Pengaruh Metode Ceramah, Diskusi Dan Demonstrasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Interpersonal Peserta Didik

Authors

  • Lediana Universitas Tanjungpura
  • Nofikasyara Dhea Universitas Tanjungpura
  • Fortunata Blandina Panamuan Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1073

Keywords:

Lecture Method, Discussion, Demonstration, Interpersonal Skills

Abstract

This Arikel aims to find out the influence of lecture methods, discussions and demonstrations in improving the interpersonal skills of students. The method used is a literature study, where the author does not need to go directly into the field in collecting data. Through this method, the author strives to collect, search and evaluate various sources of literature that are relevant to the topic discussed. From these sources, the author found that in the learning process, it turns out that it does not only use one method, but can use learning methods that can be used by teachers in providing learning to students such as the Lecture, Discussion and Demonstration method which in this method will indirectly improve the interpersonal skills of each student. The method used has a positive impact on students because it makes it easier for them to understand the learning delivered. The role of teachers is also very important in honing interpersonal skills because educators can explain or implement their interpersonal skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, C., Ritonga, D. H., Kristina, L., Syam, M., & Kustiawan, W. (2022). Komunikasi Interpersonal. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 337–342. https://doi.org/10.37676/mude.v1i3.2611

Balkis, S., Tarrapa, S., Al Muhajir, M., & Makassar, R. (2024). Implementasi kecakapan hidup Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Jurnal Kependidikan Media, 13, 40–48.

Darmawan, D., Issalillah, F., Retnowati, E., & Mataputun, D. R. (2021). Peranan Lingkungan Sekolah dan Kemampuan Berkomunikasi Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 4(1), 11–23. https://doi.org/10.29407/jsp.v4i1.13

Darojjah, D. L., Huda, C., Miyono, N., & Rizkiati, N. (2023). Analisis Komunikasi Interpersonal Pada Pembelajaran Dengan Media Vidio Kelas 4 Sdn Karanganyar Gunung 02 Semarang. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 11698–11709.

Defi Triana Sari, Akila Wasimatul Aula, Viga Adryan Nugraheni, Zulfa Kusnia Dina, & Wahyu Romdhoni. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Sd Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 82–96. https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v2i1.30

Dkk -Mengasah Kemampuan Softskills dan Hardskills Calon Guru, A. S., Kemampuan Softskills Dan Hardskills, M., Husin, A., Qanita, R., Al Mujtahadah Pekanbaru, S., & Miftahul Ulum Tanjungpinang Kepri, S. (2022). Calon Guru Sd/Mi Pada Metode Microteaching Melalui Pengembangan Media Visual Mahasiswa Pgmi Umri. 11, 2085–8663.

Endayani, T., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155

Faihah, G., Wulandari, R. E., Wahyuni, S., & ... (2024). Penggabungan PJBL, Demonstrasi, Pembelajaran Berbasis Video untuk Meningkatkan Pemahaman dan Keterampilan Siswa. Jurnal Praktik Baik …, 3(01), 19–27. https://doi.org/10.56741/pbpsp.v3i01.478

Guru, P., Mengembangkan, D., & Siswa, P. (2024). Jurnal Tarbiyah bil Qalam. 1–7.

Hasibuan, D. (2022). Penggunaan Metode Demonstrasi Dalam Proses Pembelajaran. Hibrul Ulama, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.47662/hibrululama.v4i1.166

Jariah, S., & Marjani. (2019). Peran Guru dalam Gerakan Literasi Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 846–856. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2643

Junaedi Ifan. (2019). Proses Pembelajaran Yang Efektif. Jisamar, VOL. 3 NO. 2(2), 19–25.

M. Aditya Ramadhan. (2019). Metode Ceramah Untuk Pembelajaran. Jurnal Pendidikan.

Maulana, D. (2020). Kata kunciو. Pengaruh Kompetensi, Etika Dan Integritas Auditor Terhadap Kualitas Audit, 04(2), 305–322.

Nurrachmah, S. (2024). Analisis Strategi Komunikasi Dalam Membangun Hubungan Interpersonal Yang Efektif. Jurnal Inovasi Global, 2(2), 265–275. https://doi.org/10.58344/jig.v2i2.60

Pakaya, F. A. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Metode Diskusi. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(3), 193. https://doi.org/10.37905/aksara.5.3.193-198.2019

Pontoh, W. P. (2013). PERANAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL GURU DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN ANAK (Studi pada Guru-guru di TK Santa Lucia Tuminting). Jurnal Komunikasi, 21(2), 318. https://doaj.org

Ridwan, S. L. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 637–656. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.201

Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40. https://doi.org/10.21580/jec.2020.2.2.6059

Turistiati, A. T., & Ramadhan, H. F. A. (2019). Pelatihan Soft Skills Dan Pendampingan Siswa-Siswi SMK Di Kota Bogor Untuk Persiapan Memasuki Dunia Kerja. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.31334/jks.v2i1.286

Published

2024-07-05

How to Cite

Lediana, Nofikasyara Dhea, & Fortunata Blandina Panamuan. (2024). Pengaruh Metode Ceramah, Diskusi Dan Demonstrasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Interpersonal Peserta Didik. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 301–308. https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1073

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.