Pengembangan Bahan Ajar Teks Anekdot Berbasis Aplikasi TikTok pada Siswa Kelas X SMA Istiqlal Delitua

Authors

  • Razita Dayana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Rina Deviantyri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Edi Sahputra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1281

Keywords:

Audiovisual, TikTok, Learning Media, Anecdotal Text

Abstract

The research that has been carried out is entitled "Development of Anecdotal Text Teaching Materials Based on the TikTok  Application for Class This research aims to develop anecdotal text teaching materials based on the TikTok  application for class X2 students at Istiqlal Delitua Private High School. The methodology of this research is RND. The subjects in this research were class X2 students at Istiqlal Delitua Private High School. The data collection techniques are observation, documentation and tests. The assessment aspects used in this research are the appropriateness of the content of the anecdote text, the appropriateness of the structure of the anecdote text, the accuracy of words, the appropriateness of capital letter spelling and writing layout, criticism and humor. The research results show that the development of anecdotal text teaching materials based on the TikTok  application for class X2 students at Istiqlal Delitua Private High School, especially anecdotal text material. The average obtained in general is in the very good category with a score of 90% from the media expert validation results, while from the results of the material expert validation the score is in the very good category with a score of 98% and from the results of student responses the score is in the good category, with a score of 82. 7% Thus, it can be concluded that the development of anecdotal text teaching materials based on the TikTok  application for class

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pembelajaran Keterampilan Bersastra.” Jurnal Metafora. Vol. 6. No. 1, 2020.

Anziela Paramitha, . 2021. Analisis Motif dan Dampak Penggunaan Aplikasi.

Aprilius Z., Aji. (2018). Efektivitas media karikatur dan video standup comedy dalam pembelajaran keterampilan menulis anekdot siswa kelas X di SMA Negeri1Sewon.Skripsi.Retrievedfrom http://repository.usd.ac.id/31642/2/141224046_full.pdf

Arifin, E. Zainal. Dasar-Dasar Penulisan Karangan Ilmiah Lengkap dengan Kaidah Bahasa Indonesia yang Benar untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Bandung : Alfabeta

Chaer, Abdul. (2011). Cekakak Cekikik Jakarta. Jakarta : Rineka Cipta Darmansyah. (2010). Strategi Pembelajaran Menyenangkan dengan Humor.

Dewanta, AANBJ. “Pemanfaatan Aplikasi TikTok sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal ialan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Vol. 9. No. 2, 2020.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Pengembangan (Research & Development). Malang: Literasi Nusantara

Hanafi. 2017. Konsep penelitian r&d dalam bidang pendidikan. Jurnal Ilmiah.Diaksesdari http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/download/1 204/953/

Hatmo, Kenang Tri. Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Klaten: Lakeisha, 2021.

Hikmawan, R. (2021). “Game-Based Learning (GBL) Sebagai Inovasi dan Solusi Percepatan Adaptasi Belajar Pada Masa New Normal” . Journal Information Tecknology and Vocational Education, 3(1), 18.

Iskandarwassid, D. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Rosdakarya.

Ismawati. (2011). Perencanaan Pengajaran Bahasa. Surakarta : Yuma Pustaka.

Jakarta : Bumi Aksara

Julianto. (2014). Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Menggunakan Metode NLP (Pemograman Neorolinguistik) dengan teknik VAKOT (visual, Audiotory, Kinesthetic, Olfactory, and Taste). (Eksperimen pada Peserta Didik SMA Negeri 6 Bandung Tahun Ajaran 2013/2014). Tesis. Pascasarjana. Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Analisis Penerapan Model Pembelajaran. Modul Bimbingan Teknis Implementasi Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Kejuruan: 3-25.

Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis Teks (Analisis Fungsi, Struktur, dan Kaidah serta Langkah Penulisannya). Bandung : Yrama Widya

Kualitatif, dan R&D). Cetakan ke-7. Bandung: Alfabeta.

Laila Hayati. 2018. Society, Volume 6, Nomor 2, P-ISSN : 2338-6932 | E- ISSN : 2597- 4874 Konsep Diri Anak-anak Pengguna Aktif Media Sosial. URL : L Hayati - Society, 2018 - society.fisip.ubb.ac.id. diakses pada tanggal 14 Mei 2022

Melalui Penerapan Strategi Genius Learning. Journal of Education Action Research, 4(4), 422–433. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28508 Mukhtazar. Prosedur Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Absolute Media, 2020

Nana. (2019). Pengembangan Bahan Ajar. Lakeisha.

Pannen, P., & Purwanto. (2021). Penulisan Bahan Ajar. Jakarta: PAU-PPAI Universitas Terbuka.

Prastowo, A. (2020). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif, Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta : Diva Press.

Priyatno, D. (2021), Cara Kilat Belajar Analisis Data dengan SPSS. 20, Yogyakarta: Andi Offset.

Rachman, Fauzi. Buku Ajar Media Pembelajaran. Klaten: Lakeisha, 2022

Romansyah, K. (2016). Pedoman Pemilihan dan Penyajian Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Logika, 17(2), 59–66

Sikumbang, Maharani. Teks Anekdot. Bogor: Guepedia, 2022.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta. Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Yogyakarta: Alfabeta

Suyasa, I. M., & Sedana, I. N. (2020). Mempertahankan Eksistensi Media Cetak di Tengah Gempuran Media Online. Komunikasi Dan Budaya. Bali: Universitas Pendidikan Nasional.

Taubah, Miftachul. “Aplikasi TikTok sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam”, Jurnal Mu’allim. Vol. 2. No. 1, 2020

URL:https://jurnal.untidar.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/808, diakses pada tanggal 12 Mei 2022.

Wiratno, Tri. (2013). Pembelajaran Bahasa Berbasis Teks dan Jenisjenis Teks. Jakarta : Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kemendikbud.

Published

2024-09-26

How to Cite

Razita Dayana, Rina Deviantyri, & Edi Sahputra. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Teks Anekdot Berbasis Aplikasi TikTok pada Siswa Kelas X SMA Istiqlal Delitua. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 340–350. https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1281

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.