Analisis Penggunaan Bahasa dan Ejaan pada Media Sosial X Yupienfess

Authors

  • Sabrina Jennifer Loren Alexandria Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Bernadeta Dian Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Nimas Nuraini Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Aisyah Shella M Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Reza Febri A Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v3i1.1471

Keywords:

Language & Spelling, Communication, Social Media X

Abstract

Analysis of Language Usage and Spelling on Social Media X Yupienfess is one of the scientific papers compiled by us. X Yupienfess is a menfess platform used by three campus branches, namely UPN Jakarta, Yogyakarta, and Surabaya. Our group is interested in analyzing the use of language used by users of the platform. Menfess itself is a message delivered anonymously. This study uses a qualitative method as a research approach. The data collection technique used is observation of language use and documentation in the form of screenshots to be used as the subject of analysis. The data analysis technique used in this study is semantic analysis, which focuses on the meaning of words in language. The object of this study is the X Yupienfess platform. Based on the results of the study, it was found that X Yupienfess users use a lot of slang, a mixture of foreign languages, and regional languages.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna (ed.); Pertama). CV. syakir Media Press.

Agoestin, M. A. (2019). Motif Followers Dalam Mengakses @Collegemenfess Di Media Sosial Twitter. Surabaya: Universitas Widya Mandala Katolik.

Annur, Cindy Mutia. (2023). “Ada 27 Juta Pengguna Twitter di Indonesia, Terbanyak ke-4 Global”. (https://databoks.katadata.co.id/teknologi-telekomunikasi/statistik/75dd4b36866dc54/ada-27-juta-pengguna-twitter-di-indonesia-terbanyak-ke-4-global). Diakses pada tanggal 12 Oktober 2024 pukul 16.39.

Ardhana, M. R., Ahmad, M. R., & Rijal, S.2021. Penggunaan Variasi Bahasa di Media Sosial Twitter: Kajian Sosiolinguistik. Adjektiva: Educational Languages and Literature Studies, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.30872/adjektiva.v4i1.1444

Azizah, Auva Rif’at. (2019). “Penggunaan Bahasa Indonesia dan Bahasa Gaul di Kalangan Remaja”. Jurnal Fakultas Ekonomi Bisnis Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta.

Chaer, Abdul. 1994. Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta

Hardiansyah, Zulfikar & Reza Wahyudi. (2022). “Arti Kata Menfess yang Sering Dipakai di Twitter”. (https://tekno.kompas.com/read/2022/03/18/14310097/arti-kata-menfess-yang-sering-dipakai-di-twitter). Diakses pada tanggal 10 Oktober 2024 pukul 21.44.

Hidayat, Dedi. (2024). “Data Pengguna Digital 2024 di Indonesia”. (https://easydigital.co.id/data-pengguna-digital-2024-di-indonesia/). Diakses pada tanggal 11 Oktober 2024 pukul 12.53.

Nafinuddin, Surianti. (2020). “Pengantar Semantik (pengertian, Hakikat, Dan Jenis).” OSF Preprints.

Tussolekha, Rohmah. (2019). "Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia pada Makalah Karya Mahasiswa." Aksara, vol. 20, no. 1.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian. Gabungan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. H. M.2020. Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Researh, Researh and Development (RnD)

Downloads

Published

2024-12-18

How to Cite

Sabrina Jennifer Loren Alexandria, Bernadeta Dian, Nimas Nuraini, Aisyah Shella M, & Reza Febri A. (2024). Analisis Penggunaan Bahasa dan Ejaan pada Media Sosial X Yupienfess. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(1), 89–102. https://doi.org/10.61132/bima.v3i1.1471

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.