Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Murid Kelas V SD Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung

Authors

  • Abdul Rahman Universitas Islam Balitar (UNISBA)
  • Mohamad Sodik Universitas Islam Balitar (UNISBA)

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v3i1.1500

Keywords:

inquiry learning model, learning motivation, SD Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung

Abstract

Finding out how the inquiry learning approach is applied to raise the learning motivation of Class V pupils at SD Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung, is the aim of the study. Qualitative research is the research methodology. Interviews, observations, and documentation were employed as data gathering methods. data reduction, data display, data analysis, and conclusion/verification. 1) The inquiry learning methodology is implemented for grade V students at SD Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung, following the proper procedures, which include doing observations before posing questions to both instructors and students. 2) A questionnaire that was given to the Class V pupils of SD Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung revealed that the students' learning motivation fell into the medium range. Furthermore, this statement receives an average score of 2.98 with a percentage of 74%, or in the High category, based on the mean or average value of student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anam, K. (2015). Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aspian. (2018). Menumbuhkan Motivasi Belajar dalam Rangka Perbaikan Hasil Belajar Peserta Didik. Shautut Tarbiyah, 1–18.

Creswell, J. W. (2018). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage.

Fitri, A. Z., & Haryanti, N. (2020). Metodologi Penelitian Pengajaran: Kuantitatif, Kualitatif, Mixed method dan Research and Development. Malang: Madani Media.

Garnida, D. (2015). Pengantar Pengajaran Inklusif. Bandung: Refika Ditama.

Hariyadi, D., Rahayu, S., & Ibrohim. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Keterampilan Proses dan penguasaan Konsep di Kelas VII Pada Materi Ekosistem. Jurnal Pengajaran, 1(8), 1567–1574.

Haryanti, N. (2014). Ilmu Pengajaran islam. Malang: Gunung Samudera.

Heksa, A. (2020). Pembelajaran Inkuri dimasa Pandemi. Yogyakarta: Budi Utama.

Jampel, I. N. (2016). Analisis Motivasi Dan Gaya Belajar Murid Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Dan Pengajaran, 49(3), 109. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v49i3.9015

Miles, matthew B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. New Delhi: SAGE Publications.

Moleong, L. J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Norlena, I. (2015). Sekolah Sebagai Organisasi Formal (Hubungan Antar Struktur). Jurnal Pengajaran Agama Islam, 5(2), 43–55.

Pranata, S. P. (2024). Digital Literacy, Skills, and Security: Impact on Digital Leadership in Higher Education. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pengajaran Islam, 8(3), 775–791.

Puthree, A. N., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Murid Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(5), 3101–3108.

Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajagrafindo Persada.

Satriawan, W., Santika, I. D., & Naim, A. (2021). Guru Penggerak dan Transformasi Sekolah dalam Kerangka Inkuiri Apresiatif. Al-Idarah: Jurnal Kepengajaran Islam Volume, 11(1), 1–12.

Setyosari, P. (2020). Desain Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sofiani, E. (2011). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Terhadap Hasil Belajar Fisika Murid Pada Konsep Listrik Dinamis. E-Journal UIS Syarif Hidayatullah Jakarta, 11–15.

Sulistio, A., & Haryanti, N. (2022). Pengaruh Motivasi, Budaya Organisasi dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Pendidik di YPI (Yayasan Pengajaran Islam) Roudlotul Ulum Jatirejo. Jurnal Pengajaran Tambusai, 6(1), 4171–4189.

Sururuddin, M., & Prihatini, N. (2018). Analisis Berbagai Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Murid Kelas Iv Sdn 3 Tebaban. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pengajaran Dasar, 4(1), 56. https://doi.org/10.29408/didika.v4i1.1198

Tabi’in, A. (2017). Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada MTsN Pekan Heran Indragri Hulu. Jurnal Pengajaran Agama Islam Al-Thariqah, 1(2), 156–171. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(2).629

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Utami, Y. T. (2020). Marketing Program Pengajaran Luar Sekolah. JPUS: Jurnal Pengajaran Untuk Semua, 04(1), 51–62.

Utari, D., & Putra, E. D. (2021). Analisis Motivasi Belajar Murid Kelas II Sekolah Dasar Negeri. QALAMUNA: Jurnal Pengajaran, Sosial, Dan Agama, 13(2), 491–502. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1015

Downloads

Published

2024-12-26

How to Cite

Abdul Rahman, & Mohamad Sodik. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Murid Kelas V SD Miftahul Huda Plosokandang Kedungwaru Tulungagung . Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(1), 137–151. https://doi.org/10.61132/bima.v3i1.1500

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.