فعالية واسطة التعليم تدوير (Spinner) لإتقان الإعراب في مادة النحو للفصل الثامن بمعهد السلام العصري الإسلامي سوكوهارجو

Authors

  • الفي ممدوح نورالدين جامعة دارالسلام كونتور
  • نوال فجريا الحق جامعة دارالسلام كونتور
  • أكوس يس جامعة دارالسلام كونتور

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v3i2.1716

Keywords:

Effectiveness, I'rab Nahwu, Mastery, Spinner Learning Media

Abstract

This research is an experimental research with a type of quasi-experiment with a pretest-posttest non-equivalent control group research design. This study consists of the dependent variable, namely mastery of I'rab nawhu and the independent variable, namely spinner learning media. The samples of this study were 26 students of class 8D as the control class and 25 students of class 8F as the experimental class. The instruments used are tests and documentation. The data analysis technique used is descriptive statistics and inferential analysis on the Wilcoxon test. The media chosen in this study is spinner learning media for mastery of I'rab of students in class 8F PPMI Assalam. In this study, the average pre-test score was 54% and the average post-test score rose to 78%, with an increase of 24%. However, the hypothesis test obtained a value of 0.000 which is greater than 0.05 which means H0 is rejected and Ha is accepted.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

a. Hasan, Adtman, And Umi Baroroh. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Aplikasi Videoscribe Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” لسـانـنـا (Lisanuna): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya 9, No. 2 (April 11, 2020): 140. Https://Doi.Org/10.22373/Ls.V9i2.6738.

Amalia, Ema, And Ibrahim Ibrahim. “Efektivitas Pembelajaran Fiqih Dengan Mengunakan Metode Demonstrasi Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Desa Penggage-Muba.” Jip Jurnal Ilmiah Pgmi 3, No. 1 (2017): 98–107.

Arivia, Maulida Dinda. “Pengaruh Metode Pembelajaran Talking Stick Berbasis Aplikasi Spinner Terhadap Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas Iv Mi Al-Mursyidiyyah,” N.D.

Handayani, Bestari Dwi. “Efektivitas Pembelajaran Aktif Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kolaboratif (Collaborative Learning) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Akuntansi Sektor Publik Pokok Bahasan Akuntansi Satuan Kerja Pengelola Keuangan Daerah (Skpkd).” Dinamika Pendidikan 6, No. 1 (2011): 62–77.

Hariyati, Erlinta Wulan, And Norida Canda Sakti. “Pengembangan Media Pembelajaran Spinning Question Pada Kompetensi Dasar Kerja Sama Ekonomi Internasional Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 1 Porong.” Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jupe) 6, No. 3 (2018).

Holilulloh, Andi, Mujawir Sayyid Mujawir Sakran, And Wail As-Sayyid. “Analisis Materi Dan Metode Sintaksis Arab Dalam Kitab An-Nahwu Al-Wadhih.” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 3, No. 02 (February 27, 2021): 125. Https://Doi.Org/10.32332/Al-Fathin.V3i02.3103.

Huda, Nisa Fahmi. “Penggunaan Media Pembelajaran Spinning Wheel Dalam Pembelajaran Qawa> Id Nahwu.” Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, No. 2 (2020): 155–74.

Jarir, Muhammad, And Abdul Halim Hanafi. “تنمية القواعد العربية كمادة التعليم فى جامعة إمام بنجول الإسلاميّة الحكوميّة بادنج.” Al-Ta Lim Journal 26, No. 1 (2019): 76–86.

Labib, Ahmad, And Dewi Hajar Windi Antika. “Pengembangan Instrumen Penilaian Qawaid Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jpin: Jurnal Pendidik Indonesia 5, No. 2 (2022): 275–82.

Nuhayati, Luluk Ulin. “Efektivitas Media Spinner Dalam Pembelajaran Amsilati Jilid 1 Di Pondok Pesantren Al Munawwir Gringsing Batang,” 2022.

Pagarra, Hamzah, Ahmad Syawaluddin, Wawan Krismanto, And Sayidiman. “Buku Media Pembelajaran.Pdf.” Badan Penerbit Unm, Mei 2022.

Priadana, Sidik, And Denok Sunarsi. Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books,2021.

Puteri, Lely Arum Syah. “Pengembangan Spinning Wheel Sebagai Media Pembelajaran Siswa Materi Perubahan Lingkungan Kelas V Sekolah Dasar” 10 (2022).

Rahmawati, Diana, Siti Maisah, Iman Nurjaman, And Muhammad Guruh Nuaary. “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Game Spinner Terhadap Pengusaan Kosakata Bahasa Inggris Pada Siswa Tk Islam Bani Usman Manunggal.” Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (Jppi) 1, No. 4 (2024): 408–15.

Sansurya, Sulton Wiria, And Muhammad Munadi. “Pola Adaptasi Santri Baru Di Pondok Pesantren Modern Islam Assalaam,” 2022.

Syafiq, Muhammad Izuddin. “Pembelajaran Ilmu Nahwu Dengan Metode Qawaid Wa Tarjamah Untuk Meningkatkan Maharoh Qiro’ah Siswa Kelas Viii A Smpit Abu Ja’far Mojogedang Karanganyar.” Thulabuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, No. 2 (2021).

Yakin, Ainul, And Farihatul Hasanah. “Analisis Kesalahan I’rob Dalam Membaca Teks Bahasa Arab Kitab Ilmu Tafsir Siswi Kelas V Mak Ma’had Tahfidz Al-Qur’an Al-Amien Prenduan.” Reflektika 15, No. 1 (2020): 109–45.

Downloads

Published

2025-04-10

How to Cite

الفي ممدوح نورالدين, نوال فجريا الحق, & أكوس يس. (2025). فعالية واسطة التعليم تدوير (Spinner) لإتقان الإعراب في مادة النحو للفصل الثامن بمعهد السلام العصري الإسلامي سوكوهارجو . Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(2), 89–98. https://doi.org/10.61132/bima.v3i2.1716

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.