Penggunaan Media Komik Digital Berbasis Fabel untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Nisisari Naysa Tiffani Universitas Muria Kudus
  • Anisatun Fajriah Universitas Muria Kudus
  • Amalia Rachmaida Fransiska Universitas Muria Kudus
  • Luthfa Nugraheni Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v3i3.2101

Keywords:

Digital Comic, Fable Story, Speaking Skill, Primary School

Abstract

This study aims to describe the development of digital comic media based on fable stories as a means of improving the speaking skills of elementary school students. The background of this research is the low interest and participation of students in speaking during Indonesian language learning due to the limitations of learning media that are interesting and according to student characteristics. The research used a descriptive qualitative approach with observation, interview, and documentation techniques, conducted on third grade students in one of the elementary schools in Kudus Regency. The media was developed by inserting fable stories that are educational, fun, and contain moral values. The results showed that this media was able to increase student involvement individually and in groups. Students became more confident in expressing opinions, telling stories, and discussing. Teachers also benefited because the media was practical and relevant to the teaching materials. The media received a positive response and was considered suitable for use in learning. Fable-based digital comics are an innovative alternative in learning Indonesian, especially in improving students' speaking skills, and have the potential to be developed at other levels and subject matter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amini, A., & Damayanti, M. I. (2021). Pengembangan media komik digital untuk meningkatkan keterampilan mendongeng siswa kelas II sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(6), 2670–2684.

Annisya, S., & Baadilla, I. (2022). Analisis nilai karakter melalui media animasi fabel dalam pembelajaran Bahasa Indonesia pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7888–7895.

Assaidah, I., Mulyasari, E., & Heryanto, D. (2023). Pengembangan media komik digital untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 11–20.

Fatimah, K., Viono, T., & Ambarwati, A. (2023). Pengembangan e-modul interaktif berbasis gamifikasi pada pembelajaran teks fabel. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(4), 945–958.

Febianti, V., Kusuma, H., & Yanto, E. N. A. (2023, Juli). Pengaruh media animasi audio visual terhadap keterampilan menulis dongeng fabel pada pembelajaran Bahasa Indonesia. Dalam Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA) (Vol. 2, No. 2, hlm. 475–483).

Hasan, L. N., & Chumairoh, K. A. (2021). Pengembangan media pembelajaran video animasi dongeng untuk pembelajaran menyimak cerita di kelas III SDN Sukabumi VI Probolinggo. JOB (Jurnal Online Baradha), 17(1), 367–385.

Hoerudin, C. W. (2023). Upaya meningkatkan kemampuan berbicara melalui pengembangan media pembelajaran Bahasa Indonesia dalam bentuk buku dongeng fabel. Antologi Kajian Multidisiplin Ilmu (Al-Kamil), 1(1), 1–10.

Khusniyah, A., Azmy, B., & Yustitia, V. (2022, Juni). Media komik digital dan keterampilan bercerita siswa sekolah dasar. Dalam Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian (Vol. 4, hlm. 222–230).

Lubis, L. N., & Kadir, D. (2024). Pengembangan komik digital berbasis kearifan lokal pada materi bangun datar kelas III SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 10–21.

Pramesti, N. P. I., Kristiantari, M. G. R., & Sujana, I. W. (2024). Komik digital berbasis kontekstual untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa kelas II sekolah dasar. Jurnal Media dan Teknologi Pendidikan, 4(2), 285–294.

Ramadhanti, A. P., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Studi literatur: Ragam media pembelajaran digital untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa sekolah dasar. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 9723–9732.

Romadi, S. Z., Armariena, D. N., & Marleni, M. (2024). Pengaruh media pembelajaran komik digital berbasis cerita fabel terhadap keterampilan bercerita pada siswa kelas V di sekolah dasar. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 5(1), 35–43.

Saputro, D., & Fujiastuti, A. (2021). Pembelajaran fabel di era new normal dengan media komik. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 3(1), 227–237.

Savitri, R. D. (2023). Pengembangan media pembelajaran multi image cerita fabel untuk keterampilan menulis siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8).

Zuhro, I. L. (n.d.). Pengembangan media scrapbook dongeng fabel untuk keterampilan membaca nyaring siswa kelas III sekolah dasar. [Judul jurnal atau penerbit tidak tersedia].

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Nisisari Naysa Tiffani, Anisatun Fajriah, Amalia Rachmaida Fransiska, & Luthfa Nugraheni. (2025). Penggunaan Media Komik Digital Berbasis Fabel untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(3), 104–114. https://doi.org/10.61132/bima.v3i3.2101

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.