Makna Maf’ul Mutlaq dalam Surah Al-Ahzab : Analisis Nahwu dan Sharaf
DOI:
https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.862Keywords:
Maf’ul Mutlaq, Al-Ahzab, Al-Quran, Nahwu, SharafAbstract
This study aims to determine the meanings of maf'ul mutlaq contained in surah Al-Ahzab, as well as knowing the wazan of each maf'ul mutlaq. the method used is a descriptive qualitative approach, with surah Al-Ahzab as primary data, and journals and relevant books as secondary data. The result of this research found 9 maf'ul mutlaq. Of these 9, which means to strengthen the fiil (taukid) is found in 3 verses. While the other 6 verses mean to explain the type (naw'). Of the 9 maf'ul mutlaq, there are also 3 maf'ul mutlaq with فَعَّلَ, 3 with فَعَلَ – يَفْعُلُ, 1 with فَعْلَلَ, 1 with تَفَعَّلَ, and 1 with فَعَلَ – يَفْعَلُ.
Downloads
References
Ahmad, A. A. (2015). Terjemah Mulakhas. Retrieved from https://terjemahmulakos.wordpress.com
Bisri, I. M., Mawardi, S., & Ni’mah, U. (2022). Pengaruh penguasaan ilmu nahwu dan sharaf terhadap kemampuan membaca kitab Fathul Qarib. Tadris Al-Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 64.
Ghulayaini, M. (1991). Jami'u ad-Durus al-'Arabiyyah. Beirut: al-Maktabah al-Ashriyah.
Hanizah, Z. A. K., Zainal, H., & Zailani, S. (2020). Kajian literatur maf’ul mutlaq (Literature review of maf’ul mutlaq). Bitara, 3(1).
Haris, A. (2017). Teori dasar nahwu dan sharaf tingkat pemula. Jember: Al-Bidayah.
Jundi, M., Kasan, Y., & Kadir, S. D. (2021). Maf’ul mutlaq bahasa Arab dan cognate object bahasa Inggris: Analisis kontrastif dan sintaksis pada Juz ‘Amma. Lisanan Arabiyan, 5(2).
Kadir, S. D., & Hairuddin. (2022). Analisis maf’ul mutlaq berdasarkan makna dalam Alquran Juz 29. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2).
Khalwani, A., Yusuf, M. A. H., & Miftahudin, A. (2017). Kata bermakna hujan dalam Alquran (Tinjauan semantik dan stilistika). Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 6(1), 2.
Lum’atul, S. M. (2022). Problematika pembelajaran nahwu menggunakan metode klasik Arab Pegon di era modern. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 106.
Mariyam, S. (2021). Hubungan penguasaan nahwu sharaf dengan kemampuan membaca kitab kuning Pesantren Riyadhul Huda. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 73.
Mu’izzuddin, M. (2021). Aktualisasi penggunaan metode dan pengembangan materi nahwu di Pondok Pesantren Salafi Al-Fathaniyyah Serang. Uktub: Journal of Arabic Studies, 1(1), 9.
Muhammad, B. R. Y., & Ag, S. D. (2014). Analisis al-maf’ul al-mutlaq dalam surah-surah al-mufassal: Satu kajian kemukjizatan linguistik Al-Quran.
Muhammad, Z. (2021). Bahasa Arab untuk semua. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Nur, K. S., & Lutfiah, N. (2010). Religiopsikoneuroimunologi Alquran (Studi kolaborasi terapi Alquran dan fungsi otak dalam menghadapi stres). Buletin Psikologi, 18(1), 22.
Nurbaiti, & Hanum, S. (2023). Analisis korelasi antara ilmu sharaf dan kemampuan berbicara bahasa Arab dengan alumni Dayah Terpadu Aceh. Seumubeuet: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 96.
Rahman, A. S. (2021). Urgensi ilmu nahwu dan sharaf sebagai asas penulisan karya ilmiah bahasa Arab. Al-Lisan Al-Arabi: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 39.
Sabilah, S., Peranginangin, H., & Susiawati, I. (2023). Analisis faktor-faktor yang berhubungan dengan peningkatan penguasaan ilmu nahwu dan sharaf mahasiswa IAI Al-AZIS. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(2), 518.
Tahido, Y. H. (2016). Alquran sebagai mukjizat terbesar. Waratsaah, 1(2), 4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan bahasa dan Sastra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.