Meningkatkan Daya Ingat Hafalan Siswa Melalui Metode Bernyanyi Pada Pembelajaran Tematik di SDN 3 Sukaratu

Authors

  • Raisa Ajmiliatinnisa Hilman Universitas Perjuangan Tasikmalaya
  • Fajar Nugraha Universitas Perjuangan Tasikmalaya
  • Hatma Heris Mahendra Universitas Perjuangan Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.108

Keywords:

improve, memory, singing learning method

Abstract

This research was motivated by the low memory of student for remembering the lesson because the use of less varied method in class 2 of 3 sukaratu elementary school in Tasikmalaya. This study aims to identify and describe the planning, implementation, and skill improvement of studen’s memory in thematic learnign by using singing learning method. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK) according to Kemmis and Mc. Taggart which consists of planning, action, observation, and reflection in each cycle. The discussion of this study uses using singing learning method In the learning process of time unit and capital letters which are testedat the end of each cycle The results of the study stated that  singing learning method were able to improve memory of student in 3 Sukaratu of elementary school. This increase before using singing learning method (pre-action) obtained an average value of 63,54 with a percentage of 19,31% in the "less" category. After using that singing learning method in cycle I, an average value of 69,67 was obtained with a percentage of 51,62 % in the "less" category. Then in cycle II an average value of 81.77 was obtained with a percentage of 87.10 % in the "very good" category.

References

Aqib, Z. (2018). Teori dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Deepublish

Deva,Y. (2019) Pengaruh Penggunaan Metode Bernyanyi Terhadap Kemampuan Mengingat Dan Memahami Pelajaran Ipa Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 66 Kota Bengkulu. (Skripsi,Insitut Agama Islam Negeri Bengkulu 2019). Diakses dari Pengaruh Penggunaan Metode Bernyanyi Terhadap Kemampuan Mengingat Dan Memahami Pelajaran Ipa Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 66 Kota Bengkulu - Repository Iain Bengkulu

Hanum,dkk. (2016) Pengaruh Bernyanyi Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Kelompok B DI TK Anggrek Saribumi Wates Pringsewu Lampung Tahun Ajaran 2015/2016. (Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta) diakses dari Pengaruh Bernyanyi Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Kelompok B DI TK Anggrek Saribumi Wates Pringsewu Lampung Tahun Ajaran 2015/2016 - UMS ETD-db

Husni,dkk. (2022). Dengan Metode Bernyanyi Dapat Meningkatkan Daya Ingat Pada Anak. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat. Volume 2 No.2 Hal 665.

Martin & Maulana,R. (2017). Bimbingan Kelompok Dengan Metode Mnemonic Device Untuk Meningkatkan Daya Ingat Mahasiswa. Jurnal edukasi. Volume 15 No.2 Hal 1-13.

Satibi,O (2017). Hakikat Perkembangan Moralitas Anak Usia Dini. Modul Pustaka Ut.

Sumadi,dkk. (2020). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Literasi Nusantara. Volume 7 No. 2 Hal 92.

Suwarno,dkk. (2022). Pembelajaran Aqidah Akhlak Mengunakan Metode Bernyanyi Untuk Membantu Daya Ingat Siswa Kelas Iii Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) 1 Aceh Tengah. Jurnal Studi Pendidikan Islam. Volume 5 No.2 Hal 1-16.

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Raisa Ajmiliatinnisa Hilman, Fajar Nugraha, & Hatma Heris Mahendra. (2023). Meningkatkan Daya Ingat Hafalan Siswa Melalui Metode Bernyanyi Pada Pembelajaran Tematik di SDN 3 Sukaratu . Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(3), 317–333. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.108

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.