Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) di SMK Negeri 1 Purwosari
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1800Keywords:
Problem Based Learning, learning outcomes, classroom action research, food crop diseases, Kemmis and Taggart models.Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of class XI students on the material of identification and control of food crop diseases through the application of the Problem Based Learning (PBL) learning model. The research method used is classroom action research (PTK) with the Kemmis and Taggart model which is carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, action, observation, and reflection stages. The subjects of the study were class XI ATPH 1 students at SMK Negeri 1 Purwosari. The method of data collection was through learning outcome tests and observation sheets. The results of the study showed that the application of the PBL model can improve students' learning outcomes on the material.
Downloads
References
Amcasari, N. A. T., Rauf, B. A., & Rais, M. (2016). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Mengendalikan Hama Tanaman Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di SMK Negeri 6 Takalar. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 2, 70-76.
Astuti, A., Saleh, S., & Yusna, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning SMK Negeri 1 Kayan Hilir. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 42-50.
Diah, M. K. A., Puspita, W. D., & Sari. (2025). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Percut Sei Tuan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 8(1), 1092–1099.
Ernaini, Ghazali, A., Surur, M., Utami, P. A., & Fatima, S. N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3067–3075.
Ferdinan, A. L. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Smk Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. JPTM, 11(1), 168-174.
Gayatri, & Wirakusuma. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Keterampilan Pembuatan Proporsal Penelitian Mahasiswa. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 14(2), 1539-1554.
Isma, T. W., Putra, R., Wicaksana, T. I., Tasrif, E., & Huda, A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Problem Based Learning (PBL). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 155-164. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1
Mahmudah, H. M., Kusumaningsih, W., & Suciana, F. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas Iii Tema 8 Melalui Model Problem Based Learning (PBL) SDN Karangsari 01, International Journal of Elementary School, 1(1), 23-32. http://journal.upgris.ac.id/index.php/ijes
Mashudi. (2021). Pembelajaran Modern: Membekali Peserta Didik Keterampilan Abad Ke-21. Al-Mudarris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 4(1), 93–114.
Maulina, V., & Suryaningtyas, W. (2024). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Kahoot! Pada Pembelajaran Matematika di SMAM 7 Surabaya. Journal of Science, Education and Studies, 3(3), 25-33.
Nasution, N. H., Hasruddin, & Juliani. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Materi Sistem Ekskresi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(4), 417–424. https://doi.org/10.54259/diajar.v3i4.2766
Nazira, S., Waldi, A., Muhammadi, & Anita, Y. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Di Kelas V SD Negeri 20 Kurao Pagang Kota Padang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 1216-1231.
Novitasari, J., Jamaluddin, & Nurmila. (2024). Efektifitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 4 Gowa. Compass: Journal of Education and Counselling, 1(3), 77-83.
Pratiwi, S. C., Marwanti, E., & Haris, R. (2024). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Model Pembelajaran PBL Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, 3(1), 2077-2082.
Salsabila, Y. R., & Muqowim. (2024). Korelasi Antara Teori Belajar Konstruktivisme Lev Vygotsky Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 813–827.
Samad, I., & Nur, M. A. (2024). Kemampuan Literasi Numerasi Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1). https://doi.org/10.30605/proximal.v5i2.3159
Sari, R. K., Deswita, Y., Erlina, P., & Parhusip, H. A. (2024). Peningkatan Hasil Belajar melalui Penerapan Model Problem Based Learning Berbasis Culturally Responsive Teaching dengan Metode Make A Match di SMP Negeri 4 Salatiga. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(6), 240–253.
Sartika, S., Raksun, A., & Budiman, M. A. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN 45 Ampenan Melalui Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran IPAS. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 206–209. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.3112
Suci, D. R., Anita, Y., Waldi, A., & Akmal, A. U. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Model Problem Based Learning Di Kelas V Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5334–5349.
Sukma, A. A., Kuniawati, R. P., & Hadi, N. (2024). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Media Pembelajaran Amplop Misteri Siswa Kelas IV SDN Margomulyo 2 Ngawi PGSD FKIP. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 415–421.
Suryana, E., Prasyur Aprina, M., & Harto, K. (2022). Teori Konstruktivistik dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2070-2080. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Tiara, V., Ninawati, Liska, F., Alya, R., & Barella, Y. (2024). Menggali Potensi Problem Based Learning: Definisi, Sintaks, Dan Contoh Nyata. SOSIAL : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 2(2), 121–128. https://doi.org/10.62383/sosial.v2i2.153
Wahyuni, S., Faisal, ;, & Fitrianti, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantukan Media Interaktif pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Kelas XI MIPA 2 di SMA Negeri 1 Selayar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 712-717.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.