Hubungan antara Persiapan Guru PJOK dan Kualitas Pembelajaran Jasmani di Sekolah Dasar : Kajian Literatur Review
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i4.2471Keywords:
Elementary School, Learning, PJOK, Readiness, TeacherAbstract
This study aims to analyze the relationship between the readiness of Physical Education, Sports, and Health (PJOK) teachers and the quality of physical education learning in elementary schools through a Systematic Literature Review (SLR) approach. The study was conducted by analyzing 25 national and international articles published between 2015–2025, using the PRISMA guide to ensure a systematic data selection and analysis process. The results show that teacher readiness, especially in pedagogical and professional aspects, has a significant influence on the effectiveness of physical education learning. Teachers who have high readiness tend to create an active, enjoyable learning atmosphere and focus on the holistic development of students. Conversely, limited training, facilities, and institutional support are inhibiting factors in improving the quality of learning. This study emphasizes the importance of improving teacher readiness through continuous professional training and adequate school environmental support to realize quality physical education learning in elementary schools.
Downloads
References
Abdullah, M. N., Darmawan, R., Elsanto, A. A., & Putrawan, M. R. (2025). Rancangan Strategi Pembelajaran Guru Untuk Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif Di Sd Katolik Santo Aloysius. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 213-226.
Adi, S., Soenyoto, T., Aliriad, H., & Utama, M. B. R. (2025). Manajemen Aktivitas Fisik Siswa. Cahya Ghani Recovery.
Ahmadi, A., & Hadi, S. (2023). Upaya Peningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Persiapan Mengajar Guru. Jurnal Jendela Pendidikan, 3(01), 50-58. https://doi.org/10.57008/jjp.v3i01.409
Ananda, A., Masyithah, Q., & Syam, H. (2025). Readiness Dalam Belajar. Humanitis: Jurnal Homaniora, Sosial Dan Bisnis, 3(4), 933-943.
Andriansyah, R., Alwasi, M. N. D. I., Ramadhan, F. A., Zahra, E., & Riski, D. M. (2025). Strategi Dan Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Membentuk Karakter Anak Bangsa. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Ilmu, 2(2), 1-6. https://doi.org/10.69714/fbwfkm98
Ardiansyah, F., Haryanto, L., & Salahuddin, M. (2025). Pengembangan Model Pembelajaran Jasmani Adaptif Untuk Siswa Berkebutuhan Khusus Berbasis Pendekatan Multisensori. Jurnal Pendidikan Olahraga, 15(4), 257-261. https://doi.org/10.37630/jpo.v15i4.3162
Arfanda, P. E. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Penerbit Nem.
Aries, N. S., Amri, M. F. L., Hidayat, J. T., & Isnanto, J. (2025). Pendampingan Penguatan Kapasitas Kepala Sekolah Dalam Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepada Guru Pkg Pjok Gorontalo. Jambura Arena Pengabdian, 3(1), 17-25. https://doi.org/10.37905/jardian.v3i1.32638
Batiurat, W., Tomas, S. K., & Kelbulan, E. (2024). Peran Penting Guru Olahraga Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 23(4), 264-269. https://doi.org/10.20527/multilateral.v23i4.20961
Fauzi, H., & Gustiawati, R. (2025). Survey Kompetensi Guru Profesional Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pjok Tingkat Sma Di Kabupaten Bekasi. Jurnal Porkes, 8(2), 1198-1206. https://doi.org/10.29408/porkes.v8i2.30262
Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 1-11. https://doi.org/10.61397/jkpp.v1i1.9
Hasanah, I., & Rodi'ah, S. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbantu Media Book Creator Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Siswa Pada Tingkat Sekolah Dasar. Continuous Education: Journal Of Science And Research, 2(2), 23-35. https://doi.org/10.51178/ce.v2i2.225
Hasibuan, J. A. S., Siregar, S., Giawa, I. B., & Zai, E. B. (2024). Permasalahan Yang Dihadapi Oleh Seorang Guru Dalam Merancang Pembelajaran Penjas. Jpko Jurnal Pendidikan Dan Kepelatihan Olahraga, 2(02), 111-113.
Heryahya, A., Herawati, E. S. B., Susandi, A. D., & Zulaiha, F. (2022). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal Of Education And Instruction (Joeai), 5(2), 548-562. https://doi.org/10.31539/joeai.v5i2.4826
Ilahi, B. R., Permadi, A., & Rahmat, A. (2025). Analisis Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani Pada Satuan Pendidikan Sekolah Dasar. Journal Of Sport (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, And Training), 9(1), 1-19. https://doi.org/10.37058/sport.v9i1.14518
Ilyas, M. Bin, & Anwar, N. I. A. (2025). Perencanaan Pembelajaran Penjas. Penerbit Tahta Media.
Iqbal, M. (2021). Peran Pjok Dalam Pembentukan Karakter Watak Anak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kepelatihan Olahraga, 1(2), 98-110.
Islam, R. W. H. (2025). Pendidikan Jasmani Dan Olahraga: Dasar-Dasar Pembelajaran Dan Evaluasi. Penerbit Tahta Media.
Isnaeni, N., & Hildayah, D. (2020). Media Pembelajaran Dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148-156. https://doi.org/10.46799/jst.v1i5.69
Janati, S., Aryati, D., Wijaya, H. A., & Tersta, F. W. (2024). Profesionalisme Guru: Kopetensi Pedagogik Dan Kopetensi Sosial. Al-Muaddib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 10-24. https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i1.825
Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330-345. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1714
Jumasrin, J. (2019). Variabel-Variabel Relasional Kesiapan Belajar Peserta Didik Di Tingkat Sekolah Dasar. Shautut Tarbiyah, 25(1), 84-107. https://doi.org/10.31332/str.v25i1.1361
Kasaming, A. (2018). Supervisi Akademik Dan Proses Pembelajaran. Media Nusa Creative (Mnc Publishing).
Martha, A. (2025). Media Pembelajaran Pjok Di Sekolah Dasar Pada Era Digital. Takaza Innovatix Labs.
Pjok, B. K. G. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Supervisi Oleh Kepala Sekolah Dalam Melakukan Penilaian Kinerja Guru Pjok. Loncatan Perkembangan, 35.
Purnomo, K. D., Rizal, R. M., & Rohendi, A. (2025). Peran Guru Pjok Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Master Penjas & Olahraga, 6(1), 636-642. https://doi.org/10.37742/jmpo.v6i1.140
Ramadhani, R. (2025). Implementasi Teaching At The Right Level Pada Pembelajaran Pjok Jenjang Sd. Interdisciplinary Explorations In Research Journal, 3(2), 830-840.
Rosni, R. (2021). Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113-124. https://doi.org/10.29210/1202121176
Salahudin, S., Nurgufriani, A., & Muhammad, M. (2024). Fostering Exemplary Character Through Physical Activities In Physical Education Learning. Champions: Education Journal Of Sport, Health, And Recreation, 2(3), 66-71. https://doi.org/10.59923/champions.v2i3.275
Sari, Y. Y., Ulfani, D. P., & Ramos, M. (2024). Pentingnya Pendidikan Jasmani Olahraga Terhadap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 478-488. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i2.1657
Siddik, F., Marbun, M. M., Auliya, P. N., Harahap, N. M., & Putri, S. A. (2024). Hubungan Antara Motivasi Siswa Dengan Efektivitas Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(8), 3514-3521.
Souisa, M., Ratumanan, T. G., & Lambiombir, A. M. M. (2025). Analisis Kebutuhan Pengembangan Strategi Pembinaan Guru Pjok Berbasis Manajemen Perencanaan, Pelaksanaan, Dan Evaluasi Di Kepulauan Maluku. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 10(2), 240-250. https://doi.org/10.36526/kejaora.v10i2.5598
Syamsurijal, S. (2023). Titik Temu Pendidikan Dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Berdaya Saing. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(03), 545-553. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i03.3398
Wahyudi, I. (2023). Pengaruh Kualitas Pengajaran Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smkn 2 Dumai. Jurnal Tafidu, 2(1), 31-41. https://doi.org/10.57113/jtf.v2i1.268
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



