Pendampingan Baca Puisi dalam Rangka Lomba FLS2N Kabupaten Trenggalek Tahun 2024

Authors

  • Fahrudin Fahrudin STKIP PGRI Trenggalek

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.1169

Keywords:

poetry, literature, FLS2N

Abstract

Poetry as a form of literary work includes a variety of feelings. The role of poetry is very large, given that poetry has a very large impact on life in society. Regarding poetry that is read or performed in a competition event as big as FLS2N means that it also provides a separate experience for connoisseurs of this type of literary work. Literary works of poetry give literary connoisseurs a taste of their own. The holding of this poetry reading competition event makes poetry reading at the school level grow and develop. In addition, the activity becomes a spectacle as well as an achievement event for the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, S., & Hartono, A. (2023). Penerapan teknik olah vokal dalam pelatihan baca puisi untuk meningkatkan kualitas penampilan. Jurnal Seni dan Pendidikan, 4(1), 98–110. https://doi.org/10.2345/jsap.v4i1.3456

Hadi, S. (2019). Strategi meningkatkan kemampuan baca puisi siswa melalui metode ekspresif. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(3), 89–101. https://doi.org/10.9876/jip.v5i3.91011

Handayani, S., Ghofur, A., & Fadhilah, D. (2020). Pelatihan dan pendampingan dalam pengabdian dan pendampingan pemasaran produk hasil homemade dengan media sosial di Desa Deketagung Kecamatan Sugio Kabupaten Lamongan. Jurnal Karya Abdi, 4(2), 299-304. https://doi.org/10.22437/jkam.v4i2.10540

Kurniawan, A., & Sari, P. (2022). Penerapan teknik berbicara dalam baca puisi: Analisis dari perspektif psikologi dan sastra. Jurnal Kajian Sastra dan Budaya, 10(4), 203–217. https://doi.org/10.5432/jkbs.v10i4.1234

Nurhayati, A. (2020). Peran pembinaan ekspresi dalam lomba baca puisi di sekolah: Sebuah studi kasus. Jurnal Pendidikan dan Kewarganegaraan, 9(2), 45–60. https://doi.org/10.5432/jpk.v9i2.4567

Pratiwi, N. F., & Santosa, I. K. (2021). Pengaruh pelatihan pembacaan puisi terhadap kemampuan ekspresi siswa sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8(2), 112–124. https://doi.org/10.1234/jpbs.v8i2.5678

Rahayu, E., Rohmadi, M., & Andayani, A. (2018). Increase interests and writing poetry skills (Meningkatkan minat dan kemampuan menulis puisi). Indonesian Language Education and Literature, 3(2), 123. https://doi.org/10.24235/ileal.v3i2.1575

Rasyid, M., & Mardiana, N. (2020). Teknik dasar pembacaan puisi: Teori dan praktik. Jurnal Pendidikan dan Sastra, 7(1), 45–56. https://doi.org/10.31227/jps.v7i1.1234

Rokhmansyah, A. (2014). Studi dan pengkajian sastra: Perkenalan awal terhadap ilmu sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tizhoosh, H. R., Sahba, F., & Dara, R. (2008). Poetic features for poem recognition: A comparative study. Journal of Pattern Recognition Research, 3(1), 24–39. https://doi.org/10.13176/11.62

Tjahjono, L. T. (1988). Apresiasi sastra Indonesia. Flores: Nusa Indah.

Wahyudi, R., & Fitriani, L. (2021). Dampak pendampingan dalam pembacaan puisi terhadap motivasi dan prestasi siswa di kompetisi sastra. Jurnal Pendidikan dan Kesenian, 6(2), 75–85. https://doi.org/10.6543/jpk.v6i2.5678

Yuliana, S., & Sasmita, D. (2022). Analisis teknik pembacaan puisi dalam kompetisi: Studi kasus di sekolah menengah. Jurnal Studi Pendidikan dan Sastra, 11(3), 150–163. https://doi.org/10.7890/jsp.v11i3.7891

Published

2024-08-05

How to Cite

Fahrudin Fahrudin. (2024). Pendampingan Baca Puisi dalam Rangka Lomba FLS2N Kabupaten Trenggalek Tahun 2024. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 385–393. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.1169

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.