Pelestarian Budaya Berkelanjutan: Internasionalisasi Tradisi Ruwatan Bumi di Candi Borobudur Melalui Bahan Ajar BIPA

Authors

  • Dian Maharani Universitas Sebelas Maret
  • Erlina Kusumastuti Universitas Sebelas Maret
  • Rizky Tzara Mufidah Universitas Sebelas Maret
  • Salma Fauziah Raudatul Jannah Universitas Sebelas Maret
  • Kundharu Saddhono Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1558

Keywords:

BIPA, Culture, Internationalization, Ruwatan

Abstract

This research aims to explore the culture in the form of the Ruwatan tradition that developed around the Borobudur Temple area and used as teaching material for English for Foreign Speakers (BIPA). By using a literature study method that analyzes and synthesizes information from various relevant literature sources to be presented in descriptive-analytical form. The results show that by linking language learning with the Ruwatan tradition, foreign students not only learn Indonesian, but also gain an understanding of the symbolism, local wisdom, and spiritual perspectives contained in Indonesian culture.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, Kasma F. (2021). Pengajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) dan Pengenalan Budaya Lokal Bugis-Makassar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(6).

Djokowidodo, A., & A. Y, Kristophorus Divinanto. (2024). Pemanfaatan Objek Wisata Lawang Sewu sebagai Media Pembelajaran BIPA. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(2), 1836-1843.

Fandy. Gramedia Blog. (2021). Asal-usul dan Arsitektur Pembangunan Candi Borobudur. https://www.gramedia.com/literasi/asal-usul-dan-arsitektur-pembangunan-candi-borobudur/?srsltid=AfmBOooGPV7gv3DNQdv1jY9S9IPw9dIGRsb7VHOhXaD8ml2YS1SESwl_ Diakses 25 Oktober 2024.

Jannah, R., & Gusti Yanti, P. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing Menggunakan Metode Darmawisata. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 182–189. https://doi.org/10.22236/imajeri.v2i2.5096

Jatengprov.go.id. (2022). Hadiri Ruwatan Bumi di Borobudur, Ganjar : Tunjukkan Komitmen G20 Kembali ke Lingkungan. Diakses 19 Desember 2024. https://jatengprov.go.id/publik/hadiri-ruwatan-bumi-di-borobudur-ganjar-tunjukkan-komitmen-g20-kembali-ke-lingkungan/

Kementerian Koordinator Bidang Kemaritiman dan Investasi. (2022). Malam Ruwatan Bumi di Candi Borobudur, Jadi Pengingat Diri Kembali ke Alam dan Peduli Lingkungan!. Diakses 19 Desember 2024. https://maritim.go.id/detail/malam-ruwatan-bumi-di-candi-borobudur-jadi-pengingat-diri-kembali-ke-alam-dan-peduli-lingkungan

Mulyawati, I. M. (2021). Penerapan Metode Berbasis Komunitas dengan Pembiasaan Aktivitas Sehari-Hari pada Pembelajaran. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(2), 104–114. https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i2.4206

Ningrum, R. K., Waluyo, H. J., & Winarni, R. (2017). BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) sebagai upaya internasionalisasi universitas di Indonesia. In Proceedings Education and Language International Conference (Vol. 1, No. 1).

Nugroho, A. W., Fatmawati, Magdalena, I. Ramadhani, N. P. Anggraini, D. S., Saddhono, K. (2024). Candi Prambanan sebagai Bahan Ajar BIPA dalam Mendukung Internasionalisasi Bahasa Indonesia. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 13(3).

Saddhono, K. (2015). Integrating Culture In Indonesian Language Learning For Foreign Speakers At Indonesian Universities. Journal of Language Literature, 6(2), 349–353.

Saddhono, K. (2016). Teaching Indonesian As Foreign Language: Development Of Instructional Materials based Javanese Culture With Scientific-Thematic Approach. Proceeding The 2nd International Conference on Teacher Training and Education Sebelas Maret University, 2(1), 583–593. https://jurnal.uns.ac.id/ictte/article/view/6900

Saddhono, K., Rohmadi, M., Rakhmawati A., Islahuddin, Saputra, Maliki. (2024). Penguatan Kompetensi Pembuatan Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Berbasis Budaya dan Tradisi Jawa bagi Dosen Fatoni University Thailand (FTU). Aspirasi: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat. Vol. 2(6).

Salama, P., & Kadir, H. (2022). Penggunaan media pembelajaran BIPA berbasis budaya. Jambura Journal of Linguistics and Literature, 3(1), 91–99. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jjll

Utama, A. W., Rohim, F. N., Tiranita, G., Prihartanti, N., & Saddhono, K. (2024). INOVASI DALAM PEMBELAJARAN BIPA: PEMANFAATAN DODOL GARUT SEBAGAI PENGAJARAN KULINER YANG MENARIK. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 12(1), 20-31.

Utami, A. R., Supriyanto, & Nahak, S. (2023). Metode Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Mahasiswa Asing. Jurnal Digdaya : Pendidikan, Pengajaran Dan Kebudayaan, 2(2), 2023–2024. https://doi.org/10.31004/digdaya.vxix.xxx

Yahya, M., Andayani, & Saddhono, K. (2018). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kesalahan Diksi Dalam Kalimat Bahasa Indonesia Mahasiswa Bipa Level Akademik. Jurnal Kredo, 1(2), 53–70. https://doi.org/10.1128/AEM.70.2.837-844.2004

Yahya, M., Andayani, A., & Saddhono, K. (2018). Tendensi Kesalahan Sintaksis Bahasa Tulis Pembelajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(1), 137-166.

Downloads

Published

2025-01-04

How to Cite

Dian Maharani, Erlina Kusumastuti, Rizky Tzara Mufidah, Salma Fauziah Raudatul Jannah, & Kundharu Saddhono. (2025). Pelestarian Budaya Berkelanjutan: Internasionalisasi Tradisi Ruwatan Bumi di Candi Borobudur Melalui Bahan Ajar BIPA. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 247–258. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1558

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)