Analisis Penerapan Sila Kemanusiaan yang Adil dan Beradab dalam Mengatasi Isu Kesenjangan Sosial Ekonomi Dunia Pendidikan pada Masyarakat Perkotaan Modern
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i2.1767Keywords:
Humanity, economic, disparity, EducationAbstract
The purpose of this study is to explore the application of just and civilized humanitarian principles in an effort to address the problem of socioeconomic disparities in modern urban societies. Socioeconomic disparities are an important issue that impacts people's access to education and other social services. The study identified various factors that cause imbalances in the distribution of resources, especially in the education sector, which in turn leads to increasingly stark social and economic disparities. Using a qualitative approach and descriptive methods, this study collects data from various sources such as journals, articles, and public policy. The results of the analysis show that the application of Pancasila values, especially the principles of just and civilized humanity, has a significant role in creating social justice and economic equity. From the results of the study, it is concluded that the application of fair and civilized humanitarian principles in education and social policies needs to be improved so that every individual has equal opportunities to access education. This study recommends strategies that include collaboration between sectors and increased understanding of Pancasila values to encourage a sense of collective responsibility in society. With these measures, it is hoped that they can reduce socioeconomic disparities and realize common prosperity.
Downloads
References
Alhudawi, U. (2023). Filsafat Pancasila dalam perkembangan teknologi. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 9(1), 26-32.
Amadi, A. S. (2023). Upaya Pemerintah Dalam Menjamin Hak Pendidikan Untuk Seluruh Masyarakat Di Indonesia: Sebuah Faktayang Signifikan. Jurnal Ilmu Kependidikan, 161-171.
Armansyah. (2024). Implementasi Sistem Pendidikan Dalam Mengatasi Ketidaksetaraan: Pengaruh Terhadap Stratifikasi Sosial. Journal Of Social Science Research, 17235-17243.
Gunawan, B. (2020). Analisis yuridis pendidikan jarak jauh dalam perspektif hak asasi manusia dalam Undang-Undang Dasar NRI 1945 pada masa pandemi COVID-19 di Indonesia. Jurnal HAM, 11(3), 387.
Isroji, I., Anam, K., Irawan, A., Mf, M. S. H., Rahman, A. S., & Fadzlurrahman, F. (2024). Peraturan Daerah Dalam Hirarki Perundang-undangan Indonesia. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), 45-56.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 70 Tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif
Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2020 tentang Akomodasi yang Layak
Pratama, A. H. (2024). Pancasila Sebagai Fondasi Moral Dan Intelktual Bangsa Realitas Dan Tantangan Dalam Konteks Masyarakat Modern. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 126-135.
Silfia, M. (2022). Implementasi Sistem Ekonomi Untuk Mengatasi Kesenjangan Sosial Perekonomian Di Indonesia. Jurnal Pusdansi, 1-8.
Simbolon, C. (2024). Refleksi Filosofis Degradasi Pemaknaan Nilai Hidup Manusiaberlandaskan Sila Kedua Pancasila. Jurnal Lafinus, 23-46.
Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 (UUD 1945)
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 tentang Penyandang Disabilitas
untuk Peserta Didik Penyandang Disabilitas
Writer. (2023, 11 12). Makna Sila Kemanusiaan Yang Adil Dan Beradab Beserta Contohnya. Retrieved 04 02, 2025, From Sejarah Dan Sosial: Https://Kumparan.Com/Sejarah-Dan-Sosial/21z3367ukjy?Utm_Source=Desktop&Utm_Medium=Copy-To-Clipboard&Shareid=Fvrwqah9ahdx
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.