Penerapan Simulasi-Role Playing dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Kebiasaan Positif Siswa Kelas VII di SMPN 2 Karawang Timur
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.1876Keywords:
Simulasi-Role Playing, Ghibah, AnalyzeAbstract
This study aims to implement the simulation-role playing method in fostering students' positive habits towards the social environment in learning the material of ghibah implementing tabayun in class VII students at SMPN 2 East Karawang. The research was conducted through two cycles, where each cycle included four stages, namely: planning, action implementation, observation, and reflection. Data collection was carried out using an instrument in the form of a multiplechoice test of 20 questions that focused on the material of avoiding gibah and carrying out tabayun. The data obtained were analyzed descriptively quantitatively to determine the improvement of student learning outcomes. The Minimum Completeness Criteria (KKM) set in this study is 70. This study is considered successful if at least 70% of all students get a score ≥70. This finding shows that the use of the Simulation-Role Playing method is effective during learning and fosters positive habits towards the social environment. Thus Simulation-Role Playingf can be a relevant alternative in learning Islamic Religious Education at the junior high school level.
Downloads
References
Arif, S., & Oktafiana, S. (2023). Penelitian tindakan kelas. Mitra Ilmu.
Husaini, H. (2021). Hakikat tujuan pendidikan agama Islam dalam berbagai perspektif. Cross-Border: Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi dan Hubungan Internasional.
Kamal, M., Zalsabella, D., & Ulfatul, E. (2023). Pentingnya pendidikan agama Islam dalam meningkatkan nilai karakter dan moral anak di masa pandemi. JIE: Journal of Islamic Education.
Maryati, Y. S., A. S., & Azis, A. (2024). Landasan normatif religius dan filosofis pada pengembangan metodologi pendidikan agama Islam. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora, 77–78.
Muttabiah, A., & Purwanti, K. Y. (2023). Keefektifan model interaksi sosial role playing berbantuan media Dussmart terhadap sikap sosial siswa kelas III SD. Jurnal Papeda.
Nabilaha, A. A., & Tirtoni, F. (2024). Pengaruh metode pembelajaran role playing terhadap profil pelajar Pancasila berbasis nilai-nilai kearifan lokal di sekolah dasar guna meningkatkan hasil belajar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran.
Najmuddin, M., & Riza, S. U. (2023). Penerapan model pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII pada materi menghindari ghibah dan menumbuhkan tabayun. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK), Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya.
Qusyair, L. A. (2020). Pemanfaatan media dalam metode simulasi pada pembelajaran PAI. PENSA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 199–202.
Riyani, F. L. (2022). Pengkajian makna gibah dalam perspektif hadis: Studi takhrij dan syarah hadis. Gunung Djati Conference Series.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam penelitian kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 195–211.
Setyarum, A., Aulia, H. R., Nurmalisa, D., & Dewi, D. P. (2022). Pelatihan metode role playing dalam pengembangan karakter sopan santun pada anak usia dini bagi guru PAUD POS Melati Kuripan Lor. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia (JAMSI).
Suryadi, R. A. (2021). Pendidikan agama Islam dan budi pekerti. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Tanjung, A. (2024). Etika komunikasi wartawan: Implementasi sikap tabayun di era digital dalam perspektif komunikasi Islam. DOTPLUS Publisher.
Walahe, I. (2020). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi menghindari ghibah dan menumbuhkan tabayun mata pelajaran PAI di kelas VII SMP Negeri 4 Anggrek. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 45–58.
Zaimuddin. (2020). Makna tabayun dalam perspektif tafsir Al-Misbah (Kajian Surah Al-Hujurat ayat 6). Jurnal At-Tahfizh: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.