Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.1886Keywords:
External factors, internal factors, leadership, professionalism, teacher performanceAbstract
Elementary school teacher performance plays a pivotal role in enhancing the learning process. This study investigates key elements that affect teacher performance, including personal (internal) aspects, environmental (external) influences, leadership from school principals, and levels of teacher professionalism. Using a literature review approach, the study compiles data from relevant sources. The results reveal that teacher performance is shaped by motivation, satisfaction at work, support from school management, and both pedagogical and professional competence. This suggests that improving teacher effectiveness requires a holistic strategy. The study implies the importance of formulating education policies that continuously support teacher development and strengthen leadership to foster a productive educational climate.
Downloads
References
Ahmad, T., & Ningsih, L. (2023). Pengembangan profesionalisme guru melalui pelatihan berkelanjutan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(1), 44–51.
Aulia, D. F., & Wahyuni, S. (2021). Pengaruh motivasi dan kompetensi terhadap kinerja guru sekolah dasar di masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(2), 134-142.
Fauziah, R., & Zainuddin, M. (2024). Partisipasi orang tua dan dukungan komunitas dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Pendidikan Karakter, 15(1), 73–82.
Fitria, Y., & Hasan, M. (2022). Hubungan dukungan kepala sekolah dengan semangat kerja guru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(4), 211-219.
Hidayati, S., & Prasetyo, R. (2020). Manajemen konflik di lingkungan sekolah dan dampaknya terhadap kinerja guru. Jurnal Administrasi Pendidikan Dasar, 8(3), 102–109.
Kurniawan, H., & Amelia, R. (2021). Adaptabilitas guru terhadap perubahan kurikulum dan pengaruhnya terhadap kinerja mengajar. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 14(1), 29–36.
Lestari, S., & Hidayat, M. (2023). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan pengaruhnya terhadap kinerja guru. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 6(2), 99–110.
Nuraini, L., & Bakri, S. (2021). Pengaruh gaya kepemimpinan kepala sekolah terhadap motivasi guru. Jurnal Kepemimpinan dan Manajemen Sekolah, 7(3), 123–131.
Pratama, R., & Suryani, E. (2022). Peran lingkungan kerja dan kepuasan dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 13(1), 45-53.
Rahmawati, N., & Suherman, A. (2020). Etika profesi dan implikasinya terhadap kinerja guru di SD. Jurnal Etika Pendidikan, 6(2), 88–95.
Ramadhani, T., & Susanto, A. (2020). Pengaruh profesionalisme guru terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 17(3), 145-152.
Sari, M. D., & Putra, H. (2021). Keseimbangan emosional guru dalam mengelola kelas dan implikasinya terhadap kinerja. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(1), 33–40.
Susilowati, E., & Hanafiah, A. (2022). Kepuasan kerja sebagai prediktor kinerja guru SD di lingkungan perkotaan. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 11(2), 98–106.
Wibowo, D., & Utami, T. (2023). Kompetensi pedagogik dan profesionalisme guru sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru, 5(1), 55–62.
Yuliana, N., & Fadillah, R. (2024). Pengaruh sarana dan prasarana terhadap efektivitas kerja guru sekolah dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, 4(1), 77–84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.