Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menggunakan Metode Mind Mapping Pada Siswa Kelas V SDN NO. 18 Bababulo Kabupaten Majene

Authors

  • Sulpardina Rifai Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Muhammad Akhir Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Abdan Syakur Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i2.704

Keywords:

Mind mapping, Speaking Skills

Abstract

This research aims to improve students' speaking skills through the mind mapping method for fifth grade students at SDN NO. 18 Bababulo Majene Regency. The subjects used in this research were 15 students. This research procedure consists of 4 stages per cycle, namely planning, implementing actions, observing and reflecting. The indicator of learning outcomes in this research is increasing speaking skills. The data collection was carried out using observation, evaluation and documentation techniques. The results of this study showed that there was an increase in student activity, namely in the first cycle 61.9%, an increase in the second cycle to 82.4%. There was an increase in learning outcomes from cycle I, obtaining an average score of 61.06% with learning completeness of 53.33%. In cycle II the average score was 75.4% with learning completeness 86.67%. Thus, it can be concluded that the use of the mind mapping method can improve speaking skills in class V students at SDN NO. 18 Bababulo Majene Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ara Hidayat. (2012). Pengelolaan Pendidikan. In Yogyakarta.

Arsjad. (1993). Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. In Jakarta: Erlangga.

Buzan, T. (2005). Buku Pintar Mind Map. In Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, Cet VI.

Depdiknas. (2019). Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Dewantara. (2016). Alternatif Strategi Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Jurnal Santiaji Pendidikan.

Evie Widya Surya Putri. (2013). Penerapan Metode Mind Map untuk Meningkatkan Kemampuan Mengingat di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan.

Farida Nur. (2016). Peningkatan Keterampilan Bercerita Menggunakan Media Boneka Tangan. In Yogyakarta: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Febriani. (2014). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Model Pembelajaran Cooperative Seript di SMP Negri 13 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran.

Firmansyah. (2017). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamruni, K. (2012). Strategi Pembelajaran. In Yogyakarta: Insan Madani.

Hidayah. (2019). Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia untuk Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pranala.

Imas Kurniasih. (2019). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. In Jogjakarta: Kata Pena.

Mabruri, Z. K. (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Melalui Penerapan Strategi Role Playing SD Negeri Ploso 1 Pacitan. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran.

Mulyati, Y. (2018). Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. In Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Nawawi, U. Q. (2017). Keterampilan Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. In Jakarta: Uhamka Press. 2017.

Ningsih, S. (2014). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bercerita Siswa Kelas III SD Negeri 1 Beringin Jaya Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali. In Jurnal Kreatif Tadulako Online.

Pribadi, B. (2017). Media & Teknologi dalam Pembelajaran. In Jakarta: Kencana.

Saputra, Y. (2005). Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Anak Tk. In Jakarta: Depdiknas.

Sirait, C. B. (2016). The Power Of Public Speaking: Kita Cerdas Berbicara di Depan Publik. In Jakarta: PT Gramedia.

Sugiarto. (2004). Mengoptimalkan Daya Kerja Otak Dengan Berpikir Holistik dan Kreatif. In Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Swadarma, D. (2013). Penerapan Mind Mapping Dalam Kurikulum Pembelajaran. In Jakarta: PT Gramedia.

Tarigan, H. G. (2008). Berbicara Sebagai Keterampilan Berbahasa. In Bandung: Angkasa.

Widianti, S. (2014). Keefektifan Model Mind Mapping terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Basicedu.

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

Sulpardina Rifai, Muhammad Akhir, & Abdan Syakur. (2024). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menggunakan Metode Mind Mapping Pada Siswa Kelas V SDN NO. 18 Bababulo Kabupaten Majene. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 270–279. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i2.704

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.