Pengaruh Penggunaan Media Kemasan Makanan Ringan Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Inpres Tamattia

Authors

  • Sri Raldiastari Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Sitti Aida Azis Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Sri Rahayu Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i2.709

Keywords:

Snack Packaging, Beginning Reading Ability, Communicate

Abstract

This type of research is experimental research in the form of Pre-Test Post Test Design, namely an experiment which in its implementation only involves one class as the experimental class without any comparison class (control class). The sampling technique used was a saturated sample, using the population as a sample, namely 20 students. Data collection techniques in this research used tests and observation. The data analysis used is descriptive data analysis and inferential data analysis. The results of inferential statistical analysis using the t-test formula show that the t value obtained is 10.52 with a frequency of dk = 20-1 = 19, at a significance level of 0.05, t table = 1.729. So, tcount > ttable or the null hypothesis (H0) is rejected and the alternative hypothesis (H1) is accepted. This means that the use of snack packaging media influences initial reading ability in class I Indonesian language subjects at SD Inpres Tamattia, West Bajeng District, Gowa Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Rofi'i, S. (2022). Kesulitan Membaca Permulaan Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 1595.

Agussalim, S. (2021). Konsep dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Rendah . Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani .

Akhir, M. (2017). Penerapan Strategi Belajar Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Membaca pada Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education. 1(2): 30

Alfiah Fitriani, U. (2018). Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata. Joyful Learning Journal, 3.

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 41.

Andra Tersiana. (2018). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.

Anggi Giri Prawiyogi, d. (2022). Pengaruh Metode Suku Kata terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Jurnal Basicedu, 9224.

Bachtiar, Muhammad Yusri. (2022). Perkembangan ANAK. Depok: PT. RAJAGRAFINDO PERSADA.

Cecep Kustandi. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Chairina, I. (2020). Meningkatkan keterampilan membaca permulaan di kelas rendah melalu media Big Book. al'adzkiya International Of Education and Sosial, 2.

Elvyana La'alil Mahzuna, d. (2023). Mengembangkan Kemampuan Mengenal Huruf Abjad Melalui Media Bungkus Snack Pada Anak Kelompok Bermain Pelita Hati. Jurnal Pendidikan Indonesia, 66.

Emmi Silva Harlina. (2019). Membaca Permulaan Untuk Anak Usia Dini Dalam Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asuhan, 337.

Emzir. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Grafindo Persada.

Farhrohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary, 30.

Febrianti Simim, Y. J. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menceritakan Isi Bacaan Melalui Pendekatan Komunikatif PAda Siswa Kelas IV di SDN 1 Limboto Barat Kabupaten Gorontalo. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 2010.

Firmadani Fifit. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Konferensi Pendidikan Nasional, 94.

Hadini, N. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Permainan Kartu Kata DI TK AL-Fauzan Desa Ciharashas Kecamatan Cilaku Kabupaten Cianjur. Empowerment, 21.

Haryanto, & Budi Rahman. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I SDN Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasi, 129-130.

Ina Magdalena, d. (2023). Evaluasi Pembelajaran Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Sosial Budaya, 749.

Khoiruman, Muhammad Alfi. (2021). Analisis Hambatan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Linguistik, 52.

Kholilullah, H. h. (2020). Perkembangan Bahasa anak usia dini. jurnal penelitian sosial dan keagamaan, 76.

Leni Musnidar Nasution. (2017). Statistik Deskriptif. Jurnal Hikmah, 49-50.

Lestari Ade Ita, A. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Botol Cerdas Berbantuan Talking Stickterhadap Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Siswa Kelas Iv Sd Inpres 12/79 Arasoe Kecamatan Cina Kabupaten Bone. Journal Pendidikan Khasanah.

Munthe, A. P. (2018). Manfaaat Serta Kendala Menerapkan FlashCard Pada Pelajaran Membaca Permulaan. Jurnal Dinamika Pendidikan, 213-214.

Mustikawati, R. (2015). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Dengan metode Suku Kata (Syllabic Method) Pada Siswa Kelas I SD Negeri Nayu Barat III Banjar Sari Surakarta Tahun 2014/2015. jurnal Mitra Swara Ganesha, 46.

Ni Nyoman Krismasari Dewi, M.G Rini Kristiantari, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Visual Terhadap Keterampiilan Menulis Bahasa Indonesia. Journal of Education Technologi, 282.

Noviadji, B. R. (2014). Desain Kemasan Tradisional Dalam Konteks Kekinian. Jurnal Fakultas Desain, 13.

Novita Dian Dwi L. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 2612.

Nur Jannah Susang. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Kemasan Makanan Ringan Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Murid Kelas I UPT SD Negeri 13 Bangkala Barat. Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 198-206.

Nur Samsiyah, S. M. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD Kelas Tinggi. Jawa Timur : CV. AE Media Grafika.

Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. al-daulah, 357.

Purnamasari Andi Eka. (2019). Pengaruh Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Skripsi: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Purwanza, Sena Wahyu. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi. Jawa barat: Media Sains Indonesia.

Rahmah Kumullah. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card . Skripsi: Universitas Muhammadiyah Sorong.

Riyanti, A. (2021). Keterampilan Membaca. Yogyakarta: K-Media.

Samiha, Y. T. (2023). Penerapan Konsep Dasar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Of International Multidisciplinary Research, 61.

Samsiyah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Jawa Timur: Cv. AE Media Grafika.

Septy Nurfadhillah, M. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.

Shalatsi Havisah, S. T. (2021). Pengaruh Metode Suku Kata Mengunakan Media Kartu Huruf terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDMuhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda, 24-26.

Sri Rahayu, A. K. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Siswa Kelas VI ASekolah Dasar Negeri Mannuruki. Journal Of Social Science Research.

Sudjadi Tjipto Rahardjo. (2019). Desain Grafis Kemasan UMKM. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendekatan Kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta cv.

Sukmawti, H. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up BookTerhadap Keterampilan MembacaPermulaan Siswa Kelas I UPTDSDNegeri 76 Barru. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 25.

Suparlan. (2021). Keterampilan Membaca Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 6.

Susi Darihastining, d. (2023). Penerapan Berbagai Hipotesis Pemerolehan Bahasa Kedua Terhadap Anak Usia Dini. Jurnla Pendidikan Anak Usia Dini, 686.

Ulfatin, Nurul. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan. Malang: Media Nusa Creative.

Widyawati. (2017). Penggunaan Media Wayang Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Pendek. Jurnal Riset dan Konsep, 43.

Zakiah Nur Harahap, d. (2023). Motivasi, Pengajaran dan Pembelajaran. Journal on Education, 9264.

Zubaidah, E. (2003). Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Downloads

Published

2024-03-07

How to Cite

Sri Raldiastari, Sitti Aida Azis, & Sri Rahayu. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Kemasan Makanan Ringan Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Inpres Tamattia. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 317–335. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i2.709