Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Materi Pancasila Menggunakan Metode Holistik di Sekolah Dasar

Authors

  • Widya Nanda Alifah Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas islam 45 bekasi

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1134

Keywords:

Disciplined Character, Holistic Method, Pancasila

Abstract

This research aims to improve students' disciplinary character through Pancasila material using holistic methods. The holistic method has four important aspects, namely: mental, physical, emotional and spiritual. The results of this research show that the holistic method is very effective in improving students' disciplinary character. Students not only understand the principles of Pancasila cognitively, but can also apply the principles of Pancasila in everyday life. Students show an increase in discipline, responsibility and emotional control. This research shows that the holistic method can be an effective method for improving the disciplinary character of students through Pancasila material in elementary schools, which will make students become people who are balanced, have integrity, and are able to apply Pancasila values in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, A., Hairida, H., & Hartoyo, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3791

Aprilia, A., & Nawawi, E. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01). https://doi.org/10.58812/jpws.v2i01.157

Aryani, E. D., Fadjrin, N., Azzahro’, T. A., & Fitriono, R. A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Karakter. Gema Keadilan, 9(3). https://doi.org/10.14710/gk.2022.16430

Ayni, N., Azizah, R. N., & Pribadi, R. A. (2022). Pengaruh Kegiatan Pembiasaan Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(1). https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i1.353

Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. JURNAL JENDELA PENDIDIKAN, 2(04). https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.309

Hernawati, H., Lestari, A. S., Handani, H., Mulyanti, M., Dian, N., & Suryadi, Y. (2023). Upaya Penerapan Hidup Sehat dan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini melalui Kegiatan Bimbingan Belajar dan Parenting di Desa Mekarsaluyu. Jurnal Pengabdian ILUNG (Inovasi Lahan Basah Unggul), 2(3). https://doi.org/10.20527/ilung.v2i3.6125

Ngiu, Z., Djafri, N., & Arwildayanto, A. (2021). Strategi Guru dalam Pembelajaran Holistik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1798

Ningsih, P. O., Darsinah, & Ernawati. (2023). PENGARUH LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2). https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i2.1333

Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727

Nuril Lubaba, M., & Alfiansyah, I. (2022). ANALISIS PENERAPAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3). https://doi.org/10.47668/edusaintek.v9i3.576

Pala, S. (2020). PENDIDIK DAN STANDARISASI PENDIDIKAN. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.47435/al-qalam.v8i1.207

Rohmah, N., Hidayat, S., & Nulhakim, L. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin dalam Mendukung Layanan Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.30308

Rosad, A. M. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI MANAGEMEN SEKOLAH. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02). https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i02.2074

Safaat, S. (2019). Pembentukan Karakter Secara Holistik. Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin, 3(1). https://doi.org/10.37012/jipmht.v3i1.83

Setiawan, A. (2021). Pendidikan Karakter pada Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19 Berbasis Keluarga. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1). https://doi.org/10.58258/jime.v7i1.1795

Sunusi, H. (2020). IMPLEMENTASI PEMBALAJARAN HOLISTIK DALAM MENINGKATKAN MINAT DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.47435/al-qalam.v9i1.251

Suparlan, S. (2022). Penguatan Pendidikan Akhlak pada Pendidikan Dasar/MI. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2). https://doi.org/10.36835/au.v4i2.1114

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(1). https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.251

Widyastono, H. (2012). Muatan Pendidikan Holistik dalam Kurikulum Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 18(4). https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i4.102

Published

2024-07-19

How to Cite

Widya Nanda Alifah, & Ibnu Muthi. (2024). Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Materi Pancasila Menggunakan Metode Holistik di Sekolah Dasar. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(4), 320–329. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1134

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 

You may also start an advanced similarity search for this article.