Pentingnya Pelajaran PKN di SD untuk Membentuk Karakter Peduli Lingkungan
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i2.1705Keywords:
Caring for the environment, Character, Civics learning, Role of teachersAbstract
This article aims to determine how important Civic Education learning is in schools, one of which is in elementary schools, to form a character that cares about the environment. This study uses the SLR (Systematic Literature Review) method where researchers search for and review various sources such as journals, books, or other sources that are in accordance with the topic to be discussed. Civic Education learning in elementary schools is a very important learning in forming a character that cares about the school environment. By integrating Civic Education learning in elementary schools, it can develop awareness to be able to form a character that cares about the environment. The results of this study are that Civic Education learning has a very important influence on the formation of a character that cares about the environment
Downloads
References
Dany, S. A., Putri, N. A., Karimah, N., & Marini, A. (2023). Pembelajaran Ppkn Untuk Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(8), 997–1008.
Deva Arshinta Anggraeni Putri, & Raden Roro Nanik Setyowati. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Kelas VII di Sekolah Berwawasan Lingkungan SMPN 1 Sumberrejo Kabupaten Bojonegoro. Journal of Civics and Moral Studies, 8(2), 81–95.
Fatmawati, R. A., Nahdlatul, U., Kalimantan, U., Setyowati, D., Nahdlatul, U., & Kalimantan, U. (2025). ANALISIS MUATAN BERKEBINEKAAN GLOBAL PADA MODUL AJAR. 3, 71–82.
Hakim, A. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru dalam Membangun Karakter dan Moral Siswa Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(8), 748–752. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i8.341
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59–68. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i1.67
Kirani, A. P., & Najicha, F. U. (2022). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pedoman dalam Menghadapi Era Society 5.0 Mendatang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 767–773. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.2391
Ludiya, L. F. (2024). Pentingnya Membangun Kesadaran Lingkungan Melalui Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar Guna Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.529
Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(3), 418–430. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Mahardika, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Sangat Penting untuk Membantu Memperkuat Identitas Nasional di Era Abad 21. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals), 1(1), 27–34. http://jurnal.desantapublisher.com/index.php/krakatau/index
Nanda, P. N. P., Bahrudin, F. A., & Fitrayadi, D. S. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Menanamkan Civic Disposition bagi Peserta Didik di SMA Negeri 3 Kota Tangerang. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 10(1), 1. https://doi.org/10.31764/civicus.v10i1.7331
Nuraeni, I., Novitasari, S., Arifin, M. H., & Rustini, T. (2022). Upaya Pembentukan Karakter Peduli Sosial Melalui Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 3(1). https://doi.org/10.21154/asanka.v3i1.3927
Pratiwi, R., & Trisiana, A. (2021). Pentingnya Peran Guru PKn dalam Membangun Moral Anak Bangsa. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 11(2), 165–177. https://doi.org/10.23887/jjbk.v11i2.30775
Rendrapuri, R. V., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Anak Di Masa Pandemi Covid-19. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 6(2), 139–149. https://doi.org/10.15294/harmony.v6i2.46785
Rosela, & Gunansyah, G. (2022). Peran Guru Dalam Penanaman Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1450–1461.
Sabilal, A., & Kwala, A. (2020). sebesar 4,5 sedangkan t. 9(2), 84–95.
Salsabilla, H. N. (2023). Pengembangan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Metode Bermain Peran pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 8. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i2.137
Sari, N. L. M. D. A., & Wulandari, I. G. A. A. (2022). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Siswa SD Melalui Pembiasaan Tri Hita Karana. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1349–1358.
Setiawan, A., Handayani, A., & Rahmawati, D. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Perilaku Moral Siswa Melalui Pembelajaran Di Lingkungan Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri Volume 10 Nomor 01, Maret 2024, 10, 1949–1962.
Setiawati, I., Mahfuroh, L., & Azha, N. F. (2024). Pentingnya Pembelajaran PKN di SD Untuk Menumbuhkan Kesadaran Berdemokrasi Sejak Dini. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.472
Shelvia Amanda, Syahira Nabila Zulkim, Adrias Adrias, & Nur Azmi Alwi. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPAS Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4), 304–313. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.842
Sunaryati, T., Oktaviany, E., Nurkholifah, A., & Rahmawati, R. (n.d.). Pentingnya Penerapan Sikap Kepedulian dan Tanggung Jawab di Sekolah Dasar dalam Pembelajaran PKn. 5(4), 5840–5847.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.