Analisis Problematika Pembelajaran dan Strategi Penanganannya pada Siswa Kelas IV-B di SD Negeri 101765 Bandar Setia
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1985Keywords:
Limited Facilities, Parental Participation, Qualitative ApproachAbstract
This research addresses learning challenges in Grade IV-B at SD Negeri 101765 Bandar Setia, focusing on limited facilities and parental participation. The study employs a qualitative approach. Interviews with teachers revealed that a shortage of textbooks and physical resources (such as infocus projectors and a library) hindered student motivation. Low parental participation also negatively impacted learning. To overcome these issues, teachers utilized online resources, visual aids, differentiated instruction, personalized approaches, and collaborative learning, while also engaging parents. Learning evaluation encompassed academic results, attitudes, engagement, and teamwork. This research aims to optimize the primary education process.
Downloads
References
Fatimah, R., & Zulkarnain, T. (2023). Sinergi guru dan orang tua dalam mendukung keberhasilan implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(2), 151–162.
Fauziah, N., & Hartati, S. (2021). Peran orang tua dalam meningkatkan prestasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 110–120.
Hasanah, U., & Rohim, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di sekolah dasar: Tantangan dan solusi. Jurnal Pendidikan Progresif, 13(1), 112–120.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan implementasi Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kurniawan, D. (2021). Peranan kompetensi pedagogik guru dalam menerapkan kurikulum di sekolah dasar. Jurnal Edukasi Dasar, 3(1), 45–53.
Lestari, S., & Firmansyah, D. (2022). Manajemen fasilitas pembelajaran di sekolah dasar untuk mendukung Kurikulum Merdeka. Jurnal Administrasi Pendidikan Dasar, 7(3), 88–95.
Mulyasa, E. (2021). Pengembangan dan implementasi Kurikulum Merdeka. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sanjaya, W. (2016). Strategi pembelajaran: Berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana.
Saputra, R., & Handayani, S. (2020). Kendala sarana prasarana dalam proses pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 102–110.
Supardi. (2020). Problematika pendidikan dasar di Indonesia: Sebuah kajian kritis terhadap sarana dan prasarana sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 25(2), 123–132.
Suryana, A., & Yulianti, L. (2022). Pengaruh ketersediaan sarana dan prasarana terhadap kualitas pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 45–54.
Susanto, H. (2020). Pengaruh partisipasi orang tua terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 35–42.
Wawancara dengan Guru Kelas IV-B SD Negeri 101765 Bandar Setia. (2025, Mei).
Widodo, A., & Lestari, D. (2021). Partisipasi orang tua dalam mendukung proses pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 77–85.
Yuliana, R., & Suhartono, E. (2021). Peran keterlibatan orang tua dalam meningkatkan prestasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 55–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.