Analisis Objektif Dan Mimetik Pada Cerpen “Pelajaran Mengarang” Karya Seno Gumira Ajidarma

Authors

  • Shafaa Rizki Awalliyah Hanafi Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Siliwangi
  • Novia Dea Puspita Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.312

Keywords:

short story Pelajaran Mengarang, mimetic, values, objective

Abstract

In the literary world, literature is divided into serious literature and popular literature. Serious literature has weightier and more complex writing while popular literature tends to be light and easily understood. Storks belong in popular literature, where they contain lighter stories, and easier words to understand, so that they can be read in different circles. The short stories have intrinsic and extrinsic elements in them. To learn what values the storytellers contain, an objective and mimetic approach is employed to help the reader understand what the writer is trying to say. In the "Pelajaran Mengarang" short, there's a lot of social value that comes from extrinsic. Seno Gumira Ajidarma used several figures of speech that the reader could easily understand. Even values found in intrinsic elements can be understood directly through the lines and conversations found in events. The study was also intended to be beneficial in the development of a brief literary work.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sanjaya, M. D., Sanjaya, M. R., & Mustika, D. (2021). Analisis Nilai Moral dalam Kumpulan Cerpen Keluarga Ku Tak Semurah Rupiah Karya R Ayi Hendrawan Supriadi dan Relevansinya terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Jurnal Bindo Sastra, 5(1), 19-24.

Isnaini, H. (2022). Komunikasi Tokoh Pingkan dalam Merepresentasikan Konsep “Modern Meisje” Pada Novel Hujan Bulan Juni MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 1, Nomor 2, 164-172 https://doi.org/https://doi.org/10.54259/mukasi.v1i2.867

Isnaini, H. (2023). Representasi Tradisi dan Modernitas pada Antologi Puisi Mantra Orang Jawa Karya Sapardi Djoko Damono. Deiksis, 15(2), 145-158.

Purwaningsih, L., Sudibyo, A., & Isnaini, H. (2023). Problematika pada Pembelajaran Apresiasi Sastra. Metonimia: Jurnal Sastra dan Pendidikan Kesusastraan, 1(2), 69-73.

Feby, S., & Nayla, T. K. (2023). ANALIS MAKNA CERPEN DENGAN PENDEKATAN OBJEKTIF. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(1), 29-34.

Rahmawati, A., Diarta, I. N., & Laksmi, A. R. (2022). ANALISIS PENDEKATAN MIMETIK DALAM NOVEL TRILOGI PINGKAN MELIPAT JARAK KARYA SAPARDI DJOKO DAMONO DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN SASTRA. JIPBSI (Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 4(1), 13-23.

Rahmawan, B. F., Ramadhan, S., & Saproji, S. (2022). ANALISIS CERPEN “LARA LANA” KARYA DEE LESTARI MENGGUNAKAN PENDEKATAN OBJEKTIF DAN MIMETIK. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 1(3), 43-56.

Winarti, W. (2019). GAMBARAN PENDIDIKAN PESANTREN PADA NOVEL NEGERI 5 MENARA KARYA A. FUADI: PENDEKATAN MIMETIK. KUMPULAN JURNAL DOSEN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SUMATERA UTARA.

Paramitha, W., & Herawati, T. (2020). Analisis novel “aroma karsa” karya Dee Lestari melalui pendekatan mimetik. Jurnal Komunitas Bahasa, 8(1), 19-22.

Parmin, J. (2019). Pendekatan dalam Penelitian Sastra. Blog UNESA.

Sapdiani, R., Maesaroh, I., Pirmansyah, P., & Firmansyah, D. (2018). Analisis struktural dan nilai moral dalam cerpen “kembang gunung kapur” karya hasta indriyana. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 101-114.

Sasmita, A. R. (2021). KRITIK SOSIAL DALAM CERPEN" PELAJARAN MENGARANG" KARYA SENO GUMIRA AJIDARMA MELALUI PENDEKATAN SEMIOTIKA PIERCE. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 9(1), 61-73.

Juni, A. (2019). Apa itu sastra jenis-jenis karya sastra dan bagaimanakah cara menulis dan mengapresiasi sastra.

Teori, A. K., & Keluarga, L. (2018). Bab II Kajian Teori Dan Kerangka Pemikiran.

Downloads

Published

2023-10-14

How to Cite

Shafaa Rizki Awalliyah Hanafi, & Novia Dea Puspita. (2023). Analisis Objektif Dan Mimetik Pada Cerpen “Pelajaran Mengarang” Karya Seno Gumira Ajidarma. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(5), 262–273. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.312