Sistem Pendidikan di Indonesia pada Masa ke Masa
DOI:
https://doi.org/10.61132/bima.v2i4.1379Keywords:
Education, history, developmentAbstract
Education is a fundamental aspect in the formation of human personality which continues to develop over time. In Indonesia, education has gone through a long history, with various efforts made to ensure that every citizen has equal and quality access to develop their potential optimally. This research aims to analyze and examine various theories and research results on the development of the Indonesian education system. The research uses qualitative methods with a literature review type. The results of this research include (1) a historical basis that studies past developments, (2) a philosophical basis that examines basic values, (3) a psychological basis that considers individual psychological aspects, (4) a sociological basis that examines social dynamics, (5) the Tut Wuri Handayani foundation which emphasizes support and encouragement from behind, (6) the science and technology foundation which utilizes developments in science and technology, and (7) the juridical foundation which adheres to the applicable legal framework.
Downloads
References
Azizah, H.D., Alam, B.H. and Nursyaban, A., 2024. Sejarah Pendidikan di Indonesia Dari Masa Prasejarah Hingga Awal Kemerdekaan. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(5), pp.2418-224.
Cahyani, A., Darmadi, E., Tatang, T., Ashadi, M., & Setiabudi, D. I. (2024). Landasan Psikologis Pendidikan. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 2(8), 31-40.
Fadli, M. R., & Kumalasari, D. (2019). Sistem Pendidikan Indonesia Pada Masa Orde Lama (Periode 1945-1966). Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya, 9(2), 157-171. https://doi.org/10.25273/ajsp.v9i2.4168
Farid, I., Yulianti, R., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2023). Perkembangan Pendidikan Di Indonesia Dari Masa Ke Masa. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(2), 215-220. http://dx.doi.org/10.31000/lgrm.v12i2.8850
Giri, I. P. A. A., Ardini, N. L., & Kertiani, N. W. (2021). Pancasila sebagai landasan filosofis pendidikan nasional. Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 12(1), 116-126.
Jumyati, J., Nur’ariyani, S., Hidayat, S. and Dewi, R.S., 2022. Landasan Yuridis Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), pp.8296-8301.
Khaeruddin, K. and Rahmania, R., 2022. Era Reformasi: Titik Balik Pendidikan Indonesia. Nubin Smart Journal, 2(2), pp.16-25.
Nurwahyuni, K. and Hudaidah, H. (2021) ‘Sejarah Sistem Pendidikan di Indonesia dari Masa ke Masa’, Berkala Ilmiah Pendidikan, 1(2), pp. 53–59. Available at: https://doi.org/10.51214/bip.v1i2.91
Purba, J. T. H. (2018). Pendidikan Nusantara pada Masa Portugis dan VOC.
Purdaryanto, S. (2021). Landasan Historis Pendidikan Kristen Dan Relevansinya Dalam Pendidikan Kristen Masa Kini. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 86-99.
Rahayu, S. S. (2020). Sejarah Pendidikan Indonesia Dari Masa Ke Masa Membentuk Karakter Pribadi Pribumi Bangsa. Universitas Negeri Malang. .
Ramadhani, S. (2021). Sejarah Perkembangan Pendidikan Indonesia Pada Masa Penjajahan Jepang. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 8(1), 10-23. https://doi.org/10.29408/jhm.v8i1.3410
Rasid, A. (2018). Implikasi Landasan-Landasan Pendidikan. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 1(1), 1-15.
Safei, H., & Hudaidah, H. (2020). Sistem Pendidikan Umum Pada Masa Orde Baru (1968-1998). Jurnal Humanitas, 7(1), 1-15.
Sari, P., Sabatini, S., & Sinaga, O. (2023). Ing Ngarsa Sung Tulada, Ing Madya Mangun Karsa, Tut Wuri Handayani: Nilai Kepemimpinan Etnik Jawa Dan Relevansinya Dengan Trend Perkembangan Masa Depan Organisasi Pendidikan. Jurnal Genta Mulia, 14(2).
Satriadin, S. (2019). Landasan Sosiologis Dalam Pendidikan. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 1(2). http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v1i2.171
Sundari Elgy (2024) ‘Cendikia pendidikan’, Cendekia Pendidikan, 4(4), pp. 50–54. Available at: https://doi.org/10.9644/scp.v1i1.332.
Syaharuddin, & Susanto, H. (2019). Sejarah Pendidikan Indonesia. Dalam Program Studi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat (Vol. 53, Nomor 9)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan bahasa dan Sastra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.