Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Video Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di MIN 7 Nganjuk

Authors

  • Diana Rahmawati MIN 7 Nganjuk

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v1i3.173

Keywords:

learning media, video applications, interest in learning

Abstract

The aim of this research is to determine the use of video application learning media in increasing student interest in learning at MIN 7 Nganjuk. The results of the research show that the implementation of the use of Video Application Learning Media at MIN 7 Nganjuk involves planning, implementation and evaluation. Initial, initial, and final activities are the beginning of the implementation process. The learning process then takes the form of an animated video based on the learning material and equipped with cartoon images, sound and writing. Compared to before using animated learning videos, learning with these videos will be better and run more smoothly. Increasing students' interest in learning by using animated videos in learning shows that students respond more quickly to the material taught by the teacher. An animated video is displayed when the teacher finishes showing the video to students and asks questions about it. As a result, students participate actively in class and the atmosphere is pleasant. The number of students who answer the teacher's questions after the animated learning video is shown shows an increase in students' interest in learning. Apart from that, participating in the learning process can excite students.

References

Ali, L. U. (2018). Pengelolaan Pembelajaran IPA Ditinjau Dari Hakikat Sains Pada SMP Di Kabupaten Lombok Timur. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 6(2), 103. https://doi.org/10.33394/j-ps.v6i2.1020

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 7(10), 11–21.

Astuti, Y. D., & Haryanti, N. (2021). Media Pembelajaran Video Produk Kreatif dalam Pembuatan Softcase Laptop Produk Kreatif di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (JRPE), 6(1), 60–67. https://doi.org/https://doi.org/10.21067/jrpe.v6i1.5332

Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS), 1(2), 308–318.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon, inc.

Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Fitri, A. Z., & Haryanti, N. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Mixed method dan Research and Development. Madani Media.

Harsanto, B. (2014). Inovasi Pembelajaran di Era Digital Menggunakaan Google Sites dan Media Sosial. UNPAD Press.

Huseyinli, A., & Usman, N. (2014). Manajemen Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Fatih Bilingual School Lamlagang Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 2(2), 109–119.

Irham, M. & W. N. A. (2016). Psikologi pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran.

Laras, S. A., & Rifai, A. (2019). Pengaruh minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar peserta didik di BBPLK Semarang. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 4(2), 121–130. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/E-Plus/article/view/7307

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19–35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Rahmawati, K. P., Djaja, S., & Suyadi, B. (2018). Pengaruh Minat Belajar Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Prajekan Kabupaten Bondowoso Tahun Ajaran 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 61. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6448

Santrock. (2012). Psikologi Pendidikan.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor – Faktor Yang Mempengaruhinya.

Solihah, D., Wasliman, I., & Yoseptry, R. (2022). Manajemen Penguatan Pendidikan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKN). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 466–471. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.431

Sudjana, N., & Ahmad, R. (2013). Teknologi Pengajaran.

Ulfatin, N. (2016). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. MNC Publishing.

Downloads

Published

2023-09-15

How to Cite

Diana Rahmawati. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Video Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di MIN 7 Nganjuk. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(3), 256–265. https://doi.org/10.61132/bima.v1i3.173

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.