Asesmen Psikologi untuk Memahami Siswa dalam Layanan Bimbingan dan Konseling Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.61132/bima.v3i3.2116Keywords:
Psychological, assessment, guidance, counselingAbstract
Psychological assessment has an important role in supporting guidance and counseling services. Through assessment, counselors can understand the potential, needs, and problems of students objectively. This article aims to examine how assessments help counselors understand counselees and describe assessment techniques commonly used in schools. The method used is a literature study by reviewing various journals and scientific sources. The results show that assessment serves as a diagnosis, prediction, monitoring, and evaluation tool in counseling. Non-test techniques such as interviews, observations, and questionnaires are used more often because they do not require special licenses. Meanwhile, test techniques such as achievement, interest, and aptitude tests are used in a limited context. The selection of appropriate assessment techniques and their ethical and professional implementation will help counselors develop appropriate interventions. Therefore, improving counselors' competence in conducting assessments is necessary.
Downloads
References
Agatha, M., Budiman, N., & Nadhirah, N. A. (2023). Etika penggunaan tes psikologi dalam bimbingan dan konseling. Science and Education Journal (SICEDU), 2(2), 273–285.
Daulay, N. (2014). Implementasi tes psikologi dalam bidang pendidikan. Jurnal Tarbiyah, 21(2), 402–421.
Nadia, A. P., & Ucee, L. (2025). Penggunaan konsep dasar asesmen psikologis dalam bimbingan dan konseling. Jurnal Ilmiah Psikologi dan Konseling, 5(1), 22–35.
Ningsih, W. (2021). Etika psikolog dalam pengumpulan dan penyampaian hasil pemeriksaan psikologis (Tinjauan aksiologi). Jurnal Filsafat Indonesia, 4(1), 53–58.
Nurmaulidya, A., Nurbaeti, N., & Marjo, H. K. (2021). Pengetahuan konselor dalam etika profesional pada konseling setting komunitas. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 53–63.
Pedhu, Y. (2020). Isu-isu etika penggunaan tes psikologi dalam bimbingan konseling. Dalam Seminar Nasional Daring IIBKIN 2020 (hlm. 85–97).
Safithry, E. A. (2018). Asesmen teknik tes dan non tes. IRDH.
Safithry, M. (2018). Asesmen psikologi sebagai fondasi layanan bimbingan dan konseling. Jurnal Konseling dan Psikologi, 6(2), 77–85.
Tumanggor, R. O. (2021). Kajian filosofis atas etika profesi psikologi. Refleksi 30 Tahun HIDESI, 176–184.
Ummah, M. S. (2019). Pengertian dan esensi konsep evaluasi, asesmen, tes, dan pengukuran. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. https://doi.org/10.3390/su11010014
Wahidah, N., Cuntini, C., & Fatimah, S. (2019). Peran dan aplikasi assessment dalam bimbingan dan konseling. FOKUS: Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2(2), 45–56.
Wahidah, R., Pratama, D. R., & Syahputra, E. (2019). Implementasi asesmen psikologi dalam meningkatkan efektivitas layanan bimbingan dan konseling. Jurnal Ilmiah Psikologi dan Bimbingan, 4(2), 123–132.
Wulansari, D. (2025). Etika profesional dalam menjaga kerahasiaan hasil asesmen psikologi di bimbingan dan konseling. Liberosis: Jurnal Psikologi dan Bimbingan Konseling, 12(2), 61–70.
Yasinta, S. D., Shakila, D. N., & Ramadhan, R. M. (2025). Pelatihan konseling multibudaya dalam pendidikan konselor. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 160–178.
Zamroni, E., Gudnanto, G., & Sari, S. V. I. (2025). Optimalisasi pemanfaatan asesmen kebutuhan untuk layanan bimbingan dan konseling berdiferensiasi di sekolah menengah pertama Kabupaten Kudus. Journal of Human and Education (JAHE), 5(2), 650–659.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.