Etika dalam Asesmen Psikologi di Bidang Bimbingan dan Konseling: Menjaga Kerahasiaan dan Objektivitas
DOI:
https://doi.org/10.61132/bima.v3i3.2118Keywords:
Assesment Ethics, Confidentiality, Counseling, Guidence, Objectivity, Philosophy of ScienceAbstract
This article discusses the importance of applying ethical principles in psychological assessments conducted in guidance and counseling services. The main focus of this article is on two basic principles, namely confidentiality and objectivity. Through a review of literature from various academic sources in the last five years, this article shows that maintaining the confidentiality of assessment results is an effort to protect the rights of clients, while objectivity is needed to prevent bias in data interpretation. Case studies, practical challenges, and philosophical reflections are also analyzed to show how ethical principles can be implemented in real practice. This article ends with a recommendation that assessment ethics be used as a basis for counselor education and training.
Downloads
References
Agatha, M., Budiman, N., & Nadhirah, N. A. (2023). Etika Penggunaan Tes Psikologi Dalam Bimbingan Dan Konseling. Science and Education Journal (SICEDU), 2(2), 273-285.
Aniswita, N. M. H. N. (2021). Kode etik konseling: Teoritik dan praksis. Inovasi Pendidikan, 8(1a).
Fazria, N., Karneli, Y., & Solfema, S. (2025). Peran filsafat ilmu dalam pembentukan etika profesional bimbingan dan konseling: Kajian literatur sistematis. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(4), 537–550.
Himpunan Psikologi Indonesia (HIMPSI). (2010). Kode etik psikologi Indonesia. HIMPSI.
Iqbal, F., Syamsudin, I., & Marjuki, M. (2024). Asesmen dalam bimbingan dan konseling https://id.scribd.com/document/812137456/Asesmen-dalam-Bimbingan-dan-Konseling
Marjo, H. K., & Sodiq, D. A. (2022). Etika dan kompetensi konselor sebagai profesional (suatu pendekatan literatur sistematis). Jurnal Paedagogy, 9(1), 86-93.
Mustika, R. M., Jamaris, M., & Solfema. (2023). Analisis Konsep Dasar Asesmen Bimbingan dan Konseling dalam Konteks Pendidikan
Ningsih, W. (2021). Etika Psikolog dalam Pengumpulan dan Penyampaian Hasil Pemeriksaan Psikologis (Tinjauan Aksiologi). Jurnal Filsafat Indonesia, 4(1), 53-58.
Nurjanah, A., Maulana, H., & Nurhayati, N. (2023). Psikologi Pendidikan dan Manfaat bagi Pembelajaran: Tinjauan Literatur. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 38-46.
Nuzliah, N., & Siswanto, I. (2019). Standarisasi kode etik profesi bimbingan dan konseling. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 64-75.
Pedhu, Y. (2020, December). Isu-isu etika penggunaan tes psikologi dalam bimbingan konseling. In Seminar Nasional Daring IIBKIN 2020 (pp. 85-97).
Safitri, A. H., Putri, C. R., Ningsih, K. P., Edith, I. R., & Lestari, W. (2025). KODE ETIK PROFESI BIMBINGAN DAN KONSELING. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 9(1), 41-53.
Sancaya, S. A., Setyaputri, N. Y., & Hanggara, G. S. (2017). Kedudukan Tes Psikologi Dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. In Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran (Vol. 1).
Yulianti, Y., Sariyati, S., Hasanah, U. D., & Alhamdika, Z. (2024). Meningkatkan Standar Dan Etika Dalam Praktik Bimbingan Dan Konseling. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, 18(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.