Pengaruh Model Picture and Picture terhadap Minat Belajar pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas III SD Negeri Banjarharjo Kabupaten Sleman

Authors

  • Cintya Anggun Kirani Universitas PGRI Yogyakarta
  • Annisa Adelia Universitas PGRI Yogyakarta
  • Anggita Septiarini Universitas PGRI Yogyakarta
  • Mia Mince Tagi Universitas PGRI Yogyakarta
  • Mahilda Dea Komalasari Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v3i3.2223

Keywords:

Picture and Picture, Interest, Experiment

Abstract

Education aims to foster an active learning environment where students can develop their full potential. One innovative approach to enhance student engagement is the Picture and Picture learning model, which has been shown to increase students’ interest—a crucial factor in successful learning. Without interest, students often become passive participants. This study investigates the effect of the Picture and Picture model on the learning interest of third-grade students at Banjarharjo State Elementary School, Sleman, during thematic instruction on the topic “Preserving Nature.” Employing a one-group pre-experimental design, the research involved administering pre-tests and post-tests using a questionnaire to assess changes in students' learning interest. The findings indicate a significant improvement: the average interest score rose from 32.94 (pre-test) to 37.36 (post-test). This increase suggests that students became more engaged and interested in the thematic learning content after the model was applied. Therefore, the study concludes that the Picture and Picture model positively and significantly influences students’ interest in learning, particularly within the theme of “Preserving Nature.”

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budiharto, Budiharto, Triyono Triyono, and Suparman Suparman. "Literasi sekolah sebagai upaya penciptaan masyarakat pebelajar yang berdampak pada peningkatan kualitas pendidikan." Seuneubok Lada: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan 5.2 (2018): 153-166.

Clark, J. M., & Paivio, A. (2020). Dual coding theory and education. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (2nd ed., pp. 169–191). Cambridge University Press.

Firdaus, Adika Agil, et al. "Strategi Kreatif Guru Dalam Mengelola Kelas Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa." Inspirasi Edukatif: Jurnal Pembelajaran Aktif 6.2 (2025).

Ichsan, F. N. (2021). Implementasi perencanaan pendidikan dalam meningkatkan karakter bangsa melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281-300.

Imelda Rahmi, Nurmalina, Fauziddin, Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar, Journal on Teacher Education, 2020, 2 (1): 197-206.

Komalasari, M. D., & Wihaskoro, A. M. (2017). Mengatasi kesulitan memahami soal cerita matematika melalui gerakan literasi sekolah dasar. Prosiding SEMNAS PGSD, 1, 1-12.

Manik, S. A. R., Humairoh, A. P., Annisa, S., Mailani, E., & Ketaren, M. A. (2024). Peran Media Visual Dalam Meningkatkan Pemahaman Geometri Siswa Sekolah Dasar. AR-RUMMAN: Journal of Education and Learning Evaluation, 1(2), 759-763.

Marginingsih, S., Mudiasari, D. A., Al-Kahfi, R., & Komalasari, M. D. (2025). Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Basica Academica: Jurnal Pendidikan Anak Sekolah Dasar, 1(1).

Marlina, L. (2020). Kajian pengaruh penggunaan model pembelajaran picture and picture terhadap prestasi belajar IPA siswa sekolah dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 1(2), 56-61.

Mayer, R. E. (2009). Learning and Instruction. Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Nurfadhillah, S., Damayanti Tantular, L., Syafitri, H. A., Fauzan, M. I., & Haq, A. S. (2021). Analisis Pengembangan Media Interaktif Berbasis Power Point Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Mi Darussaman. PENSA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3 (2), 278.

Prianti, E. N., & Prihatin, K. S. (2024). Minat belajar siswa dalam meningkatkan kecerdasan intelektual siswa SD Negeri wilayah Kabupaten Pandeglang. Pro Patria: Jurnal Pendidikan, Kewarganegaraan, Hukum, Sosial, dan Politik, 3(1).

Putri, K. M. F., Ranti, L. R., & Ringkat, G. H. F. (2024). Artikel Model Pembelajaran Cooperative Learning. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(3), 01-06.

Robiana, A., & Handoko, H. (2020). Pengaruh penerapan media unomath untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 521–532.

Saputro, W. A., Setawan, D., & Riswari, L. A. (2022). Rendahnya minat belajar siswa pada mata pelajaran matematika di kelas VI SDN Karanganyar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 5128–5135.

Sarfina, S., & Madokala, A. F. (2021). Analysis Of Class Iv Students'interest in Sbdp Subjects Using Online Learning Methods at Sdn 11 Banawa Selatan. Elementary School of Education Journal, 9(2), 175-188.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparman, S., Tamur, M., Yunita, Y., Wijaya, TT, & Syaharuddin, S. (2021). Menggunakan pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan matematika siswa sekolah dasar: Tinjauan sistematis dan meta-analisis. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 5 (1), 144-161

Suprijono, A. (2020). Cooperative learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Suyanto, A. (2020). Dampak visualisasi terhadap minat belajar siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 134-142

Trianto. 2009. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Widyaningsih, N., Komalasari, M. D., & Purmomo, H. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran interaktif berbasis online pada guru Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Community Service, 1(2), 347-361.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Cintya Anggun Kirani, Annisa Adelia, Anggita Septiarini, Mia Mince Tagi, & Mahilda Dea Komalasari. (2025). Pengaruh Model Picture and Picture terhadap Minat Belajar pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas III SD Negeri Banjarharjo Kabupaten Sleman. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(3), 268–279. https://doi.org/10.61132/bima.v3i3.2223