Transformasi Kurikulum dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Abad 21

Authors

  • Ayu Cahyaningsih Universitas Negeri Padang
  • Layla Ramadhani Universitas Negeri Padang
  • Hanifah Aulia Universitas Negeri Padang
  • Nur Azmi Alwi Universitas Negeri Padang
  • Yarisda Ningsih Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1845

Keywords:

21st Century Learning, Knowledge and skills, Human resources

Abstract

Technological developments and changes in the global world are driving rapid transformation in various aspects.The education system needs to undergo fundamental changes to prepare the next generation to face the challenges and opportunities of the 21st century. A new curriculum needs to be designed to teach students the essential skills of this century, such as critical thinking, creativity, collaboration, and understanding digital literacy. The conventional curriculum model that focuses on mastering factual knowledge and basic skills is no longer sufficient.In order to change education, all aspects of the education ecosystem must be evaluated comprehensively, including the government, educational institutions, teachers, parents, and society as a whole. The curriculum must be updated to support project-based learning methods, cross-disciplinary research, and an emphasis on developing 21st century skills. In addition, the way of teaching must shift from a teacher-dominated approach to a student-focused approach, with the help of digital technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan pendidikan karakter dengan model pembelajaran berbasis keterampilan abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046–1054. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2082

Anggo, M. (2011). Pemecahan masalah matematika kontekstual untuk meningkatkan kemampuan metakognisi siswa. Edumatika, 1(2), 35–42. http://journal.unja.ac.id/index.php/edumatica/article/view/182

Anggraini, I., & Ningsih, Y. (2022). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap hasil belajar bangun datar kelas IV SD Gugus 3 Kecamatan Barangin Kota Sawahlunto. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 720–734.

Arifah, N. J. A., Fadhlurrahman, N. A., ‘Aini, D., & Aulia, E. R. (2021). Lomba karya tulis ilmiah nasional (pp. 2–444).

Azizah, A. N., & Sofyan, A. (2020). Workshop inovasi pembelajaran di sekolah dasar. SHES: Conference Series, 3(4), 1619–1624. https://jurnal.uns.ac.id/shes

Elitasari, H. T. (2022). Kontribusi guru dalam meningkatkan kualitas pendidikan abad 21. Jurnal Basicedu, 6(6), 9508–9516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4120

Etistika, Y. W., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. Jurnal Pendidikan, 21, 999–1015. http://repository.unikama.ac.id/840/32/263-278%20Transformasi%20Pendidikan%20Abad%2021.pdf

Gustifal, R., Septina, W. W., Adrias, A., & Alwi, N. A. (2024). Tantangan dan strategi implementasi mata pelajaran PPKn di era digital. Bahasa dan Budaya, 3(3), 91–100. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3849

Hadayani, D. O., Delinah, & Nurlina. (2020). Membangun karakter siswa melalui literasi digital dalam menghadapi pendidikan abad 21. Pendidikan Indonesia, 2(3), 183–190.

Handini, O., & Mustofa, M. (2020). Implementasi 4C di era abad 21 dalam pembelajaran tematik integratif pada guru-guru SD Mojosongo III Surakarta. Adi Widya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 157–165.

Hariyanto, A. B., & Jannah, U. R. (2020). Revolusi guru dalam pembelajaran abad 21. Sigma, 5(2), 77. https://doi.org/10.36513/sigma.v5i2.771

Isnaeni, C., Puspa, S., Nur, D., Rahayu, O., & Parhan, M. (2023). Pembelajaran karakter dalam keluarga. Jurnal Basicedu, 7(5), 3309–3321.

Jihan Satila, N. A. A. (2022). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar IPA siswa kelas 5 SD dengan model pembelajaran problem based learning. Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 1–239.

Lailatul Inayah, U., Anisah, N., Fitria, L., Nisak, K., & Muhimah, S. N. (2022). Manajemen keterampilan abad 21 dalam pembelajaran. Learning: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 228–236. https://doi.org/10.51878/learning.v4i2.2846

Manajemen, P., & Universitas Gresik, P. (2024). Analisis peran guru sebagai fasilitator siswa dalam pembelajaran di kelas pada UPT Satuan Pendidikan SDN Bendungan. Journal, 1(2), 84–93.

Nasir, M., & Muhammad, M. (2024). Analisis perkembangan kurikulum di Indonesia: Masa lalu, kini, dan masa depan.

Peni, R. O., & Ningsih, Y. (2024). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar pola gambar dan pola bilangan di kelas IV SD Negeri 18 Air Tawar Selatan Kota Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 9542–9551.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan keterampilan abad ke-21 dalam pembelajaran kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 1–25.

Sujadi, I. (2019). Pembelajaran abad 21. Jurnal Pendidikan Biologi, 13–44.

Tarihoran, E. (2019). Guru dalam pengajaran abad 21. SAPA - Jurnal Kateketik dan Pastoral, 4(1), 46–58. https://doi.org/10.53544/sapa.v4i1.68

Zubaidah, S. (2018). Keterampilan abad ke-21. Jurnal Pendidikan Biologi, June, 1–25.

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Cahyaningsih, A., Ramadhani, L., Aulia, H., Alwi, N. A., & Ningsih, Y. (2025). Transformasi Kurikulum dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Abad 21. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 352–367. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1845

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.