Analisis Kemampuan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Menggunakan Media Pembelajaran
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v2i3.830Keywords:
Teacher Skills, Learning Media, Early Childhood EducationAbstract
Learning media is one of the components of learning that has an important role in teaching and learning activities. This study aims to determine the ability of Early Childhood Education (ECE) teachers in designing and using effective learning media. This research method uses a descriptive qualitative approach with questionnaire data collection techniques. The sample of this study were all 11 teachers of TK IT Nur Al-Rahman. The results showed that the knowledge of using learning media for TK IT Nur Al-Rahman teachers mostly had sufficient knowledge about the use of learning media. Teachers as respondents stated that they have designed and used learning media that are effective in delivering learning materials, adjusting to the potential of students and can be used anytime and anywhere.
Downloads
References
Ajar, B., & PPG, P. P. G. (2010). Media pembelajaran anak usia dini. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Amadi, A. S. M. (2022). Pendidikan di era global: Persiapan siswa untuk menghadapi dunia yang semakin kompetitif. Educatio, 17(2), 153-164.
Anidar, J. (2017). Teori belajar menurut aliran kognitif serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 3(2), 8-16.
Arsyad, A. (1997). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Aunurrahman. (2022). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Chotib, S. H. (2018). Prinsip dasar pertimbangan pemilihan media pembelajaran. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 109-115.
Dewantara, A. H., Amir, B., & Harnida, H. (2021). Kreativitas guru dalam memanfaatkan media berbasis IT ditinjau dari gaya belajar siswa. AL-GURFAH: Journal of Primary Education, 1(1), 15-28.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.
Fitri, S. F. N. (2021). Problematika kualitas pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617-1620.
Hamalik, O. (2004). Psikologi belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Harahap, M., & Siregar, L. M. (2018). Mengembangkan sumber dan media pembelajaran. Educational, 10(2).
Maulidiya, W. (2021). Dampak pengetahuan akuntansi, pengalaman usaha, kebijakan pemerintah dan strategi pelaku usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) dalam meningkatkan perekonomian selama pandemi Covid-19 (Studi kasus pada UMKM Mitra Indomaret di Kecamatan Tanah Sareal, Kota Bogor) [Skripsi, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia].
Moleong, L. J., & Penerbit Remaja Rosdakarya. (2004). Metodologi penelitian (3rd ed.). Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya.
Moto, M. M. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dalam dunia pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20-28.
Nazir, M. (2003). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nurhanifah, S. (2018). Kreativitas guru dalam pengembangan media pembelajaran di TK B TKIT Raudhatul Jannah Bogor [Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta].
Salim, K., Sari, M. P., Islam, J. M. P., & Kepulauan Riau, S. A. K. (2014). Pengaruh globalisasi terhadap dunia pendidikan. Makalah Jurusan Manajemen Pendidikan Islam, STAI Abdurahman Kepulauan Riau, 1-11.
Setiyawan, A., & Arifi, Z. (2012). Pengembangan pembelajaran aktif dengan ICT. Yogyakarta: PT Skripta Media Creative.
Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: Hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.
Suswanto. (2021). Kemampuan guru menggunakan media atau sumber belajar. Edu-Riligia: Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Keagamaan, 5(3).
Tim Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. (2018). Kurikulum & pembelajaran. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.