Analisis Pengelolaan Kurikulum Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan

Authors

  • Alifah Aulia Nurfadhilah Universitas PGRI Yogyakarta
  • Daffa Harits Ariyadi Universitas PGRI Yogyakarta
  • Dwi Ratnawati Universitas PGRI Yogyakarta
  • Erva Karimatunisa Universitas PGRI Yogyakarta
  • Kurnia Dewi Kusumaningrum Universitas PGRI Yogyakarta
  • Bahtiyar Heru Susanto Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i5.977

Keywords:

Management, Curriculum, Quality, Education

Abstract

This research aims to analyze curriculum management as an effort to improve the quality of education. The curriculum is an important component in the education system that determines the direction, content and methods of learning. Through effective management, the curriculum can be prepared and implemented well so that it is able to support the achievement of the expected graduate competencies. The research method used in this research is a qualitative method with a literature study approach. This approach was chosen because it allows researchers to thoroughly analyze various sources of information and relevant literature on curriculum management. Therefore, this research suggests the need to increase school management capacity and provide adequate resources to support an effective curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, D. A., Haryanto, S., & Prihatni, Y. (2018). Evaluasi implementasi kurikulum 2013. Wiyata Dharma : Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. htpps://doi.org/30738/wd.v6i1.3353

Awwaliyah, R. (2019). Pendekatan Pengelolaan Kurikulum Dalam Menciptakan Sekolah Unggul. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(1), 35–52. https://doi.org/10.24090/insania.v24i1.2219

Chaerunisa, F., Pebriyana, L., Agustin, S. P., & Yantoro, Y. (2023). Pengelola Kurikulum dan Sarana Prasarana sebagai Penunjang Keberhasilan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 774–781. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1632

Goleman, daniel; boyatzis, Richard; Mckee, A. (2019). Pengembangan rencana pelaksanaan pembelajaran. Journal of Chemical Information and Modeling.

Herlyana, R., & Afriansyah, H. (2022). Pengelolaan Kurikulum dan Pembelajaran. In Jurnal Multidisipliner KAPALAMADA (Vol. 1, Issue 3, pp. 398–405).

Kemendikbud. (2016). Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Lampiran Permendikbud.

Kurniawan, D. (2014). Model dan Organisasi Kurikulum. Kurikulum Pembelajaran.

Mansur, N. (2012). URGENSI KURIKULUM MUATAN LOKAL DALAM PENDIDIKAN. In Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Agustus (Issue 1).

Majid, A. (2013). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Guru. In PT Remaja Rosdakarya.

Nasbi, I. (2017). MANAJEMEN KURIKULUM: Sebuah Kajian Teoritis. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 318–330. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4274

Nasir, M., Stain, P., & Kalimantan Timur, S. (n.d.). PENGEMBANGAN KURIKULUM MUATAN LOKAL DALAM KONTEKS PENDIDIKAN ISLAM DI MADRASAH.

Putri, N. K., Hayati, Z., & Wulandari, R. (2022). Pengelolaan Kurikulum Kelompok Bermain. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1, 149–158.

Sutjipto, S., Wibowo, U. B., & Hastutiningsih, A. D. (2017). Implementasi Kurikulum Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https//doi.org/10.24832/jpnk.v2i1.618

Tri Anggini, I., & Clara Riana Dea Suryani Retno Wulandari, A. (2022). Pengelolaan Kurikulum dan Pembelajaran. Jurnal Multidisipliner KAPALAMADA, 1(3), 398–405.

Mansur, N. (2012). Urgensi kurikulum muatan lokal dalam pendidikan. Jurnal ilmiah DIDAKTIKA, 13(1).

Nasir, M. (2013). Pengembangan kurikulum muatan lokal dalam konteks pendidikan islam di madrasah. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 10(1), 1-18.

Ibrahim, F., Hendrawan, B., & Sunanih, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108. https://doi.org/10.57235/jleb.v1i2.1192

MEJILLÓN GONZÁLEZ YURI LISBETH TUTOR: (2022). No Titleהכי קשה לראות את מה שבאמת לנגד העינים. הארץ, 8721(8.5.2017), 2003–2005.

Putri, N. K., Hayati, Z., & Wulandari, R. (2022). Pengelolaan Kurikulum Kelompok Bermain ke arah perkembangan sikap , pengetahuan , keterampilan dan daya cipta yang formal berbentuk kelompok bermain ( KB ). Taman Penitip Anak ( TPA ), pada jalur oleh lingkungan keluarga .( Republik Indonesia , 2003 ) Pen. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1, 149–158.

RA, N. (2017). Kajian Teoriن. 12(1), 13–36. http://digilib.uinsby.ac.id/1534/5/Bab 2.pdf

Rusyani, E. (2009). Kurikulum dan Pengembangan. Kurikulum Dan Pembelajaran, 43–58. http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PEND._LUAR_BIASA/195705101985031-ENDANG_RUSYANI/Landasan_Pengembangan_Kurikulum.pdf

Setiyadi, B., Sari, Y., & Andri Yani, M. (2020). Komponen Pengembangan Kurikulum. Likhitaprajna, 22(1), 13–21. https://media.neliti.com/media/publications/500373-none-d494ab81.pdf

Tri Anggini, I., & Clara Riana Dea Suryani Retno Wulandari, A. (2022). Pengelolaan Kurikulum dan Pembelajaran. Jurnal Multidisipliner KAPALAMADA, 1(3), 398–405. https://azramedia-indonesia.azramediaindonesia.com/index.php/Kapalamada/article/view/253/228

Published

2024-06-18

How to Cite

Alifah Aulia Nurfadhilah, Daffa Harits Ariyadi, Dwi Ratnawati, Erva Karimatunisa, Kurnia Dewi Kusumaningrum, & Bahtiyar Heru Susanto. (2024). Analisis Pengelolaan Kurikulum Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(5), 1–17. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i5.977

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.