Pelatihan Pembuatan Infografis dan Reklame dengan Menggunakan Canva Sebagai Sarana Adaptasi Teknologi Pembelajaran

Authors

  • Yayak Kartika Sari Universitas Bhinneka PGRI
  • Agung Prasetya Universitas Bhinneka PGRI

DOI:

https://doi.org/10.61132/pandawa.v3i1.1448

Keywords:

Canva, Infographics, Advertising

Abstract

In this modern era, technological advancements have reached their peak, impacting almost every aspect of human life. In education at schools, educators must also be able to provide innovation to their students so that they are more motivated to learn. To do this, educators can use digital technology to create different and still educational learning content, but there are several obstacles faced at SDN 1 Rejosari, namely the lack of a computer lab, resulting in insufficient implementation of technology in the curriculum. Thus, the goal of this community service is to introduce infographics and advertisements using the Canva application, aimed at enhancing the creativity of the students at SDN 1 Rejosari. This community service activity began with the preparation stage, the implementation stage, and the evaluation stage. The results of the evaluation stage showed a percentage of 90 – 100% in understanding the introduction to the material presented, but in practice, only 65% was achieved. Therefore, further action is needed, specifically continuous training on infographic and advertisement design using Canva.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asyiah Siregar, N., Harahap, N. R., & Harahap3, H. S. (2023). Hubungan Antara Pretest Dan Postest Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii B Di Mts Alwashliyah Pantai Cermin.(Vol. 07, Issue 01).

Averta, S. O., Putri, R. A., Malika, F. F., Fajar, M. A., & Rienovita, E. (2024). Potensi Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Alat Kreatifitas Guru Dalam Mendesain Media Pembelajaran Interaktif : Analisis Bibliometrik Dengan Metode Prisma. Edutech, 23(2), 189–201. https://doi.org/10.17509/e.v23i2.69007

Ilmiah Potensia ; Nurjanah, J., & Anggraini, A. P. (2020). Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 1–7. https://doi.org/10.33369/jip.5.1.1-7

Junaedi, S., Pawiyatan Luhur, J., & Duwur, B. (2021). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahasiswa Pada Mata Kuliah English For Information Communication And Technology.

Kartika Lubis, R., Vinsensia, D., & Utami, Y. (2024). Peningkatan Ketrampilan Penggunaan Canva Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru Sd N 104276 Serbajadi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 855–859. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2872

Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. In Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Masluhah, M., Afifah, K. R., & Hafid, A. (2022). Efektivitas media pembelajaran berbasis infografis terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 7(1), 11. https://doi.org/10.17977/um022v7i12022p11

Naryani, A. M., Harwansyah, M., & Sinaga, P. (2024). Pengaruh Layanan Konsultasi terhadap Motivasi Belajar Siswa di Kelas XI MAN Karo. https://jurnaldidaktika.org

Nurillahwaty, E. (2022). Peran Teknologi Dalam Dunia Pendidikan.

Putri, N. E., Mansur, H., & Satrio, A. (2024). Pemanfaatan Canva Sebagai Aplikasi Desain Grafis Untuk Mendukung Pembelajaran Di Tingkat Sekolah Dasar. 5(1), 172–183.

Rohmiasih, C., Rohmiati, C., & Sartika, S. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Canva Sebagai Upaya Mewujudkan Transformasi Pendidikan. Proceedings of Unimbone, 69–73.

Senjaya, W. F., Karnalim, O., Handoyo, E. D., Santoso, S., Tan, R., Wijanto, M. C., & Edi, D. (2019). Peran Infografis Sebagai Penunjang Dalam Proses Pembelajaran Siswa. Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 55–62. https://doi.org/10.24071/aa.v2i1.2136

Shofi Nur Fauziyah, & Mudji Kuswinarno. (2024). Analisa Peran Pelatihan dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan: Kajian Literatur. Jurnal Rimba : Riset Ilmu Manajemen Bisnis Dan Akuntansi, 2(4), 56–63. https://doi.org/10.61132/rimba.v2i4.1326

Tanjung, N. A. (2023). Digitalisasi Akademik: Peluang dan Tantangan di Era Society 5.0" eISSN. https://journal.unigha.ac.id/index.php/SemNas

Ulfatun Najicha, F., Ayu Ketut Rachmi Handayani, I. G., a, H., & Karjoko, L. (2020). Natural Resource Management In The Welfare State Paradigm On The Environmental Policy Rules In Indonesia. International Journal of Advanced Research, 8(1), 1198–1205. https://doi.org/10.21474/IJAR01/10424

Downloads

Published

2024-12-16

How to Cite

Yayak Kartika Sari, & Agung Prasetya. (2024). Pelatihan Pembuatan Infografis dan Reklame dengan Menggunakan Canva Sebagai Sarana Adaptasi Teknologi Pembelajaran. Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 3(1), 34–45. https://doi.org/10.61132/pandawa.v3i1.1448