Literasi Media Dalam Menanggulangi Berita Hoax Di Media Sosial Mahasiswa Ilmu Perpustakaan

Authors

  • Rizkiyatun Fadillah Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Abdul Karim Batubara Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Indira Fatra Deni P Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.110

Keywords:

Media Literacy, Social Media, Hoax News

Abstract

This study aims to determine the ability of Library Science students to analyze hoax news on social media, the ability of Library Science students to access hoax news on social media, the relationship between the media literacy skills of Library Science students in tackling hoax news on social media, and the ability of Library Science students to evaluate news. hoaxes on social media. This study uses quantitative research using a questionnaire as a means of collecting data obtained from respondents. The population of this study were all Library Science students of UIN North Sumatra from the 2019 stambuk, 2020 and 2021, namely 352 students with a total sample of 79 students determined by the slovin formula. The sampling technique used to determine the sample is Random Sampling/Probability Sampling. To measure the relationship between the media literacy abilities of Library Science students at UIN North Sumatra in tackling hoax news on social media and test hypotheses using the Spearman's Rho Rank-Order Correlations formula and Guilford's calculations. The results showed that media literacy ability had a positive relationship with a value of 0.358 which indicated a strong enough relationship in tackling hoax news.

References

Buku

A Potter dan Perry AG. 2006. Buku Ajar Fundamental Keperawatan : Konsep, Proses, Dan Praktik. Jakarta: EGC.

Alyusi, Shiefti Dyah. 2016. Media Sosial : Interaksi, Identitas Dan Modal Sosial. Jakarta: Prenadamedia Group.

Bungin, Burham. 2005. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Gumgum Gumilar, Dkk. 2017. “Literasi Media : Cerdas Menggunakan Media Sosial Dalam Menanggulangi Berita Palsu (Hoax) Oleh Siswa SMA.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1 No. 1:36.

M, Allcott H. dan Gentzkow. 2016. “Social Media and Fake News in Teh 2016 Election.” The Journal of Economic Perspectives.

Nurfitri, Mulawarman dan Aldila Dyas. 2017a. “Perilaku Pengguna Media Sosial Beserta Implikasinya Ditinjau Dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan.” Vol. 25, N:42.

Nurfitri, Mulawarman dan Aldila Dyas. 2017b. “Perilaku Pengguna Media Sosial Beserta Implikasinya Ditinjau Dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan.” 25 No 1:37.

Pawit M. Yusup. 2009. Ilmu Informasi, Komunikasi, Dan Kepustakaan. Jakarta: Bumi Aksara.

Purwarianti, Rasywir E. dan. 2015. “Eksperimen Pada Sistem Klasifikasi Berita Hoax Berbahasa Indonesia Berbasis Pembelajaran Mesin.” Jurnal Cybermatika No 3 (2):1.

Rustiana. 2018. “Persepsi Digital Dependent Terhadap Pemanfaatan Media Sosial Dan Dampak Sosial Ekonominya.” Jurnal Ilmu Komunikasi 15 No 1:20.

Security, Welive. 2018. “Common Hoaxes Chain Letters.” Situs Resmi Welive Security. Https://www. Welivesecurity.com/media_files/white-papers/CommonHoaxes+ChainLetters%28May2008%29.pdf.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif. Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunarto. 2012. Literasi Media Dan Kearifan Lokal : Konsep Dan Aplikasi. Salatiga: UKSW dan ASPIKOM.

Supratman, Lucy Pujasari. 2018. “Penggunaan Media Sosial Oleh Digital Native.” Jurnal Ilmu Komunikasi 15 No 1:53.

Suwarto, Dyna Herlina. 2018a. Gerakan Literasi Media Di Indonesia. Yogyakarta: Rumah Sinema.

Suwarto, Dyna Herlina. 2018b. Gerakan Literasi Media Di Indonesia. Yogyakarta: Rumah Sinema.

Tamburaka, Apriyadi. 2013. Literasi Media Cerdas Bermedia Khalayak Media Massa. Vol. 5.

Yunus Abidin, Tita Mulyanti dan Hena Yunnansah. 2017. Pembelajaran Literasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Zikri Fachrul Nurhadi dan Achmad Wildan Kurniawan. 2017. “Kajian Tentang Efektivitas Pesan Dalam Komunikasi.” Komunikasi Vol. 3 No.:92.

Jurnal

Gumgum Gumilar, D. (2017). Literasi Media : Cerdas Menggunakan Media Sosial Dalam Menanggulangi Berita Palsu (Hoax) Oleh Siswa SMA. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1 No. 1, 36.

M, A. H. dan G. (2016). Social Media and Fake News in teh 2016 Election. The Journal of Economic Perspectives.

Nurfitri, M. dan A. D. (2017a). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Vol. 25, N, 42.

Nurfitri, M. dan A. D. (2017b). Perilaku Pengguna Media Sosial Beserta Implikasinya Ditinjau Dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. 25 No 1, 37.

Purwarianti, R. E. dan. (2015). Eksperimen Pada Sistem Klasifikasi Berita Hoax Berbahasa Indonesia Berbasis Pembelajaran Mesin. Jurnal Cybermatika, No 3 (2), 1.

Rustiana. (2018). Persepsi Digital Dependent Terhadap Pemanfaatan Media Sosial dan Dampak Sosial Ekonominya. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15 No 1, 20.

Supratman, L. P. (2018). Penggunaan Media Sosial Oleh Digital Native. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15 No 1, 53.

Tamburaka, A. (2013). Literasi Media Cerdas Bermedia Khalayak Media Massa. In JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA (Vol. 5, Issue 2).

Zikri Fachrul Nurhadi dan Achmad Wildan Kurniawan. (2017). Kajian Tentang Efektivitas Pesan Dalam Komunikasi. Komunikasi, Vol. 3 No., 92.

Sumber Elektronik

Security, W. (2018). Common Hoaxes Chain Letters. Situs Resmi Welive Security. Https://www. Welivesecurity.com/media_files/white-papers/CommonHoaxes+ChainLetters%28May2008%29.pdf.

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Rizkiyatun Fadillah Lubis, Abdul Karim Batubara, & Indira Fatra Deni P. (2023). Literasi Media Dalam Menanggulangi Berita Hoax Di Media Sosial Mahasiswa Ilmu Perpustakaan. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(3), 334–351. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.110

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.