Penerapan Media (Kahoot) untuk Meningkatkan Motivasi Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Yaqin Simpang Sungai Duren
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1829Keywords:
Kahoot, Learning Motivation, IPAS (Natural And Sosial Sciences)Abstract
This research is based on the low motivation to learn in the Natural and Social Sciences (IPAS) learning process. The purpose of this study is to increase students' motivation to learn by using kahoot media in Natural and Social Sciences subjects in class V CMadrasah Ibtidaiyah Nurul Yaqin Simpang Sungai Duren. This type of research is Classroom Action Research (PTK). Data collection techniques are carried out by means of interviews, tests, observations and documentation. The subject of this research is students of class V C. This research was carried out in semester 2 of the 2024/2025 school year. The results of this study show that using kahoot media can increase the learning motivation of students in Natural and Social Sciences class V C. Details of the results of students' observations using kahoot media have increased from cycle I with an average score of 63.35% can be categorized as poor and in cycle II it increased to 80.10% with a good category. It was concluded that using kahoot media can increase student motivation in the Natural and Social Sciences subject class V C Madrasah Ibtidaiyah Nurul Yaqin Simpang Sungai Duren..
Downloads
References
Ariyanto, D. (2017). Media pengajaran. CV Pustaka Abadi.
Bahar, H., Setiyaningsih, D., Nurmalia, L., & Astriani, L. (2020). Efektifitas Kahoot bagi guru dalam pembelajaran di sekolah dasar. Kacanegara: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 155–162. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v3i2.677
Bernadetta Purba, P., dkk. (2021). Penelitian tindakan kelas.
Cucu Sutianah. (2021). Belajar dan pembelajaran. CV Penerbit Qiara Media.
Derry, L. P. (2019). Penerapan gemfikasi menggunakan aplikasi Kahoot! untuk meningkatkan keaktifan dan motivasi belajar kelas XI TKJ 1 SMK Negeri 2 Yogyakarta.
Dinda, S. D. (2019). Penerapan media pembelajaran berbasis internet (Kahoot!) dalam meningkatkan hasil belajar akuntansi siswa kelas X SMK Swasta T. Amir Hamzah Indrapura.
Fithri Ajhuri, K. (2021). Urgensi motivasi belajar (p. 130). http://repository.iainponorogo.ac.id/1096/1/B.3.BUKUCETAKurgensiMotivasiKayyis_cek.pdf
Halim, dkk. (2023). Puplis' motivation and perceptions on ESL lessons through online quiz-games. Journal of Education and E-Learning Research, 7(3).
Heryana, N. (2023). Konsep dasar media pembelajaran di era digital. Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.
Jalaluddin. (2023). Teologi pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.
Kemendikbud. (2022). Ilmu pengetahuan alam dan sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Belajar.
Kristanto, A. (2016). Media pembelajaran. Bintang Surabaya.
Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran. Kencana.
Latifa, R. M. (2024). Penggunaan aplikasi Kahoot untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung 2024, 270–279.
Masrifah, A. (2023). Media interaktif pembelajaran IPAS (B. Wijaya, Ed.). Cahya Ghani Recovery.
Mayasari, N., & Johar, A. (2023). Strategi meningkatkan motivasi belajar siswa (Vol. 14, Issue 5).
Mu’alimin, & Hari, R. A. C. (2015). Penelitian tindakan kelas teori dan praktek (Vol. 44, Issue 8). Ganding.
Muvidah, S. (2023). Inovasi media pembelajaran untuk mata pelajaran IPAS (B. Wijaya, Ed.). Cahya Ghani Recovery.
Nurfadhillah, S. (2021). Media pembelajaran. CV Jejak.
Prihatini, N. W., Dewi, S. M., Buana, U., Karawang, P., Klari, K., Karawang, K., Barat, J., Kahoot, M., & Dasar, S. (2024). Analisis penggunaan media Kahoot dalam pembelajaran IPAS di sekolah dasar, 5(4), 4429–4435.
Qhomarriyatus Sholihah. (2020). Pengantar metodologi penelitian. UB Press.
Sari, Y., & Indrawati. (2022). Pendidikan karakter anak usia dini dalam keluarga. Eureka Media Aksara.
Selatan, S. (2022). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa (pp. 117–134).
Sindi Septia Hasnida, Ridho Adrian, & Nico Aditia Siagian. (2023). Transformasi pendidikan di era digital. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 110–116. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2488
Suciati, I. (2022). Media pembelajaran matematika. CV Ruang Tentor.
Suhelayanti, Z. S., & Rahmawati, I. (2023). Pembelajaran ilmu pengetahuan alam sosial (IPAS). Penerbit Yayasan Kita Menulis.
Suprihatin. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1).
Susilowati, D. (2023). Peningkatan keaktifan belajar peserta didik melalui implementasi metode eksperimen pada mata pelajaran IPAS. Khazanah Pendidikan, 17(1), 186. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16091
Theresia Lounggina, K. P., & D. N. D. A., Bambang S. J. K. P. U. H. (2020). Metode penelitian kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Trygu. (2020). Motivasi dalam belajar matematika. Guepedia.
Ummu, K. (2019). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui strategi pembelajaran resource-based learning (RBL) dalam pembelajaran IPA kelas V di SD Negeri 52 Kota Bengkulu.
Wastriami, W., & Mudinillah, A. (2022). Manfaat media pembelajaran berbasis aplikasi Kinemaster terhadap hasil belajar IPA siswa SDN 25 Tambangan. Tarqiyatuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 30–43. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v1i1.195
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.