Peran Dasar-Dasar Kependidikan dalam Pengembangan Karakter dan Kepribadian Siswa
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i4.1369Keywords:
character education, basics of education, personality developmentAbstract
Developing students' character and personality is the main goal of education that requires special attention. This is becoming increasingly important in the era of globalization and digitalization which brings great challenges in maintaining moral and social values among the younger generation. The basics of education, which include philosophical, psychological, sociological and cultural foundations, have a significant role in forming students' characters with integrity, empathy and discipline. This article aims to analyze the role of each educational foundation in supporting the formation of students' character as a whole and in depth. Using a descriptive qualitative research method through literature study, this research examines the contribution of each foundation comprehensively. The research results show that the philosophical foundation provides guidance on the basic values and principles that students must have; psychological foundations help adapt educational approaches to the mental and emotional development of students; sociological foundations of creating a positive and supportive social environment; and cultural foundations strengthen local cultural identity in students. This article contributes to providing an integrative, holistic approach to character education, especially in Indonesia, with the hope of providing richer insight for educators in designing effective learning strategies in developing students' character and personality in accordance with local and national values.
Downloads
References
Abnisa, A. P., & Ihsan, M. (2023). Peran pendidikan agama Islam terhadap pembentukan karakter siswa SMP Paramarta Unggulan Ciputat Tangerang Selatan. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 88–93.
Addawiyah, R., & Kasriman, K. (2023). Peran sekolah dalam pembentukan karakter disiplin siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(3), 1516–1524.
Akhyar, M., Deliani, N., Batubara, J., & Gusli, R. A. (2023). Studi analisis pendidikan budaya alam Minangkabau terhadap pembentukan karakter anak di sekolah dasar. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 193–206.
Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2).
Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan kompetensi profesional guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.
Aladdiin, H. M. F., & Ps, A. M. B. K. (2019). Peran materi pendidikan agama Islam di sekolah dalam membentuk karakter kebangsaan. Jurnal Penelitian Medan Agama, 10(2).
Hadian, V. A., Maulida, D. A., & Faiz, A. (2022). Peran lingkungan keluarga dalam pembentukan karakter. Jurnal Education and Development, 10(1), 240–246.
Haniyyah, Z. (2021). Peran guru PAI dalam pembentukan karakter islami siswa di SMPN 03 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 75–86.
Hulu, Y. (2021). Peran guru dalam pengembangan karakter pada siswa kelas III SD Negeri 071154 Anaoma Kecamatan Alasa. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 18–23.
Isnanda, R. (2015). Peran pengajaran sastra dan budaya dalam pembentukan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 174–182.
Julian, F., Adlini, L., Desyandri, D., & Jamna, D. (2024). Peran pendidikan dalam pembentukan karakter anak sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 219–225.
Ningsih, T. (2019). Peran pendidikan Islam dalam membentuk karakter siswa di era revolusi industri 4.0 di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Banyumas. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(2), 220–231.
Nofijantie, L. (2012). Peran lembaga pendidikan formal sebagai modal utama membangun karakter siswa.
Permana, B. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peranan guru pendidikan kewarganegaraan dalam membangun pendidikan karakter pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8651–8659.
Purwanti, D., & Farhurohman, O. (2022). Peran pendidikan kewarganegaraan terhadap pembentukan karakter siswa kelas 5 dan 6 SD dalam penggunaan Tiktok. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 4(2), 45–49.
Shiddiq, R. (2020). Peran guru dan budaya sekolah dalam pembentukan karakter siswa. Qathrunâ, 7(2), 105–126.
Syahfitri, S., Harahap, A. R., Wijayanti, S., & Daulay, A. A. (2022). Peran bimbingan konseling dalam pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 12179–12183.
Telaumbanua, A. H. N. (2020). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam membentuk karakter siswa di era industri 4.0. Institutio: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(2), 45–62.
Utari, L., Kurniawan, K., & Fathurrochman, I. (2020). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membina akhlak peserta didik autis. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 75–89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.