Pengaruh Strategi Belajar Tuntas Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti

Authors

  • Andreas Fernando Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Dorlan Naibaho Prodi Pendidikan Agama Krisnten, Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Tiurma Baras Prodi Pendidikan Agama Krisnten, Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.261

Keywords:

Complete Learning Strategy, Christian Religious Education Learning Outcomes and Student Character

Abstract

The aim of this research is to determine the positive and significant influence of comprehensive learning strategies on the learning outcomes of Christian Religious Education and Character Education for Class VIII Students at SMP Negeri 2 Muara for the 2022/2023 Academic Year. The method used in this research is quantitative descriptive inferential statistics. The population is all class VIII students of SMP Negeri 2 Muara for the 2022/2023 academic year, totaling 104 people and a sample of 36 people was determined, namely 35% of the population. Data was collected using a positive closed questionnaire with 20 items. The results of data analysis show that there is a positive and significant influence of the complete learning strategy on the learning outcomes of Christian Religious Education and Characteristics of Class VIII Students of SMP Negeri 2 Muara for the 2022/2023 Academic Year: 1) Test the analysis requirements: a) test the positive relationship to obtain a value rxy = 0.512 > rtable(=0.05,n=36) = 0.329, thus it is known that there is a positive relationship between variable .05,dk=n-2=34)=2.042, thus there is a significant relationship between variable X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 26.2%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount > Ftable, namely 9.50 > 1.51. Thus, Ha is accepted and H0 is rejected.

References

Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta : CV Budi Utama. Arlis, dkk. 2022. Budi Pekerti Dan Character Building. Sumatera Barat: PT . Global Eksekutif Teknologi.

Astiti, Kadek Ayu. 2017. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : ANDI.

Dimyanti, Mudjiono. 2013. Belajar & Pembelajaran. Jakarta Rineka Cipta , 2013.

Fatirani, Herneta. 2022. Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Sistem Ekskresi Manusia. NTB : Yayasan Insan Cendekia Indonesia Raya.

Groome, Thomas H. Christian Religious Education. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hapudin, Muhammad Soleh. Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Harianto, GP. 2012. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI.

Himawan, dkk. 2018. Model Pembelajaran Sistem Perilaku Belajar Tuntas Berporgram Langsung Simulasi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Khafid, Muhammad. 2008. Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Ketuntasan Belajar Akuntansi : Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening, Ilmu Kependidikan, 1,

Kristianto , Paulus Lilik. 2006. Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta : ANDI.

Kustanto, Fredy. 2015. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Metode Participation Learning Pada Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar, Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 2.2.

Legi , Hendrik. 2021. Implikasi Metode Mengajar Bagi Guru Pendidikan Agama Kristen, Teologi Dan Pendidikan Kristen. 1.

Melvin, dkk. 2017. Hubungan Antara Disiplin Belajar Di Sekolah Dengan Hasil Belajar Geografi Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 10 Kendari, Penelitian Pendidikan Geografi, 1.1

Nainggolan, John M. Menjadi Guru Agama Kristen Suatu Upaya Peningkatan Mutu Dari Kualitas Prodesi Keguruan. Jabar: Generasi Info Media.

Nasution. 2013. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta . PT Bumi Aksara.

Nurdin, Syafruddin, Adriantoni. 2019. Kurikulum Dan Pembelajaran. ( Depok : PT Rajagrafindo Persada.

Parwati, dkk. 2019. Belajar Dan Pembelajaran. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Rachmawati, dkk. 2021. Teori & Konsep Pedagogik. Insania.

Rianto, Aris. 2023. Model Pembelajaran Round Club Dan Hasil Belajar. Guepedia.

Sawitri, Ester Reni. 2023. Model Discovery Learning Berbantuan Komik Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar. Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.

Setiawan, Hasrian Rudi, Achmad Bahtiar. 2023. Monograf Metode Role Play ( Upaya Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik ). Medan: UMSU Press

Sitorus, Jonter Pandapotan. Wawasan Dunia Kristen Dan Wawasan Ilmu Pengetahuan Terhadap Bahasa. Malang : CV . Evernity Fisher Media.

Sudarmanto, Eko. 2021. Model Pembelajaran Era Society 5.0. Cirebon: Penerbit Insania.

Sugiarto, R. Toto. 2021. Pendidikan Budi Pekerti. Hikam Pustaka.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Dan R & D. Bandung: ALFABETA.

Sumiati, Asra. 2018. Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Syamsul, Kifli. 2021. Gambaran Hasil Belajar Fisika Berdasarkan Kepribadian ( Myers Briggs Indicator ) MBTI Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Fisika FTK UIN Alauddin Makassar Angkatan 2020.

Tirtarahardja, Umar, S.L La Sulo. 2005. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Wahyuningsih, Endang Sri. 2020. Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan.

Widyastuti, Retno. 2010. Kebaikan Akhlak Dan Budi Pekerti. Jawa Tengah : ALPRIN.

Downloads

Published

2023-10-13

How to Cite

Andreas Fernando, Dorlan Naibaho, & Tiurma Baras. (2023). Pengaruh Strategi Belajar Tuntas Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(4), 268–277. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.261

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.