Pengaruh Ketersediaan Sumber Belajar di Perpustakaan Sekolah terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII SMP Negeri 8 Gorontalo

Authors

  • Fahmi Bahsoan Universitas Negeri Gorontalo
  • Radia Hafid Universitas Negeri Gorontalo
  • Agil Bahsoan Universitas Negeri Gorontalo
  • Frahmawati Bumulo Universitas Negeri Gorontalo
  • Sudirman Sudirman Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1708

Keywords:

Learning Motivation, Learning Resources, School Library

Abstract

The purpose of this study is to analyze the influence of the availability of learning resources in school libraries on student learning motivation in the Integrated Social Sciences (IPS) class VIII subject at SMP Negeri 8 Gorontalo. This research specifically aims to identify the level of availability of learning resources in libraries, such as textbooks, supplementary references, digital media, and other learning support facilities and measure the level of students' learning motivation. This research uses a quantitative approach. The primary data are obtained by distributing questionnaires to SMP Negeri 8 Gorontalo students. The sample size is 30 respondents, and the data analysis techniques use simple linear regression. The results showed that the availability of learning resources in the school library positively and significantly influenced learning motivation. Regression analysis shows a determination of 0.278, which indicates that 27.8% of the variation in learning motivation is explained by the availability of learning resources in the school library. This shows a positive relationship between the availability of learning resources in the school library and learning motivation, where the better the availability of learning resources in the library, the more the student’s learning motivation increases.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, A., Sukuryadi, S., & Fatimaturrahmi, F. (2019). Pengaruh ketersediaan sumber belajar di perpustakaan sekolah terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu SMP Negeri 1 Praya Barat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 1(2), 108–116. https://doi.org/10.58258/jisip.v1i2.184

Budiman, J. (2016). Pengaruh kompensasi terhadap motivasi kerja guru tidak tetap (GTT) di Kecamatan Meliau Kabupaten Sanggau. Jurnal Ekonomi Integra, 6(2), 22–30. http://journal.stieip.ac.id/index.php/iga/article/view/83/48

Damanik, T., Napitu, U., & Saragih, H. (2023). Pemanfaatan perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar di sekolah menengah atas. Journal on Education, 5(4), 14224–14234. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2444

Dedeo, R. K., Ilato, R., Hasiru, R., Moonti, U., & Hafid, R. (2023). Pengaruh pemanfaatan sumber belajar terhadap motivasi belajar siswa. Journal of Economic and Business Education, 1(3), 103–110.

Jaya, F. (2019). Pengaruh motivasi belajar dan pemanfaatan perpustakaan terhadap prestasi belajar. PEKOBIS: Jurnal Pendidikan, Ekonomi dan Bisnis, 4(1), 1–11. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/Pekobis/article/view/2765/2149

Khafidin, N., & Santoso, A. B. (2018). Pengaruh pemanfaatan perpustakaan sekolah sebagai sumber pembelajaran terhadap hasil belajar IPS geografi pada siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Gringsing Kabupaten Batang. Edu Geography, 6(2), 9–15.

Maghfiroh, N., & Yasri, H. L. (2022). Pengaruh ketersediaan sumber belajar dan minat terhadap hasil belajar IPS kelas VII SMPM 06 Dau. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 126–134. https://doi.org/10.18860/dsjpips.v1i2.1576

Maladjai, H., Saleh, S. E., Mahmud, M., Hafid, R., & Bahsoan, A. (2024). Pengaruh penerapan Kurikulum Merdeka terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu kelas VII SMP Negeri 1 Pagimana. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4, 4811–4822.

Nabila, N., & Dewi, L. (2016). Keterkaitan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar dengan peningkatan hasil belajar yang diperoleh siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Edulib, 3(2), 29–37. https://doi.org/10.17509/edulib.v3i2.4157

Prianto, A., & Putri, T. H. (2017). Pengaruh ketersediaan fasilitas belajar, dukungan orang tua yang dirasakan terhadap motivasi dan prestasi belajar siswa SMA PGRI Ngimbang Lamongan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Kewirausahaan, Bisnis, dan Manajemen (JPEKBM), 1(2), 13–38. http://ejournal.stkipjb.ac.id/index.php/ekonomi

Rochmi, N. (2015). Pengaruh pemanfaatan sumber belajar terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 2(1), 1–10.

Sihaloho, R., & Sihombing, S. (2023). Pengaruh lingkungan sekolah dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII di SMP Negeri 2 Siantar T.A 2022/2023. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 3(1). https://doi.org/10.59818/jpi.v3i1.385

Sunadi, L. (2010). Pengaruh motivasi belajar dan pemanfaatan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1–19.

Wulandari, P. (2021). Minat, motivasi, dan kemandirian belajar siswa mengikuti distance learning di SMP N 4 Girimulyo. E-Jurnal Skripsi: Program Studi Teknologi Pendidikan, X(1), 54. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/fiptp/article/view/17565/1691

Zanjabila, A., & Rahmawati, L. E. (2022). Ketersediaan sumber belajar Bahasa Indonesia di SMP Negeri 2 Gondangrejo. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(3), 201–211. https://doi.org/10.37329/cetta.v5i3.1520

Downloads

Published

2025-04-11

How to Cite

Fahmi Bahsoan, Radia Hafid, Agil Bahsoan, Frahmawati Bumulo, & Sudirman Sudirman. (2025). Pengaruh Ketersediaan Sumber Belajar di Perpustakaan Sekolah terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII SMP Negeri 8 Gorontalo. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(2), 118–128. https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1708

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.