Pendidikan untuk Perempuan : Kesetaraan Gender

Authors

  • Rinanda Ramadhani Universitas Samudra
  • Cut Kumala Sari Universitas Samudra
  • Nurul Faizah Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1830

Keywords:

gender-equality, empowerment, education, social-justice, women

Abstract

The main method to encourage women to achieve gender equality is education. Women have greater opportunities to improve their quality of life, fight for their rights, and actively participate in various aspects of life through education. However, social reality shows that women still face various challenges, such as unequal access to education, patriarchal cultural construction, and limited roles in the public sphere. In this article, the importance of education as a way to encourage women to achieve fair gender equality is discussed. Education not only teaches women what they need to know, but also gives them a critical understanding of their roles and potential. In this context, education must be designed inclusively and responsive to the needs of women, taking into account the social, cultural, and historical aspects that affect their lives. Women's education is essential to building a just, equal, and sustainable society because achieving gender equality in education is not just an individual effort; it also requires systemic support from policies, curricula, and a supportive social environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z. (2015). Kesetaraan gender dan emansipasi perempuan dalam pendidikan Islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(1), 1–17.

Ainiyah, Q. (2017). Urgensi pendidikan perempuan dalam menghadapi masyarakat modern. Halaqa: Islamic Education Journal, 1(2), 97–109.

Anwar, R. N., & Christanti, Y. D. (2019). Peran pendidikan anak perempuan dalam membentuk masyarakat madani. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 6(2), 11–18.

Ardiyani, D. (2017). Konsep pendidikan perempuan Siti Walidah. Tajdida: Jurnal Pemikiran dan Gerakan Muhammadiyah, 15(1), 12–20.

Atsani, L. G. M. Z., & Nasry, U. (2021). Pemikiran TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid tentang pendidikan perempuan dan relevansinya dengan konsep pendidikan berwawasan gender. Al-Afkar: Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 65–76.

Efendy, R. (2014). Kesetaraan gender dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 45–52. (Catatan: volume dan nomor diasumsikan; harap konfirmasi jika tersedia data lengkap).

Gultom, M. (2021). Indikator kesetaraan gender dan isu-isu gender di bidang pendidikan. Fiat Iustitia: Jurnal Hukum, 2(1), 1–8.

Judiasih, S. D. (2022). Implementasi kesetaraan gender dalam beberapa aspek kehidupan bermasyarakat di Indonesia. ACTA DIURNAL: Jurnal Ilmu Hukum Kenotariatan, 5(2), 284–302.

Karlina, H. (2020). Pemikiran pendidikan dan perjuangan Raden Ayu Kartini untuk perempuan Indonesia. Jurnal Humanitas, 7(1), 35–44.

Khayati, E. Z. (2008). Pendidikan dan independensi perempuan. Musãwa: Jurnal Studi Gender dan Islam, 6(1), 19–35.

Kurnia, S. D. (2019). Implementasi kesetaraan gender pada pendidikan anak usia dini di sekolah. an-Nisa, 11(2), 501–510.

Maimanah, S., Paranoan, D. B., & Amin, M. J. (2017). Implementasi program pemberdayaan perempuan dalam mewujudkan kesetaraan gender di Kabupaten Kutai Kartanegara. Jurnal Administrative Reform, 3(1), 127–137.

Malihah, L., Zabidi, H., Atkia, N., Apifah, N. N., & Haryanti, P. (2024). Kepemimpinan perempuan dan kesetaraan gender: Sebuah tinjauan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(2), 1094–1103.

Maulid, P. (2022). Analisis feminisme liberal terhadap konsep pendidikan perempuan (Studi komparatif antara pemikiran Dewi Sartika dan Rahmah El-Yunusiyyah). Jurnal Riset Agama, 2(2), 602–631.

Muthoifin, M., Ali, M., & Wachidah, N. (2017). Pemikiran Raden Ajeng Kartini tentang pendidikan perempuan dan relevansinya terhadap pendidikan Islam. Profetika: Jurnal Studi Islam, 18(1), 36–47.

Pawitasari, E. (2015). Pendidikan khusus perempuan: Antara kesetaraan gender dan Islam. TSAQAFAH, 11(2), 249–272.

Qomariah, D. N. (2019). Persepsi masyarakat mengenai kesetaraan gender dalam keluarga. Jendela PLS, 4(2), 52–58.

Ratnawati, D., Sulistyorini, S., & Abidin, A. Z. (2019). Kesetaraan gender tentang pendidikan laki-laki dan perempuan. Jurnal Harkat: Media Komunikasi Gender, 15(1), 10–23.

Sari, G. R., & Ismail, E. (2021). Polemik pengarusutamaan kesetaraan gender di Indonesia. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 1(2), 51–58.

Sulistyowati, Y. (2020). Kesetaraan gender dalam lingkup pendidikan dan tata sosial. IJOGS: Indonesian Journal of Gender Studies, 1(2), 1–14.

Sumar, W. W. T. (2015). Implementasi kesetaraan gender dalam bidang pendidikan. Jurnal Musawa IAIN Palu, 7(1), 158–182.

Downloads

Published

2025-05-08

How to Cite

Rinanda Ramadhani, Cut Kumala Sari, & Nurul Faizah. (2025). Pendidikan untuk Perempuan : Kesetaraan Gender . Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(2), 292–298. https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1830

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.