Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Berintegrasi dan Beretika
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1831Keywords:
character education, digital era, ethics, integrity, young generationAbstract
Character education is essential to create a generation that is not only cognitively intelligent, but also strong in moral and ethical values. Amidst the rapid advancement of technology and globalization, maintaining the morality and integrity of the younger generation is increasingly difficult. By conducting literature research on 20 relevant sources, this article aims to investigate the role of character education in the formation of moral and ethical individuals. The results of the study indicate that character education that is included in the learning process, both formal and non-formal, is able to instill the values of discipline, empathy, honesty, and responsibility. Strengthening character values in the digital era also requires an approach that is in accordance with the culture and digital media that are close to students' lives. The implementation of consistent, collaborative, and contextual character education is the key to creating a generation that is not only academically superior, but also able to instill ethics in community life. Thus, character education is an important foundation in building the next generation of the nation with integrity and ethics.
Downloads
References
Agustina, R. S., Fajarani, M. A., Pratama, H. S., Ramadhon, R. A., & Bekti, A. A. (2024). Revolusi mental: Penguatan pendidikan karakter dalam membangun moralitas dan etika yang baik pada Generasi Z. MANDUB: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 2(1), 01–11.
Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di zaman serba digital.
Annur, Y. F., Yuriska, R., & Arditasari, S. T. (2021, June). Pendidikan karakter dan etika dalam pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Arifin, B., Salim, A. N., Muzakki, A., Suwarsito, S., & Arifudin, O. (2024). Integrasi penguatan pendidikan karakter dalam pembelajaran berbasis literasi digital pada peserta didik sekolah dasar. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 13547–13555.
Astuti, M., Herlina, H., Ibrahim, I., Prasilia, H., Sintia, D., & Wulandari, T. (2023). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Jurnal Insan Pendidikan dan Sosial Humaniora, 1(1), 141–151.
Aziz, M. A. Z., Hayuning, N., Fitrian, N. I., & Anggraeni, R. (n.d.). Strategi menciptakan generasi beretika di era digital. JIPTEK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik dan Kejuruan, 18(1), 115–123.
Hasan, Z., Wijaya, B. S., Yansah, A., Setiawan, R., & Yuda, A. D. (2024). Strategi dan tantangan pendidikan dalam membangun integritas anti korupsi dan pembentukan karakter generasi penerus bangsa. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum dan Politik, 2(2), 241–255.
Hudi, I., Purwanto, H., Miftahurrahmi, A., Marsyanda, F., Rahma, G., Aini, A. N., & Rahmawati, A. (2024). Menghadapi krisis moral dan etika pada generasi muda Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(2), 233–241.
Kamaruddin, I., Zulham, Z., Utama, F., & Fadilah, L. (2023). Pendidikan karakter di sekolah: Pengaruhnya terhadap pengembangan etika sosial dan moral siswa. Attractive: Innovative Education Journal, 5(3), 140–150.
Laksana, S. D. (2021). Pentingnya pendidikan karakter dalam menghadapi teknologi pendidikan abad 21. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(01), 14–22.
Maisyaroh, R. R., Sukarman, S., Rozaq, A., & Zaini, Z. (2025). Pemberdayaan pendidikan karakter di Sekolah Dasar Negeri 3 Langon dalam membangun generasi berintegritas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(1), 735–740.
Ngamanken, S. (2014). Pentingnya pendidikan karakter. Humaniora, 5(1), 72–87.
Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Herlambang, Y. T. (2023). Upaya membangun kesadaran etika berteknologi melalui pendidikan karakter bagi generasi muda. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(4), 13261–13275.
Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(3).
Raharjo, R., Jayadiputra, E., Husnita, L., Rukmana, K., Wahyuni, Y. S., Nurbayani, N., ... & Mahdi, M. (2023). Pendidikan karakter: Membangun generasi unggul berintegritas. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rahman, F. A., Rohmah, M., Rustiani, S., Fatmawati, I. Y., & Zahro, N. A. D. S. (2023). Pendidikan karakter dalam era digital: Bagaimana teknologi mempengaruhi pembentukan moral dan etika. Journal of Creative Student Research, 1(6), 294–304.
Rahmaniah, R., Nurmiwati, N., Rahman, A., Tulailah, N., Indah, L. S., Aniati, A., ... & Indah, L. (2024). Pendampingan implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar: Fondasi bagi generasi berintegritas. JCES (Journal of Character Education Society), 7(4), 399–407.
Sagala, K., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Tantangan pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 6(01), 1–8.
Siswinarti, P. R. (2017). Pentingnya pendidikan karakter untuk membangun bangsa beradab. Retrieved August 23, 2018.
Tompul, V. B., Sari, A. R., Manullang, S. O., Kusmadevi, Y., & Ferdiansyah, H. (2022). Mengenal etika dan etiket pendidik profesional dalam pendidikan karakter di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 7191–7199.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.