Optimalisasi Manajemen Laboratorium Guna Meningkatkan Mutu Pembelajaran Fisika di Berbagai Jenjang Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1858Keywords:
Laboratory, Management, Physics, Quality of LearningAbstract
Effective laboratory management is an important element in order to improve the quality of learning, especially in physics. This research is motivated by the need for a structured laboratory management system to ensure efficiency, safety, and sustainability of practicum activities. The purpose of this study was to examine the implementation of laboratory management at various levels of education as a real step in an effort to improve the quality of physics learning. The method used is descriptive qualitative, with data collection through literature study. The results showed that the implementation of laboratory management which includes aspects of planning, organizing, implementing, and evaluating has improved the quality of physics learning itself. Apart from the various supporting and inhibiting factors in it.
Downloads
References
Adawiyah, R., Hartati, S. Y., Sa’diyah, Kurniawan, Amirullah, F., Alting, M. G., & Aroyamdini, E. N. (2023). Pelatihan dan Pendampingan Manajemen Laboratorium Terpadu dan Perpustakaan Sekolah untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat Pendidikan, 3(2), 105-117. https://doi.org/10.33369/jurnalinovasi.v3i2.26762
Aritawarni, Fadhli, M., & Khairiani. (2023). Manajemen Laboraturium IPA dalam Meningkatkan Prestasi Siswa MTsN II Bener Meriah Kecamatan Bandar Kabupaten Bener Meriah. Mataazir: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.56874/jamp.v4i1.1244
Gustini, N., & Wulandari. (2020). Manajemen Laboratorium Sains Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Isema (Islamic Educational Management), 5(2), 231–244. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema/article/view/9308/5121
Haffifa, A., & Kosim, A. (2023). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Laboratorium IPA
Imansari, N. (2017). Manajemen Laboratorium Pendidikan Teknik Elektro (Studi Kasus di FKIP-Universitas PGRI Madiun). Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 2(1), 1. https://doi.org/10.25273/jupiter.v2i1.1735
Laeli, S., & Maryani, N. (2020). Pengelolaan Laboratorium Sebagai Pusat Sumber Belajar di Sekolah Menengah Atas. Tadbir Muwahhid, 4(1), 59-72. https://doi.org/10.30997/jtm.v4i1.2619
Madrasah Aliyah Negeri 2 Karawang. Dirasah, 6(1), 41-53. https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i1.592
Nurhadi, A. (2018). Manajemen Laboratorium Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 1. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.832
Puslitjak Kemendikbud. (2020). Kajian Kebijakan Sarana dan Prasarana Sekolah untuk Pembelajaran Abad 21. Jakarta:Kementrian pendidikan dan kebudayaan
Reci, Wanto, D., & Kusen. (2023). Manajemen Laboratorium dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Ipa di SMA Negeri 2 Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 10(1), 64-77. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v9i4
Riswanto, & Suseno, N. (2017). Program Optimalisasi Peran Laboratorium Fisika SMA di Kota Metro. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 149-158. http://dx.doi.org/10.30653/002.201722.28
Saputra, M. R. A., Chalid, F. I., & Budianto, H. (2023). Metode Ilmiah dan Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Kepustakaan (Bahan Ajar Madrasah Riset). Nizamia Learning Center. https://books.google.co.id/books?id=CRvTEAAAQBAJ
Sarjono, H. (2023). Evaluasi Manajemen Laboratorium Fisika di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 30-38.
Sarjono. (2018). Pentingnya Laboratorium Fisika di SMA/MA dalam Menunjang Pembelajaran Fisika. Jurnal Madaniyah, 8(2), 262-271.
Sobarman, O. (2023). Optimalisasi Pengelolaan Laboratorium IPA Dalam Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik (Studi Kasus di SMA Negeri 3 Kota Tasikmalaya). Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial, 1(4), 23-31. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.171
Suseno, A & Riswanto, H. (2017). Manajemen Laboratium dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 18(2), 123-134.
Susilo, B. (2018). Manajemen Laboratorium Dalam Upaya Mewujudkan Prestasi Belajar IPA. Media Manajemen Pendidikan, 1(2), 225-238. http://dx.doi.org/10.30738/mmp.v1i2.3256
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif - Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Triwulandari, I., Fauziah, N. Z., dkk. (2023). Optimalisasi Manajemen Laboratorium sebagai Penunjang Akademik dalam Pembelajaran Fisika di SMAN Arjasa Jember. Jurnal Fisika Papua, 1(3), 15-20. https://doi.org/10.31957/jfp.v2i2.49
Widianti, C., & Murdani, D. (2024). Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran IPA Melalui Laboratorium di MTs Uswatun Hasanah Bandung Barat. Jurnal Online Manajemen ELPEI (JOMEL), 4(2), 952-958. https://doi.org/10.58191/jomel.v4i2
Zahara, R., Copriady, J., & Gimin. (2022). Analisis Pengelolaan Laboratorium IPA SMP Negeri Kota Pekanbaru. Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 6(1), 7-14. http://dx.doi.org/10.31258/jmppk.6.1.p.7-14
Zulkifli, L., Zaki, M. & Fitriani, I. (2024). Manajemen Laboratorium IPA di Madrasah Tsanawiyah Negeri 02 Lombok Timur. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(6), 1034-1053. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v6i6.5350
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.