Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa SD 173304 Lumban Holbung Kabupaten Tapanuli Utara Tahun Ajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.223Keywords:
Learning videos, PAK learning outcomes and students' characterAbstract
The aim of this research is to determine the effectiveness of using learning videos on PAK learning outcomes for class V students at SD 173304 Lumban Holbung for the 2023/2024 academic year. The method used in this research is a quantitative method, by looking at the results of the Pre-Test and Post-Test learning. The population in this study was all class V students at SD 173304 Lumban Holbung for the 2023/2024 academic year, totaling 30 people and a sample of 30 people was determined using non-probability sampling technique with saturated sampling type. Data collected for Variable Y were 15 pre-test and post-test questions. The research results show that the use of video as a learning media is effective on learning outcomes, as evidenced by the results of the post test with an average score of 81.2 which is much better than the pre test with an average score of 59.9 previously.
Downloads
References
Arikunto.2002 Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan edisi 2 . Jakarta: Bumi Aksara
Arsyad Azhar, 2019. Media Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Arsyad , Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Benny A. 2017. Media&Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Balebat Dedikasi Prima
Djamarah, Syaiful, Zain. 2015. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Gultom, Rida, Simamora, Taruli Dame. 2011. Pendididkan Agama Kristen Kepada Remaja Dan Pemuda. Medan: CV. Mitra Dwi Lestari.
Harianto. 2012. Pendidika Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta. ANDI
Hastri. 2020. Analisis Persepsi Peserta Didik Terhadap Video Pembelajaran Matematika kelas VIII Pada masa Pandemi. Jurnal Seminar Nasional. Jakarta: Universitas Muhammadiyah
Homrighausen dan Enklar 2008. Pendidikan Agama Kristen. (Jakarta: Gunung Mulia
Hamid Abi Mustofa Dkk. 2020. Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis
Haris dan Jihad. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Istarani dan Intan. 2015. Ensiklopedia pendidikan. Medan: Media Persada.
Jauhar, Muhammad.2011. Implementasi Paikem dari Behavioristik sampai konstruktivistik Sebuah Pengembangan Pembelajaran Berbasis CTL ( Contextual Teaching & Learning) Jakarta: Prestasi Pustaka Raya
Kristianto Paulus: 2008. Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta. ANDI
Munadi Yudhi. 2008. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada (GP) Pers
Masnur, Rasyid. 2011. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: CV. Wacana Prima.
Mulyasa, 2017. Kurikulum berbasis kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya Offest
Munir.2012. Multimedia Konsep & Aplikasi Dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta, CV
Priansa. 2014. Perencanaan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: Alfabeta
Rima Ega: 2018. Ragam Media Pembelajaran. Visual-Audio Visual- Komputer- Power point. Jakarta: Kota Pena
Rosyid zaiful.2019. Ragam Media Pembelajaran. Malang. CV. Literasi Nusantara Abadi.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi . Jakarta: Rineke Cipta
Supardi. 2016. Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif, Psikomotor. Depok: PT Raja Grafindo.
Sugiono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta
Soleh, Muhammad. 2021 Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Sihombing Lince. 2017. Bunga Rampai Proses Pembelajaran dari Penanganan Klasikal Ke Komunal. STAKPN Tarutung Perss.
Wayan. 2021. Video Pembelajaran Berbasis Model Discovery Learning pada Muatan IPS kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru. Volume 4 Nomor 1. Universitas Pendidikan Ganesha
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.