Inovasi Media Ular Tangga Tiga Dimensi sebagai Strategi Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i4.2437Keywords:
elementary school, instructional media, learning achievement, learning motivation, three-dimensional snakes and laddersAbstract
This study aims to examine the effectiveness of three-dimensional snakes and ladders media as an interactive learning strategy to improve elementary school students’ motivation and academic achievement. The research employed a quantitative experimental method with a pretest–posttest design involving 28 sixth-grade students of SDN 147 Pekanbaru in the 2025/2026 academic year. The instruments consisted of learning achievement tests (pretest and posttest) and student questionnaires covering motivation, material comprehension, interaction, learning atmosphere, and media practicality. The results revealed a significant improvement from the average pretest score of 52 to the posttest average of 82.14, with the Wilcoxon test showing a significance value of 0.000 (<0.05). Furthermore, most students responded positively to the media, as it enhanced enthusiasm, facilitated material understanding, encouraged collaboration, and created an enjoyable learning environment. These findings confirm that the three-dimensional snakes and ladders media not only improves academic outcomes but also supports students’ affective and social development. Therefore, this media is considered a feasible innovative alternative for elementary learning, although its use should be adjusted to the available time to achieve optimal results.
Downloads
References
Ananda, E. R., Irawan, W. H., & Abdussakir, A. (2024). Strategi meningkatkan partisipasi siswa dalam pembelajaran berhitung matematika melalui penggunaan game edukasi kartu pintar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(3), 1238–1252. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3634
Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Handican, R., Darwata, S. R., Arnawa, I. M., Fauzan, A., & Asmar, A. (2023). Pemanfaatan Game Edukatif dalam Pembelajaran Matematika: Bagaimana Persepsi Siswa? RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 77–92.
Holis, A. (2016). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 09(01), 23–37. https://doi.org/10.52434/jp.v10i1.84
Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Lestari, B., Damanik, M. H., Wati, K., Siregar, M., Siregar, S. K. I. S. S., Putri, F. A., Siregar, N. I., Syafitri, Y., Siregar, R., & Amri, M. S. N. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Visual Terhadap Daya Ingat Materi Pelajaran IPAS pada Siswa Kelas Tinggi Sekolah Dasar Kelas IV. MUDABBBIR: Jurnal Research and Education Studies, 5(2), 1902–1910. https://doi.org/10.56832/mudabbir.v5i2.1427
Lestari, F., Vega, N., Sudharsono, M., Riansyah, T. R., Aliifah, S. N., & Saphira, V. N. (2024). Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(04), 237–250. https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i04.5070
Mantau, B. A. K., & Talango, S. R. (2023). Pengintegrasian keterampilan abad 21 dalam proses pembelajaran (Literature review). Irfani, 19(1), 86–107. https://doi.org/10.30603/ir.v19i1.3897
Maulidah, H., & Listrianti, F. (2025). Optimalisasi Permainan Ular Tangga dalam Meningkatkan Konsentrasi Siswa MI Az Zainiyah II Karanganyar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 915–927.
Nuryati, & Darsinah. (2021). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda, 3(2), 153–162.
Oktafrizal, O. F., Alim, J. A., & Sekarwinahyu, M. (2025). Pengaruh model discovery learning berbantuan quizizz dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan motivasi belajar matematis pada mata pelajaran matematika kelas VI SD. Science: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 5(1), 169–183. https://doi.org/10.51878/sains.v5i1.4507
Putri, H. P. D. (2023). Peran Pendidikan Dasar dalam Pembentukan Dasar Kemampuan Anak di SD Negeri 6 Wonogiri. Jurnal Bahusacca, 4(1), 11–16. https://doi.org/10.53565/bahusacca.v4i1.929
Rahmi, N., Putra, M. J. A., & Alim, J. A. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Pada Pembelajaran Pelestarian Lingkungan Kelas V Tema VIII Di Sekolah Dasar. PRIMARY: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1712–1725. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.8615
Ramadhani, H. N., Wahyuni, H. I., & Faradita, M. N. (2025). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Aplikasi Kahoot! Sebagai Digital Game Based Learning Pada Ipas Di Sd. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(03), 220–232. https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.26846
Rozali, A., Irianto, D. M., & Yuniarti, Y. (2022). Kajian problematika teacher centered learning dalam pembelajaran siswa studi kasus: SDN Dukuh, Sukabumi. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(1), 77–85. https://doi.org/10.22460/collase.v5i1.9996
Sari, E., Sumarno, S., & Putri, A. D. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Berpikir Analsisis Siswa Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 150–157. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.17761
Sya’bania, N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbentuk Ular Tangga Tiga Dimensi (3D) Bagi Peserta Didik Kelas VII Di MTS. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI MADURA.
Wahidin. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(01), 285–295. https://doi.org/10.37567/jie.v11i1.3720
Wasiyah, Mariati, Fitriana, Y., & Bakara, T. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Aktivitas Mengajar Guru di Kelas. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 205–212. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.227
Wibawanto, W. (2024). Board Game Edukasi. Jakarta: Nas Media Pustaka.
Yusuf, M. (2020). Model Pembelajaran Kompetisi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. JIEM: Journal Of Islamic Education and Management, 1(1), 61–80.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.