Peran Orang Tua Dalam Pengawasan Penggunaan Teknologi Digital Pada Anak
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.531Keywords:
Parents, Digital Technology, ChildrenAbstract
Technological developments have a significant impact on users, technological advances can make it easier to collect all information. The presence of technology is used by various age groups, including teenagers, adults and children. Safeguarding children against the potential adverse effects of digital technology and social media necessitates parents with a profound comprehension of the ramifications of social media. The objective of this study is to impart insight into the significance of supervising children's utilization of digital technology. Employing the literature review approach, this research delves into pertinent articles related to the research title. The pivotal role played by parents remains crucial in shielding children from the detrimental impacts of digital technology.
Downloads
References
Alia, T., & Irwansyah, I. (2018). Pendampingan orang tua pada anak usia dini dalam penggunaan teknologi digital [parent mentoring of young children in the use of digital technology]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 65-78.
Anggraeni, S. (2019). Pengaruh Pengetahuan tentang Dampak Gadget bagi Kesehatan terhadap Perilaku Penggunaan Gadget pada Siswa SDN Kebun Bunga 6 Banjarmasin,”. Faletehan Health Journal, 6(2), 65. Retrieved from https://journal.lppmstikesfa.ac.id/index.php/FHJ/article/vi ew/68/29.
Ardyta, F. A. (2014). Pertanggungjawaban Pidana Pelaku Tindak Pidana Eksploitasi Seksual Komersial Pada Anak Melalui Media Sosial Online. Brawijaya University.
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.
Cahyono, A. S. (2018). Dampak Media Sosial Terhadap Permasalahan Sosial Anak. Publiciana, 11(1), 89-99.
Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2).
Dzulfadhilah, F. (2023). Psikoedukasi Peran Orang Tua Dalam Mengawasi Penggunaan Gadget Anak Usia Dini Di Era Digital. ECEJ: Early Childhood Education Journal, 1(1), 6-13.
Hammer, M., Scheiter, K., & Stürmer, K. (2021). New technology, new role of parents: How parents' beliefs and behavior affect students’ digital media self-efficacy. Computers in Human Behavior, 116, 106642.
Herlambang, Y. T. (2021). Urgensi Keluarga Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 8(1), 7-15.
Herlambang, Y. T., Hamidah, M., & Yusrina, C. (2016, December). Kekerasan Simbolik Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Sebuah Telaah Kritis Filosofis-Pedagogis. In Of The International Seminar On Philosophy Of Education (p. 191).
Jayadi, A., Ikawati, H. D., Awar, Z., & Hastina, T. (2021). Teknik mengawasi anak dalam penggunaan gadget. JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT CAHAYA MANDALIKA (ABDIMANDALIKA) e-ISSN 2722-824X, 2(1 Juni), 17-22.
Jannah, N., & Umam, K. (2021). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga di Masa Pandemi Covid-19. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 95-115.
Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42-51.
Muhammad Nuhman Mahfud dan Aprilya Wulansari. (2018). Penggunaan Gadget Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif,Seminar Nasional, hlm. 61
Munti, N. Y. S., & Syaifuddin, D. A. (2020). Analisa dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi dalam bidang pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1975- 1805.
Nurhaeda, (2018). Dampak Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini dalam Pandangan Islam Di PAUD Terpadu Mutiara Hati Palu. ECEIJ,1(2) 70-78.pp. 527-533. P-ISSN: 2579-3276. E-ISSN: 2549-6174 Open Access: ttps://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/index.
Palupi, I. D. R. (2020). Pengaruh media sosial pada perkembangan kecerdasan anak usia dini. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 127-134.
Pandie, M. M. dan Weismann, I. T. J. (2016). Pengaruh cyberbullying di media sosial terhadap perilaku reaktif sebagai pelaku maupun sebagai korban cyberbullyingpada siswa kristen SMP Nasional Makassar. Jurnal Jaffray, 14(1): 43-62.
Patimah, L., & Herlambang, Y. T. (2021). Menanggulangi Dekadensi Moral Generasi Z Akibat Media Sosial Melalui Pendekatan Living Values Education (LVE). PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 5(2), 150.
Tandi, Z., Waani, F. J., & Goni, S. Y. (2023). Peran Orang Tua Terhadap Anak Dibawah Umur Dalam Menggunakan Teknologi (gadged) Di Kelurahan Sumompo Kecamatan Tuminting Kota Manado. JURNAL ILMIAH SOCIETY, 3(2).
Vitrianingsih, V., Khadijah, S., & Ceria, I. (2019). Hubungan peran orang tua dengan ketergantungan anak terhadap penggunaan gadget. Jurnal Kesehata Karya Husada, 7(1), 99-109
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.