Pengaruh Penerapan Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Kelas VII SMP Negeri 1 Sitio Tio Kabupaten Samosir Tahun Pelajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.760Keywords:
Application of Ice Breaking, Motivation for Learning Christian Religious Education, and Character.Abstract
The purpose of this research is to determine the effect of implementing Ice Breaking on the learning motivation of Christian Religious Education and Character Education for class VII students at SMP Negeri 1 Sitio Tio, Samosir Regency, Academic Year 2023/2024. The method in this research is a pre-experimental design research method in the form of "One Shot Case Study". The population is all class VII students of SMP Negeri 1 Sitio-tio Samosir Regency for the 2023/2024 academic year, totaling 105 people and a sample of 35 people was determined using a purposive sampling technique. Data was collected using a positive closed questionnaire with 31 items, namely 15 items for variable Samosir Regency for the 2023/2024 Academic Year is known based on: 1) Analysis requirements test: a) positive relationship test obtained by the value rxy = 0.580 > rtable(=0.05,n=35) = 0.334. b) Testing a significant relationship obtained tcount= 4.090 > ttable(=0.05, dk=n-2=33)= 2.042. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained the regression equation Y ̂="36.05"+0.71X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 33.6%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount > Ftable=(=0.05, dk numerator k=15, dk denominator=n-2=35-2=33) namely 16.70 > 2.01. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.
Downloads
References
Alkitab. 2013. LAI. Jakarta.
Adi Soenarto. 2005. Ice Breaker permainan antraktif edukatif Yokyakarta: Andi Offset
A.M. Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali pers
Ankunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Dalyono. M. 2005. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rincka Cipta
Dimyati 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Dr. Hasudungan Simatupang, 2020 Pengantar Pendidikan Agama Kristen (Yogyakarta: ANDI
Dame Taruli Simamora dan Rida Gultom, 2011. Pendidikan Agama Kristen Kepada Remaja Dan Pemuda, (Medan: CV Mitra Dwi Lestari.
Daniel Nuhamara, 2009 Pembimbing PAK Pendidikan Agama Kristen (Bandung: Jurnal Info Media. Donni Priansa, 2017 Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran, (Bandung: CV Pustaka Setia.
Harianto, 2016. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini : Yogyakarta
Homrighausen, EG dan I.H. Enklaar. 2005. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta:
BPK Gunung Mulia.
Hamlik, 2004 kurikulum dan pembelajaran : Jakarta: bumi aksara.
Ismail Andar. 2011. Ajarlah Mereka Melakukan. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Kompri, 2018 Motivasi pembelajaran perspektif guru dan siswa Jakarta
Mulyasa E. 2009. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya
______2009. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung:Rosda Karya
Nida, 2017. Varian Ice Breaking: Segerkan Aktivitas Pembelajaran http://komunikasi.um.ac.id
Redja Mudyahardjo, 2014. Pengantar Pendidikan, Jakarta: Rajawali Pers
Rusman, 2011 Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Jakarta: Grafindo Persada.
Sanjaya, Wina, 2008 Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Jakarta: Kencana
Sugiono. 2009. Metode Penelition Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung Alfabeta
Sugiono. 2010. Metode Penelition Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung Alfabeta
Sugiyono, 2017 Statistika Untuk Penelitian, (Bandung: Alfabeta.
Sutikno, M. Sobry, 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Prospect.
Sunarto. 2017. Icebreaker Dalam Pembelajaran Aktif
Undang-undang RI No. 20. 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Fokus Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.