Analisis Pelaksanaan Kegiatan Pramuka di SD Negeri 050712 Hinai Kiri

Authors

  • Anisa Padilla Universitas Negeri Medan
  • Herawati Herawati Universitas Negeri Medan
  • Winda Mey Lestari Munthe Universitas Negeri Medan
  • Wulanda Aditiya Universitas Negeri Medan
  • Fajar Sidik Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.971

Keywords:

Extracurricular, Scouts, Elementary School

Abstract

Education in elementary schools (SD) seeks to build students' social and moral character in addition to their academic skills. The Scout movement is one of the extracurricular activities that have a significant impact on character development. This research aims to examine how Scout activities are carried out at SDN 050712 Hinai Kiri, including elements of activity planning, implementation, and assessment. This research uses descriptive qualitative methods with data obtained through interviews, observation, and literature review. The results of the research show that overall the implementation of Scout activities at SDN 050712 Hinai Kiri went well. Scout extracurricular activities at SDN ‎‎050712 Hinai Kiri are packaged in an interesting way and make a positive contribution to the world of education. However, there are several obstacles in implementing Scout activities at SDN 050712 Hinai Kiri, namely the difficulty of scout leaders in leading classes, the program not running, and the low level of student discipline in participating in Scout activities. It is believed that the findings of this research will help schools and other related parties in improving program standards and effectiveness

References

Afdal, & Widodo, H. (2019). Analisis pelaksanaan kegiatan pramuka di SD Negeri 004 Samarinda Utara tahun 2019. Jurnal Pendas Mahakam, 4(2), 68-81.

Aji, A. H. (2020). Pendidikan karakter dalam ekstrakurikuler pramuka di SD Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 5, 82-96.

Annisa, A. E., Suargana, L., & Rizqi, A. P. (2023). Strategi perencanaan dan pelaksanaan ekskul di sekolah dasar: Perspektif dari SD Negeri dan SD Swasta. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19150-19154.

Astitah, A., Mawardi, A., & Nurhidayah, M. (2020). Pola pembinaan karakter melalui ekstrakurikuler peserta didik di SMA Muhammadiyah 1 Makassar. Jurnal PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(1), 131-146.

Azzef, A. M. (2022). Urgensi pendidikan karakter di Indonesia. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.

Devi, H., dkk. (2021). Analisis kegiatan ekstrakurikuler pramuka dan nilai gotong royong siswa SD Pacar Keling 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 2598-6244.

Farina, A. T., dkk. (2023). Analisis pelaksanaan ekstrakurikuler di sekolah dasar negeri dan swasta. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 416-425.

Gazali, N., Cendra, R., Candra, O., Apriani, L., & Idawati, I. (2019). Penanaman nilai-nilai karakter peserta didik melalui ekstrakurikuler pramuka. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 201-210.

Hudaeni. (2023). Gerakan pramuka sebagai sarana pendidikan karakter di Mts NW Benyer Lombok Timur. Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 13-22.

Hudiyono. (2021). Membangun karakter siswa melalui profesionalisme guru dan gerakan pramuka. Surabaya: Esensi.

Lukman, M., dkk. (2023). Analisis pendidikan karakter dalam kegiatan ekstrakurikuler pramuka di SD Negeri Ngemplak Simongan 01. Jurnal Ilmiah PGSD Universitas Mandiri, 9(4), 753-759.

Luthviyani, I., Setianingsih, R. E. S., & Handayani, D. E. (2019). Analisis pelaksanaan ekstrakurikuler pramuka terhadap nilai-nilai karakter siswa di SD Negeri Pamongan 2. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(2), 113-122.

Maylita, F., Malaikosa, Y. M. L., & Putra, A. A. I. A. (2023). Hubungan kegiatan ekstrakurikuler pramuka dengan kedisiplinan belajar siswa kelas IV SDN Bangunrejo Kidul 4. Global Education Journal, 1(4), 310-319.

Nikmatul, R., dkk. (2024). Analisis penanaman pendidikan karakter profil pelajar Pancasila dalam kegiatan pramuka di SD Negeri Karangrejo 02 Kota Semarang. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(1), 2332-2349.

Nurdin, N., Jahada, J., & Anhusadar, L. (2021). Membentuk karakter melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka pada anak usia 6-8 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 952-959.

Prayoga, H. D. (2021). Survei pengelolaan ekstrakurikuler olahraga sekolah dasar negeri Kota Tarakan. Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga, 4(1), 27-32.

Puput, A. (2019). Analisis kedisiplinan siswa dalam kegiatan ekstrakurikuler pramuka siswa SD. Scholarly Journal of Elementary School, 1(1), 27-32.

Puput, A., dkk. (2021). Analisis kedisiplinan siswa dalam kegiatan ekstrakurikuler pramuka siswa SD. Jurnal of Elementary School, 1(1), 27-32.

Riftian, N., dkk. (2020). Analisis pendidikan karakter disiplin dan tanggung jawab dalam kegiatan ekstrakurikuler pramuka di SD Negeri Tendas Kecamatan Tayu Kabupaten Pati. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(2).

Sunardin, dkk. (2023). Analisis ekstrakurikuler pramuka dalam membentuk karakter mandiri siswa di Sekolah Dasar Negeri 06 Kalideres Jakarta Barat. Journal of Social Science Research, 3(3), 1025-1035.

Published

2024-06-15

How to Cite

Anisa Padilla, Herawati Herawati, Winda Mey Lestari Munthe, Wulanda Aditiya, & Fajar Sidik. (2024). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Pramuka di SD Negeri 050712 Hinai Kiri. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(3), 210–220. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.971

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.