Inovasi dalam Pendidikan : Pembelajaran dari Finlandia untuk Transformasi Pendidikan di Indonesia

Authors

  • Ahmad Zainiansyah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Muhammad Abel Afif Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Mislaini Mislaini Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1409

Keywords:

Innovation, Education, Finland, Indonesia, Transformation

Abstract

Finland's education system has been recognized globally as one of the best in the world, primarily because of the innovation it implements. This article explores various aspects of educational innovation in Finland, such as flexible curricula, student-based learning approaches, teacher autonomy, and a focus on student welfare, as well as their relevance to educational transformation in Indonesia. By comparing the two countries' education systems, this research identifies the main challenges facing Indonesia, including disparities in education quality, reliance on standardized tests, and disparities in access to education. Through critical analysis, this article proposes the application of Finnish innovation principles, such as simplifying the curriculum, strengthening teacher training, and implementing formative assessment, which are adapted to the Indonesian socio-cultural context. In addition, this article highlights the importance of equal access to educational resources to support the sustainability of reform. These findings provide strategic insight for policy makers, educators and other stakeholders in improving the quality and inclusiveness of the Indonesian education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Absawati, Himami. 2020. Telaah Sistem Pendidikan di Finlandia: Penerapan Sistem Pendidikan Terbaik di Dunia Jenjang Sekolah Dasar, Jurnal Elementary. Vol. 3. No. 2.

Adha, Maulana Amirul, dkk. 2019. Analisis Komparasi Sistem Pendidikan Indonesia dan Finlandia. Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. Vol. 3. No. 2.

Agustyaningrum, Nina, dan Nailul Himmi. 2022. Best Practices Sistem Pendidikan di Finlandia Sebagai Refleksi Sistem Pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 4. No 2.

Bautty, Siti Nur. 2016. Telaah Sistem Pendidikan di Finlandia dan Relevansinya dengan Sistem Pendidikan Islam di Indonesia (Kajian Terhadap Buku Finnish Lessons: Mengajar Lebih Sedikit, Belajar Lebih Banyak Ala Finlandia Karya Pasi Sahlberg). Yogyakarta: Uin Sunan Kalijaga.

Daud, Ridhwan M. 2019. Sistem Pendidikan Finlandia Suatu Alternatif Sistem Pendidikan Aceh, Jurnal Pendidikan. Vol. 8. No. 2.

Farida, Anna, Rois Suhud, dan Ahmad Edi S. 2023. Sekolah yang Menyenangkan (Metode Kreatif Mengajar dan Pengembangan Karakter Siswa). Bandung: Nuansa Cendekia.

Fauzi, Ahmad. 2021. Reformasi Pendidikan: Studi Kasus Finlandia. Jakarta: Bumi Aksara.

Federick, A. 2020. Finland Education System. International Journal Of Science And Society. Vo. 2. No. 2.

Hartinah, Siti. 2022. Pendidikan dan Reformasi: Perspektif Global. Bandung: Alfabeta.

Irwansyah, S. 2021. Komparasi Sistem Pendidikan Finlandia dan Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan. Vol. 9. No. 2.

Kurniawati, Dian. 2023. Pendidikan Holistik: Belajar dari Finlandia. Jakarta: Gramedia.

Purwanto, Bambang. 2020. Pendidikan Sebagai Kunci Kemajuan. Yogyakarta: Deepublish.

Putra, Andika Kelana. 2015. Resistensi Finlandia terhadap Global Educational Reform Movement. Jurnal Analisis Hubungan Internasional. Vol. 4. No. 1.

Rachmawati, S. 2022. Sistem Pendidikan Finlandia: Studi Komparatif. Jurnal Pendidikan Global. Vol. 12. No. 3.

Rahayu, A. 2018. Kesetaraan Pendidikan dalam Perspektif Global. Jurnal Kajian Pendidikan dan Kebijakan. Vol. 8. No. 3.

Rahman, Arief. 2021. Sejarah Pendidikan Dunia. Jakarta: Gramedia.

Sakti, Bayu Purba. 2017. Indikator Pengembangan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Magistra. Vol. 29. No. 101.

Sri Utami. 2020. Global Education Reform Movement: Implikasi dan Kritik terhadap Sistem Pendidikan. Jurnal Pendidikan Global. Vol. 10. No. 1.

Suardipa, I Putu. 2020. Diversitas Sistem Pendidikan di Finlandia dan Relevansinya dengan Sistem Pendidikan di Indonesia. Maha Widya Bhuwana. Vol. 2. No. 2.

Walker, Timothy D. 2017. Teach Like Finland: 33 Strategi Sederhana untuk Kelas yang Menyenangkan. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Zulkarnain. 2023. Pendidikan Global dan Inovasi Kurikulum. Surabaya: Airlangga Press.

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

Ahmad Zainiansyah, Muhammad Abel Afif, & Mislaini Mislaini. (2024). Inovasi dalam Pendidikan : Pembelajaran dari Finlandia untuk Transformasi Pendidikan di Indonesia. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 13–30. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1409

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.