Dhalang Sebagai Role Model Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Bahasa Jawa Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1549Keywords:
Dhalang, Speaks Javanese, Elementary schoolAbstract
Javanese language learning has an important role in preserving regional culture and identity. This research aims to examine the role of a dhalang as a role model in developing Javanese speaking skills in elementary school (SD) students. The method used in this research is descriptive qualitative using data collection techniques as well as through observation, interviews and documentation. The results of this research indicate that a dhalang can function as an inspiration and motivator for students in learning Javanese. Through an interactive wayang method full of dialogue, students can more easily understand Javanese vocabulary and sentence structures. Apart from that, the presence of dhalang in learning activities provides a pleasant learning atmosphere and strengthens students' interest in speaking Javanese more actively. This research concludes that the integration of wayang art in Javanese language learning is effective in improving elementary school students' speaking skills.
Downloads
References
Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran penggunaan bahasa Jawa ke bahasa Indonesia dalam komunikasi keluarga di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2), 28–40. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.811
Damariswara, R. (2020). Bahasa daerah. Jurnal Bahasa, 2(4).
Fatmawati, Y., & Wiranti, D. A. (2023). Analisis kesulitan keterampilan berbicara unggah-ungguh bahasa Jawa siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2053–2063. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5634
Handayani, L. (2024). Peningkatan keterampilan berbicara bahasa Jawa krama melalui model pembelajaran role playing pada siswa menengah pertama. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 358–368. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3846
HAWA, S. (2022). Peran guru sebagai role model menurut konsep Albert Bandura dalam menerapkan kurikulum 2013. JURNAL AZKIA: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 15(1), 135–151. https://doi.org/10.58645/jurnalazkia.v15i1.203
Isfak, M. A., & Setyawan, B. W. (2022). Representasi bahasa Jawa krama sebagai bahasa yang melambangkan tindak kesopanan. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 9(2), 101. https://doi.org/10.30595/mtf.v9i2.13969
Izzah, V., Alfrid, S., Astawan, N. W., Saputra, M. R. A., Ernawati, E. Y., Siregar, N., Fausta, E., Menge, P., Saputra, I. P. A., Ardiansyah, A., Mesra, R., Supsiloani, I. B. B., Jalwis, F. M. L., Ichsan, M., Monita, A. R., Bangun, S. Y., Yulia, Hasibuan, E. U., … Fibriyan. (2023). Adat, sejarah, dan budaya Nusantara.
Nadhiroh, U. (2021). Peranan pembelajaran bahasa Jawa dalam melestarikan budaya Jawa. JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i1.9223
Rifayanti, R., Saputri, A., Arake, A. K., & Astuti, W. (2018). Rifayanti2017. 7(2), 2302–2582.
Rizki, M. F. K., Fawziah, Z. Q., Wiladiyah, A. F., & Sinollah, S. (2022). Melestarikan budaya Jawa di desa Ngawonggo melalui kegiatan ngangsu budaya. Tepis Wiring: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.33379/tepiswiring.v2i1.1659
Setyoutomo, J., Nugroho, S., & Setiawan, A. (2024). Mempertanyakan peran dalang wayang kulit di hari ini. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni, 9(1), 13–32.
Shanie, A., & Nur Fadhilah, C. (2021). Meningkatkan kemampuan bicara anak usia dini melalui pembelajaran menggunakan media wayang modern karakter animasi lucu. Journal of Early Childhood and Character Education, 1(1), 01–18. https://doi.org/10.21580/joecce.v1i1.6616
Siswa, J., Dasar, S., Kartikasari, M., & Rahmawati, F. P. (2022). Jurnal basicedu, 6(3), 5052–5062.
Suryadhianto, U., & Mujianto, H. (2020). Manfaat learning resources dalam pembelajaran student centered learning. Zetroem, 2(1), 11–15. https://doi.org/10.36526/ztr.v2i1.1256
Suyanto. (2022). Spiritualitas dan religiusitas Ki Dalang. Pengkajian & Penciptaan Wayang, 19(2), 107–112.
Wardhanika, E., Tryanasari, D., & HS, A. K. (2022). Pembelajaran bahasa Jawa sebagai muatan lokal di sekolah dasar. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1(1), 481–485. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA/article/view/2747
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.