Dhalang Sebagai Role Model Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Bahasa Jawa Siswa SD

Authors

  • Dimas Saputra Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Yulvia Mardlatillah Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Reza Fandi Tyasari Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Muhammad Nofan Zulfahmi Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1549

Keywords:

Dhalang, Speaks Javanese, Elementary school

Abstract

Javanese language learning has an important role in preserving regional culture and identity. This research aims to examine the role of a dhalang as a role model in developing Javanese speaking skills in elementary school (SD) students. The method used in this research is descriptive qualitative using data collection techniques as well as through observation, interviews and documentation. The results of this research indicate that a dhalang can function as an inspiration and motivator for students in learning Javanese. Through an interactive wayang method full of dialogue, students can more easily understand Javanese vocabulary and sentence structures. Apart from that, the presence of dhalang in learning activities provides a pleasant learning atmosphere and strengthens students' interest in speaking Javanese more actively. This research concludes that the integration of wayang art in Javanese language learning is effective in improving elementary school students' speaking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran penggunaan bahasa Jawa ke bahasa Indonesia dalam komunikasi keluarga di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2), 28–40. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.811

Damariswara, R. (2020). Bahasa daerah. Jurnal Bahasa, 2(4).

Fatmawati, Y., & Wiranti, D. A. (2023). Analisis kesulitan keterampilan berbicara unggah-ungguh bahasa Jawa siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2053–2063. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5634

Handayani, L. (2024). Peningkatan keterampilan berbicara bahasa Jawa krama melalui model pembelajaran role playing pada siswa menengah pertama. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 358–368. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3846

HAWA, S. (2022). Peran guru sebagai role model menurut konsep Albert Bandura dalam menerapkan kurikulum 2013. JURNAL AZKIA: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 15(1), 135–151. https://doi.org/10.58645/jurnalazkia.v15i1.203

Isfak, M. A., & Setyawan, B. W. (2022). Representasi bahasa Jawa krama sebagai bahasa yang melambangkan tindak kesopanan. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 9(2), 101. https://doi.org/10.30595/mtf.v9i2.13969

Izzah, V., Alfrid, S., Astawan, N. W., Saputra, M. R. A., Ernawati, E. Y., Siregar, N., Fausta, E., Menge, P., Saputra, I. P. A., Ardiansyah, A., Mesra, R., Supsiloani, I. B. B., Jalwis, F. M. L., Ichsan, M., Monita, A. R., Bangun, S. Y., Yulia, Hasibuan, E. U., … Fibriyan. (2023). Adat, sejarah, dan budaya Nusantara.

Nadhiroh, U. (2021). Peranan pembelajaran bahasa Jawa dalam melestarikan budaya Jawa. JISABDA: Jurnal Ilmiah Sastra dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i1.9223

Rifayanti, R., Saputri, A., Arake, A. K., & Astuti, W. (2018). Rifayanti2017. 7(2), 2302–2582.

Rizki, M. F. K., Fawziah, Z. Q., Wiladiyah, A. F., & Sinollah, S. (2022). Melestarikan budaya Jawa di desa Ngawonggo melalui kegiatan ngangsu budaya. Tepis Wiring: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.33379/tepiswiring.v2i1.1659

Setyoutomo, J., Nugroho, S., & Setiawan, A. (2024). Mempertanyakan peran dalang wayang kulit di hari ini. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni, 9(1), 13–32.

Shanie, A., & Nur Fadhilah, C. (2021). Meningkatkan kemampuan bicara anak usia dini melalui pembelajaran menggunakan media wayang modern karakter animasi lucu. Journal of Early Childhood and Character Education, 1(1), 01–18. https://doi.org/10.21580/joecce.v1i1.6616

Siswa, J., Dasar, S., Kartikasari, M., & Rahmawati, F. P. (2022). Jurnal basicedu, 6(3), 5052–5062.

Suryadhianto, U., & Mujianto, H. (2020). Manfaat learning resources dalam pembelajaran student centered learning. Zetroem, 2(1), 11–15. https://doi.org/10.36526/ztr.v2i1.1256

Suyanto. (2022). Spiritualitas dan religiusitas Ki Dalang. Pengkajian & Penciptaan Wayang, 19(2), 107–112.

Wardhanika, E., Tryanasari, D., & HS, A. K. (2022). Pembelajaran bahasa Jawa sebagai muatan lokal di sekolah dasar. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1(1), 481–485. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA/article/view/2747

Downloads

Published

2025-01-03

How to Cite

Dimas Saputra, Yulvia Mardlatillah, Reza Fandi Tyasari, & Muhammad Nofan Zulfahmi. (2025). Dhalang Sebagai Role Model Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Bahasa Jawa Siswa SD. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 240–246. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i1.1549

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.