Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul pada Elemen Dasar Fashion Design di SMKN 1 Sooko Mojokerto

Authors

  • Airiza Aulia Universitas Negeri Surabaya
  • Peppy Mayasari Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i2.1655

Keywords:

Development, E-Modules, Fashion Design, Learning Media

Abstract

In the learning process in class X of SMK majoring in Fashion Design, there are Basic Elements of Fashion Design which cover various topics. One of the topics taught is about the parts and forms of clothing. The teaching method applied is appropriate, but there needs to be development of the learning media used, namely e-modules, to make it easier for educators and students during the teaching and learning process. For this study, the Research and Development method was used by applying the ADDIE model through a series of steps, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. These stages are carried out to collect information about user needs, followed by development activities to create products. The findings of this study indicate that the level of validity of the e-module based on the assessment of media experts, material experts, and language experts reached an average of 3.28, falling into the very valid category. The results of classical student learning on the use of e-modules as learning media got 93.3% and were categorized as very good. Student responses to the e-module learning media regarding parts and forms of clothing recorded a score of 79.8% which was also in the very good classification. Therefore, it can be concluded that the e-module on clothing parts and forms is very valid for use in teaching because it is able to optimize student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, C. (2022). Implementasi metode pembelajaran cooperative learning tipe make a match untuk meningkatkan hasil belajar kelas IV di SD Islam Maarif Sukorejo. Jurnal Pendidikan: IAIN Kediri.

Biantoro, R. N. (2022). Pengaruh tingkat penyesuaian diri dan dukungan sosial terhadap hasil belajar matematika siswa di era new normal. Jurnal Pendidikan: STKIP PGRI Pacitan.

Dewi, K. K. S. (2020). Pengembangan konten biologi materi ekosistem hutan wisata Alas Kedaton sebagai suplemen bahan ajar untuk siswa kelas X SMA. (Unpublished thesis). Universitas Pendidikan Ganesha.

Fadilla, M. (2018). Belajar tata busana: Mudah dan menyenangkan. Malang: Lembaga Kajian Profesi.

Kristanto, A. (2016). Media pembelajaran. Jawa Timur: Bintang Surabaya.

Najuah, P. S. L., & Wirianti, W. (2020). Modul elektronik: Prosedur penyusunan dan aplikasinya. Yayasan Kita Menulis.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Volume 3, Halaman 3.

Prahastuti, E. U. (2023). Penerapan media pembelajaran jobsheet pada tujuan pembelajaran melakukan pengukuran tubuh untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X tata busana di SMK Negeri 6 Surabaya. Jurnal Tata Busana: Universitas Negeri Surabaya.

Putri, S. (2022). Pengembangan E-Jobsheet pembuatan tunik pada kelas XII Busana 2 di SMKN 1 Jabon. Jurnal Tata Busana, 12(01), 60-64.

Rahmawati, L. (2022). Pengembangan media roda putar untuk meningkatkan pemahaman peserta didik pada pembelajaran IPS kelas IV SDN 1 Kedungkumpul. (Undergraduate thesis, IAIN Kediri.)

Ratumanan, G. T., & Laurens. (2011). Penilaian hasil belajar pada tingkat satuan pendidikan. Surabaya: Unesa University Press.

Riduwan. (2017). Skala pengukuran variabel-variabel pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sekarini, L. A. (2022). Analisis respon dan penguasaan konsep peserta didik pada pembelajaran daring di sekolah dengan tingkat akreditasi berbeda. (Undergraduate thesis, Universitas Lampung.)

Sugiyono. (2012). Metode penelitian administrasi: Dilengkapi dengan metode R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sumaryati, C. (2019). Kamus tata busana. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Utri, A. S. (2019). Pengembangan e-modul pembelajaran penyelesaian tepi pakaian pada mata pelajaran dasar teknologi menjahit melalui aplikasi Sigil. (Undergraduate thesis, Universitas Negeri Yogyakarta.)

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan bahan ajar menggunakan aplikasi Kvisoft Flipbook Maker materi himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 148-155.

Zahra, S. (2020). Pengembangan e-modul berbasis Android pada kompetensi dasar menerapkan hasil perkebunan di SMK PPN Lembang. Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 26-31.

Downloads

Published

2025-02-11

How to Cite

Airiza Aulia, & Peppy Mayasari. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul pada Elemen Dasar Fashion Design di SMKN 1 Sooko Mojokerto. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(2), 82–90. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i2.1655

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.