Analisis Konsep Demokrasi Semu dalam OSIS : Tinjauan Pendidikan Kewarganegaraan
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.2049Keywords:
Democracy, OSIS, SchoolAbstract
The concept of selecting the student council president in schools that implements democratic values is still often found to be misunderstood in practice. The continuity of the student council president election which should be carried out freely, honestly, and fairly but often there are still influences from irresponsible parties. Democratic values that should uphold the rights of every human being are tarnished by dirty practices that often occur in the election of the student council president in schools. This study uses a research method with data collection through library studies from various literature such as articles, websites, the internet, news and others that are credible and trusted.
Downloads
References
Ainiyah, N. (2013). Pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam. Al-Ulum, 13(1), 25–38. https://doi.org/10.30603/au.v13i1.95
Aulawi, A., & Srinawati, S. (2019). Implementasi nilai-nilai demokrasi dalam pengambilan keputusan organisasi untuk meningkatkan organisasi siswa intra sekolah (OSIS) di SMK Darus Syifa Kota Cilegon. Pro Patria: Jurnal Pendidikan, Kewarganegaraan, Hukum, Sosial, dan Politik, 2(1), 38–50.
Cholisin. (2011). Pengembangan karakter dalam materi pembelajaran PKN. Universitas Negeri Yogyakarta.
Juanda, J., & Rahayu, N. Q. (2019). Pendidikan kewarganegaraan sebagai sarana pembelajaran demokrasi di sekolah: Suatu alternatif pembelajaran yang demokratis. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 101–110.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2017). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran. Kata Pena.
Safitri, Y. R. (2024). Dampak oligarki dalam pembangunan pendidikan Indonesia. Inovasi Pembangunan: Jurnal Kelitbangan, 12(03).
Sobri, M., & Umar, U. (2022). Implementasi pendidikan demokrasi di sekolah. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 6174–6181.
Sutisna, O. (2020). Demokrasi dalam pendidikan: Tinjauan terhadap praktik pembelajaran di sekolah. Jurnal Kependidikan: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 20(2), 112–120.
Syafitri, E. R., & Nuryono, W. I. R. Y. O. (2020). Studi kepustakaan teori konseling dialectical behavior therapy. Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya, 11(1), 53–59.
Ukasah, A. (2024). Tantangan implementasi demokrasi dalam konteks negara konstitusi: Studi kasus pada sistem hukum Indonesia. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum dan Politik, 2(2), 198–210.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yamin, M. (2015). Pendidikan karakter: Strategi membangun karakter bangsa berperadaban. PT Referensi (GP Press Group).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.