Analisis Konsep Demokrasi Semu dalam OSIS : Tinjauan Pendidikan Kewarganegaraan

Authors

  • Ali Wafa Rabbani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Kokom Komalasari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nisrina Nurul Insani Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.2049

Keywords:

Democracy, OSIS, School

Abstract

The concept of selecting the student council president in schools that implements democratic values ​​is still often found to be misunderstood in practice. The continuity of the student council president election which should be carried out freely, honestly, and fairly but often there are still influences from irresponsible parties. Democratic values ​​that should uphold the rights of every human being are tarnished by dirty practices that often occur in the election of the student council president in schools. This study uses a research method with data collection through library studies from various literature such as articles, websites, the internet, news and others that are credible and trusted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam. Al-Ulum, 13(1), 25–38. https://doi.org/10.30603/au.v13i1.95

Aulawi, A., & Srinawati, S. (2019). Implementasi nilai-nilai demokrasi dalam pengambilan keputusan organisasi untuk meningkatkan organisasi siswa intra sekolah (OSIS) di SMK Darus Syifa Kota Cilegon. Pro Patria: Jurnal Pendidikan, Kewarganegaraan, Hukum, Sosial, dan Politik, 2(1), 38–50.

Cholisin. (2011). Pengembangan karakter dalam materi pembelajaran PKN. Universitas Negeri Yogyakarta.

Juanda, J., & Rahayu, N. Q. (2019). Pendidikan kewarganegaraan sebagai sarana pembelajaran demokrasi di sekolah: Suatu alternatif pembelajaran yang demokratis. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 101–110.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2017). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran. Kata Pena.

Safitri, Y. R. (2024). Dampak oligarki dalam pembangunan pendidikan Indonesia. Inovasi Pembangunan: Jurnal Kelitbangan, 12(03).

Sobri, M., & Umar, U. (2022). Implementasi pendidikan demokrasi di sekolah. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 6174–6181.

Sutisna, O. (2020). Demokrasi dalam pendidikan: Tinjauan terhadap praktik pembelajaran di sekolah. Jurnal Kependidikan: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 20(2), 112–120.

Syafitri, E. R., & Nuryono, W. I. R. Y. O. (2020). Studi kepustakaan teori konseling dialectical behavior therapy. Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya, 11(1), 53–59.

Ukasah, A. (2024). Tantangan implementasi demokrasi dalam konteks negara konstitusi: Studi kasus pada sistem hukum Indonesia. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum dan Politik, 2(2), 198–210.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yamin, M. (2015). Pendidikan karakter: Strategi membangun karakter bangsa berperadaban. PT Referensi (GP Press Group).

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Ali Wafa Rabbani, Kokom Komalasari, & Nisrina Nurul Insani. (2025). Analisis Konsep Demokrasi Semu dalam OSIS : Tinjauan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 280–286. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.2049

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.