Penggunaan Media Gambar dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Adila Ramadani Universitas Negeri Padang
  • Rara Khairani Arfi Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.2057

Keywords:

Education, learning engagement, image media

Abstract

The purpose of this research is to understand how visual media is used in fourth-grade elementary education, and how visual media affects students' engagement and understanding of learning activities. This research is important as it highlights the benefits of visual learning to enhance knowledge transmission, especially in elementary schools. Data for this descriptive qualitative research was collected through documentation, interviews, and observations. The results show that teachers and fourth-grade students at one elementary school in Padang can help students remember, become more focused, and understand more complex concepts. According to the teacher, the use of visual media makes lessons more engaging and interactive. Thus, visual media is a useful teaching strategy to enhance learning in fourth-grade elementary classrooms. Teachers are encouraged to use more creativity and variety when selecting and creating visual materials that are appropriate for the curriculum and the needs of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, R., & Widodo, A. (2021). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 22–30.

Amalia, N., & Sari, M. (2020). Efektivitas media visual dalam pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 88–95.

Ardiansyah, T., & Fitriani, N. (2023). Pengaruh media gambar terhadap hasil belajar siswa pada materi sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 50–60.

Arsyad, A. (2014). Media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Astuti, I. K. (2021). Penggunaan media pembelajaran berbasis visual untuk siswa SD. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 15(2), 67–75.

Ayu, P. M., & Nugraha, D. (2022). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran tematik terpadu. EduBasic Journal, 6(1), 10–20.

Fitriyani, L., & Sumarni, R. (2020). Pengembangan media visual untuk meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 35–42.

Hapsari, Y. D. (2023). Media pembelajaran visual dalam meningkatkan minat belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 112–121.

Kurniawan, B. (2020). Strategi pembelajaran berbasis media gambar. Bandung: Alfabeta.

Lestari, D., & Pratama, A. (2021). Penerapan media visual berbasis karakter lokal. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 73–81. https://doi.org/10.31002/jpdi.v5i2.293

Nuraini, R. (2022). Inovasi pembelajaran menggunakan media gambar untuk siswa kelas IV. Jurnal Kreatif Pendidikan Dasar, 10(3), 140–147.

Oktaviani, S., & Marlina, T. (2023). Analisis efektivitas media gambar terhadap hasil belajar. Jurnal Evaluasi Pendidikan Dasar, 4(1), 33–42.

Piaget, J. (2005). The psychology of the child. New York: Basic Books..

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2010). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Wijaya, M., & Rahayu, S. (2024). Implementasi media visual dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 3(1), 21–30.

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Adila Ramadani, Rara Khairani Arfi, & Ari Suriani. (2025). Penggunaan Media Gambar dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 297–301. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i3.2057

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.