Efektivitas Mata Kuliah Mahārah Kitābah Terhadap Hasil Tulisan Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab

Authors

  • Ardea Pramesti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nabila Nashfati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tri Lasti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ade Dwi Juliani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sahkholid Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i1.427

Keywords:

Effectiveness, Writing, Skills, Mahārah, Essay

Abstract

Writing Skills is one of the four maharah studied in Arabic. Writing Skills  is a way of expressing language and feelings through writing. In Writing Skills there are three elements that are trained intensively, namely, imla', khat (calligraphy) and insha'. The success of an Arabic written work can be seen from the effectiveness of the Writing Skills studied. The aim of this research is to determine the extent of the effectiveness of Writing Skills on the writing results of Arabic language education students at the North Sumatra State Islamic University Medan. This research uses qualitative methods with data collection methods using interviews and library literature. The results of this research found that the Writing Skills studied by Semester V Arabic Language Education students at the North Sumatra State Islamic University, Medan, was quite effective. Where students already understand the rules of writing Arabic properly and correctly and are able to write an essay in Arabic writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia Yunia Rahmawati. (2020). Efektivitas Pembelajaran. July, 1–23.

Amaliah, R., Asri, W. K., Anwar, M., & Makassar, U. N. (2022). Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Efektivitas Penggunaan Metode Imla’ Dalam Meningkatkan Maharah Kitabah Siswa Kelas X Ma Al-Wasilah Lemo Polman. 2(1), 72–80.

Ardea Pramesti, M. K. (2023). Sejarah Ilmu Kligrafi Dalam Dunia Islam. 1(1).

Bahhari, A. (2023). Arabic language maintenance amongst sojourning families in Australia. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 44(5), 429–441. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1829631

Fajriah. (2017). Strategi Pembelajaran Maharah Kitabah pada Tingkat Ibtidaiyah. PIONIR Jurnal Pendidikan, 6(2), 33–56.

Ghufron, Z., Mufrodi, Huda, V. H., & Ramadani, A. W. S. (2022). Problem dan Solusi Pembelajaran Al-Kitabah Pada Mahasiswa Jurusan PBA Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Sultan Maulana Hasanuddin. 282.

Huda, N. (2016). Komponen-Komponen Pembelajaran Al-Kitâbah Bahasa Arab. Al Mahara: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1).

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al- Ta’dib Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 8(2), 82–98.

MA’RUF, S. A. (2013). Metode Pembelajaran Maharatul Kitabah Dalam Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Mi Darul Huda Sukoharjo Ngaglik Sleman Yogyakarta Skripsi.

Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15

Muradi, A. (2015). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab dalam Perspektif Komunikasi. PRENADA MEDIA GROUP.

Nasution, S. (2016a). Ahdāf Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyah Li Ghair al-Nāthiqina Bihā,. Jurnal Tarbiyah, 23(02).

Nasution, S. (2016b). Tadris Maharah Al-Kalam Fi Madrasah Tsunaiyyah Al-Lughah Al-Stanawiyah. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 10(2), 97. https://doi.org/10.18860/ling.v10i2.3262

Nasution, S. (2021). AL-‘Arabiyah Li Mahārah Al-Kitābah Fī Al-Dhaui Al-Nazhriyah Al-Bināiyah. Perdana Mulya Sarana.

Nasution, S. (2022). KAMUS PENULISAN KARYA TULIS ILMIAH (Makalah, Skripsi, Tesis dan Disertasi) Indonesia – Arab, Arab – Indonesia (Zulheddi (ed.)). Perdana Publishing.

Nasution, S., & Ningrum, W. (2021). Pembelajaran Mahārah Kitābah Pada Masa Pendemi Covid-19: Menakar Kreativitas Guru Madrasah Tsanawiyah Di Sumatera Utara. Tifani, 1, 13–20.

Nasution, S., & Zulheddi. (2019). Strategi Pemelajaran Aktif untuk Keterampilan Membaca dan Menulis Bahasa Arab. Seminar Internasional Dinamika Pendidikan Islam, 701–715.

Norhidayah, T. P. (2021). Pembelajaran Maharah Kitabah Berbasis Online. Prosiding Koneferensi Bahasa Arab (KONASBARA), 445–453. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/999

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ARBIYA ISLAMICA: Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam, 1(1), 1–8.

Ritonga, M., Martias, D., Dani, N. R., & Jumusti, L. (2023). Strategi Pembelajaran Kitabah Dalam Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Bagi Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 19(1). https://doi.org/10.31000/rf.v19i1.7196

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas pembelajaran. Simulation & Games, 9(2), 15–32. https://doi.org/10.1177/003755007200300206

Saepuddin, M. P. (2012). Pembelajaran keterampilan berbahasa Teori dan Aplikasi. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab, 3.

Downloads

Published

2023-12-14

How to Cite

Ardea Pramesti, Nabila Nashfati, Tri Lasti, Ade Dwi Juliani, & Sahkholid Nasution. (2023). Efektivitas Mata Kuliah Mahārah Kitābah Terhadap Hasil Tulisan Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(1), 239–250. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i1.427

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.